Donderdag 05/12/2019

Elise Crombez loves Hampton Bays

Lang voor Elise Crombez aan de slag ging voor klinkende namen als Dior, Vogue, Versace, Prada en Victoria's Secret, ging het model voor het eerst op buitenlandse shoot voor het Belgische Hampton Bays. Ze was toen net zeventien. Vandaag viert het Belgische merk en zusje van modelabel Xandres zijn vijfentwintigste verjaardag en maakte Crombez, nu vijfendertig, een capsulecollectie. Die bestaat uit eenvoudige basics in zwart, beige, camel en grijs, waardoor ze aansluiting vindt met het doorgaans wat bravere Hampton Bays.

Haar collectie kan minimalistisch en edgier gedragen worden en oogt zelfs een tikje nineties. Dat is geen toeval, vertelt Crombez. "Ik ben gefascineerd door vrouwen uit de jaren 80 en 90 en had beelden verzameld van Franse modellen uit die tijd. Nu heb ik de leeftijd van die vrouwen en dit is hoe ik me wil voelen als ik kleren aan heb." En het mag best wat comfortabel zitten: "In de winter draag ik broeken en dikke truien. De vraag was dus hoe je stukken maakt die je van 's ochtends tot 's avonds kunt dragen, en die voor elke vrouw sexy zijn."

Nog een voordeel van gemakkelijk te combineren kleren: juist doordat ze wars van alle trends zijn, worden ze duurzamer. Elise: "Toen ik aan de meeting begon, heb ik mijn ideeën over mode en de consumptiemaatschappij gegeven. Dat je beter kleren koopt die je makkelijk combineert. Die zijn dan iets duurder, maar je haalt er veel meer uit."

Alle stukken in de collectie kosten tussen de 59 en 139 euro, hamptonbays.com

Hier tekenen aub

Iedereen aan het tekenen krijgen, dat is de missie van het tekenfestival The Big Draw. Oorspronkelijk ontstaan in Londen en sinds 2013 ook bij ons. De afgelopen jaren groeide het festival uit tot een publiekstrekker met edities in Gent, Antwerpen, Leuven en Hasselt. Dit jaar zit het evenement in een nieuw kleedje en kreeg het zelfs een nieuwe naam: Drawing Days. Het concept blijft hetzelfde, met meer dan honderd activiteiten. Naast tentoonstellingen in maar liefst negen musea, is er ook een Window Walk, waarvoor honderd illustratoren evenveel winkelruiten beschilderen. Nog leuker is het om zelf aan de slag te gaan. Leer perfecte cactussen tekenen in een plantentuin, volg een tekenatelier in het MSK in Gent of doe een getekende speeddate. Er is ook een uitgebreid kinderprogramma, met onder meer een getekende zoektocht 'Waar is Wasco?'. Het festival vindt plaats in de hele stad, maar het hart is de Bijlokesite.

Van 29 september tot 1 oktober, drawingdays.be

Man man man

"Een helend en optimistisch boek voor mannen die klooien, pretenderen en vinden dat ze falen. En voor vrouwen die mannen kennen die klooien, pretenderen en vinden dat ze falen. Iedereen dus." Dat schreef een recensent over Man o man, het eerste boek van journalist Nathan Vos over mannen in crisis, en waarom ze doen wat ze doen.

21,50 euro, verschenen bij Nijgh & van Ditmar

Leercurve

Het Brusselse sokken- en onderbroekenmerk Escuyer maakt nu ook kleine lederwaren, zoals portefeuilles en kaartenhouders. De accessoires worden gemaakt van Portugees plantaardig gelooid leer - lees: er belandt geen chemische rommel in het milieu. Ook de productie gebeurt in Portugal. Gregory de Harlez startte Escuyer drie jaar geleden als abonnementenservice voor onderbroeken en sokken. Hij wil met zijn merk evolueren naar een essentials-merk voor mannen.

Vanaf 69 euro, escuyer.com

Nooit meer bang van rode wijn

Een klassiek incident onder witte hemden;: het ene moment glunder je met je witte hemd en een glaasje rood in de hand, het volgende roep je iemand in paniek om zout en kan je hemd de vuilnisbak in. Niet als het van Atelier NA afhangt. De kostuummaker ontwikkelde katoen met geïmpregneerde vezels dat niet alleen vloeistof- en vlekafstotend is, maar ook zweetluchtjes zou minimaliseren. Stress-, fail- én Murphy's Law-proof!

De hemden zijn te koop bij Atelier NA en kosten 139 euro, atelierna.be

Undercoverkoning

De onlineluxeherenboetiek Mr. Porter lanceert ter gelegenheid van de nieuwe Kingsman-film een speciale kledingcollectie. De Chileen Pedro Pascal, een van de acteurs in de vervolgkomedie over een bende goedgeklede Britse undercoveragenten, is het gezicht van de campagne. Serieverslaafden kennen hem als de exuberante Oberyn uit Game of Thrones, of de wetteloze drugsagent Javier Peña in Narcos. Pedro Pascal zou je misschien niet meteen associëren met kostuums - vaak draagt hij ze alleszins niet: in een interview vertelt hij hoe een taxichauffeur dacht dat hij dakloos was. Maar het resultaat, met zachte rolkragen en heerlijk Britse kostuums uit de film, mag er zijn en doet dromen van andere tijden.

De Kingsman-collectie met kostuums, sweaters en accessoires is verkrijgbaar via mrporter.com of in de tijdelijke winkel (St James Street 4, Londen)

Hete Heidi

Een van de weinige topmodellen die mannen echt sexy vinden, is Heidi Klum. Geen toeval, want het Victoria's Secret-model heeft de perfecte proporties: een taille-heupverhouding van 0,7 (tailleomtrek gedeeld door heupomtrek). Twee weken geleden was de Duits-Braziliaanse nog eens te zien op de catwalk. Tijdens de New York Fashion Week showde ze de collectie die ze tekende voor budgetsupermarkt Lidl. Het is niet haar ontwerpdebuut. Ze heeft haar eigen lingerielijn en ze tekende al slippers voor Birkenstock.

Binnenkort bij elke Lidl

Schudden maar

Gentse cocktailfanaten worden al jaren verwend met de speakeasy-cocktailbar Jiggers. Nu is er een tweede mixologie-hotspot geopend: The Cobbler. Dit is de hotelbar van 1898 The Post, een nieuw en poepchic hotel aan de Graslei. Ook wie geen vijfsterrennacht boekt, kan hier komen proeven van wat de bekende mixologist Jurgen Nobels uit zijn shaker tovert. Voor de architectuur alleen al is een bezoekje de moeite. Het hotel huist in het voormalige Postgebouw - van dezelfde architect als het station Gent Sint-Pieters - dat tot in de puntjes werd gerestaureerd. Voor de bar neem je de discrete zijingang, via een smeedijzeren hek, langs een knus tuintje. Via een authentieke wenteltrap beland je in de bar. Je kunt hier trouwens ook terecht om te ontbijten, voor een lunch of gewoon voor een koffie.

Onze tip: bestel de huiscocktail Cobbler op basis van sherry en sinaasappel.

Elke dag open vanaf 7 uur, vanaf 17 uur worden er cocktails geserveerd

Zet het op een lopen

Marathons en duurlopen zijn populairder dan ooit. Op 1 oktober is het de beurt aan Brussel. Voor wie nog schoenen zoekt, tippen we Saucony. Het merk is vergroeid met de marathonsport. In de eerste helft van de 20ste eeuw liepen atleten nog marathons op gewone leren schoenen of op blote voeten. Saucony bracht daar in 1958 verandering met een sneaker in licht kangoeroeleer waar je urenlang op kon lopen. Vanaf de jaren 70 was Saucony de officiële schoen van de Amerikaanse atleten. Een aantal modellen stammen nog uit de vorige eeuw, zoals de Jazz.

saucony.com

Auto's voor later

Wie ontwerpt voor de toekomst, verklapt altijd wat over de tijdsgeest en over welke hoop hij of zij koestert voor wat komen gaat. Bij auto-ontwerpers levert dat, net zoals bij architecten, soms indrukwekkende paradepaardjes op. Fast Forward bundelt de mooiste futuristische wagenmodellen van vroeger tot nu, van de hoekige straaljagerachtige Lamborghini's uit de seventies, tot de golvende, aerodynamische en ecologische dromen van vandaag. Allemaal Fast Forward richting toekomst.

Fast Forward. The Cars of the Future. The Future of Cars (49,90 euro) is uitgegeven bij Gestalten

EEN PAK WERK

Fosbury & Sons, de co-working space in de oude Electrabel-gebouwen in Antwerpen, stond al bekend om het indrukwekkende interieur (die mooie designlampen) en allerlei aangename extra's die het werkleed verzachten (denk wasservice, granola en zelfs avocado-toast). In samenwerking met de kostuummakers van Café Costume gaan ze nog een stapje verder. Want vanaf begin volgende maand kun je er ook terecht om kostuums (vanaf 490 euro) te bestellen; en dat kan zelfs in een speciaal Fosbury & Sons-stofje.

cafecostume.be / fosburyandsons.com

Met een geurtje

Bericht aan alle mannen en hun auto: vergeet de Arbre Magique. Een beetje kerel met stijl verfrist zijn bolide met deze nieuwe Car Diffuser van Diptyque. Je klikt het kleinood op de ventilator, zet hem aan en door de koude lucht verspreidt je favoriete geur zich in de ruimte. Wil je een sterkere geur, of juist wat minder? Draai dan de lamellen meer open of dicht. Verkrijgbaar in zeven parfums, waaronder oranjebloesem, gember, amber en vijg.

45 euro, diptyqueparis.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234