Dinsdag 16/08/2022

Advertentie van Vlaio

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Eline De Munck maakt de balans op na 6 jaar Odette Lunettes: “Ik ben een risiconemer, net als de meeste ondernemers”

Aangeboden door
null Beeld Eline De Munck
Beeld Eline De Munck

Eline De Munck (33) is naast presentatrice, actrice en zangeres ook het creatieve brein achter haar eigen brillenmerk Odette Lunettes sinds 2015. Samen met haar businesspartner heeft ze een duidelijke strategie voor ogen. “Onze core is duidelijk: we zijn een brillenmerk. Maar hoe we dat strategisch implementeren, kan verbreed worden door dochter- of zusterbedrijven waardoor je een nog groter potentieel bereikt.”

Wat was het moment waarop je jezelf écht als ondernemer zag?

“Sinds ik een BTW-nummer kreeg. Ik werd zelfstandige op mijn 19e toen ik voor televisie begon te werken. Dat ik al jarenlang als freelancer werkte, maakte de doorstart naar mijn brillenmerk gemakkelijker. Al is een eenmanszaak wel een ander gegeven dan een boîte zoals Odette Lunettes runnen.”

Wat voor soort ondernemer ben je?

“Een risiconemer, net zoals de meeste ondernemers. Je bent maar zo goed als je laatste job en daarom moet je jezelf voortdurend uitdagen. Daarnaast is een goede ondernemer iemand die weet wat hij of zij goed en vooral niet goed kan. Zo ben ik zelf niet bezig met cijfers, dat is meer mijn businesspartner Bob zijn dada. Ik focus op het creatieve. Ik ben het hart, terwijl hij meer de ratio is. We zijn een heel complementair team.”

Jouw ambitie is simpel: world domination. Leg eens uit.

“Vlamingen moeten daarmee lachen, maar ik meen dat héél serieus. Voor de ene is dat een verkooppunt in Amerika, voor de andere betekent dat Europa veroveren. Het daagt mij alleszins uit om er volledig voor te gaan en groot te durven dromen. Partnerschappen aangaan zijn bijvoorbeeld een goede strategie om je merk te versterken. Zo ben ik ervan overtuigd dat overnames of investeringen van andere bedrijven interessant kunnen zijn. Geld maakt geld. En kennis is macht, zo eenvoudig is het.”

Denk je eraan om zelf een andere onderneming over te nemen?

“Waarom niet? Het zou in de toekomst bijvoorbeeld interessant zijn om met andere brillenmerken een alliantie te vormen om zo onze distributie te verbeteren. Andere merken moeten natuurlijk wel andere USP’s hebben. Ook een glasleverancier zou me aanspreken. Net als vastgoed wanneer we op retail willen inzetten. Denk maar aan het McDonald’s-principe. Eigenlijk is McDonald’s een vastgoedbedrijf. Ze investeren zo slim dat ze altijd dubbel cashen. De core van Odette Lunettes is duidelijk: we zijn een brillenmerk. Maar hoe we dat strategisch implementeren, kan verbreed worden door dochter- of zusterbedrijven waardoor je een nog groter potentieel bereikt om de markt zo breed mogelijk te bedienen.”

Hoeveel is Odette Lunettes momenteel waard volgens jou?

“Dat is een vraag waar Bob en ik discussie over voeren. Hij bekijkt dat rationeel, ik eerder emotioneel. Allebei brengen we onze progressie en kansen die we aan het creëren zijn mee in rekening. Tijdens onze eerste pop-up hadden we nog niet veel kaas gegeten van producten leveren. Bob stond achter de kassa en ik deed de verkoop. We maakten facturen op in Excel en hadden bijvoorbeeld nog geen stocksysteem. Vanuit die ervaring beslisten we om te investeren in een digitaal stockplatform. Onze opticiens kunnen nu rechtstreeks bestellen, we kunnen rapporten opvragen … Die waarde vertaalt zich niet meteen in cash. Dus hoeveel is Odette Lunettes waard? Simpel: wat de zot ervoor wil geven.”

Als je zelf ooit Odette Lunettes zou overlaten, aan wie zou dat dan zijn?

“Liefst aan een kleine, onafhankelijke speler. Een ander brillenmerk, een glasleverancier … Ik ben niet money-driven, wel prestige-driven. Bob ook, alleen kijkt hij meer naar het financiële plaatje. Zo komen we tot de juiste consensus. Als we Odette Lunettes ooit zouden overlaten moet het aan een bedrijf zijn dat inzet op prestige en ons op de juiste manier kan doen groeien zonder dat onze legacy verloren gaat.”

Hoe zie jij je oude dag als ondernemer?

“Elke ondernemer denkt eraan om ooit te rentenieren, maar tegelijkertijd past dat niet bij de aard van het beestje. Van zodra een periode van rust dichtbij komt, starten ondernemers iets nieuws op. (lacht) Ik heb geen zittend gat. Ik wil dingen verwezenlijken en mezelf nog jarenlang blijven uitdagen.”

Benieuwd wat het voor jou als ondernemer kan betekenen om een bedrijf over te laten of over te nemen? Ontdek het op www.weekvandebedrijfsoverdracht.be

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234