Vrijdag 02/12/2022

Electrabel verliest duizenden klanten

Vlamingen profiteren dan toch van vrije energiemarkt

BRUSSEL l Electrabel verliest de laatste maanden stelselmatig duizenden klanten in Vlaanderen, zo blijkt uit cijfers van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Daarmee laat de liberalisering van de energiemarkt zich nu duidelijk voelen.

Door Thea Swierstra

Tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2008 verloor Electrabel in Vlaanderen minstens 11.960 particulieren en 4.956 kleine en middelgrote bedrijven als klant. Dat zijn per dag gemiddeld 56 particuliere klanten en 23 bedrijven.

Dat lijkt nog maar het begin, want daarbovenop tonen cijfers van de VREG voor februari 2008 dat in die maand goed 20.000 klanten bewust van leverancier veranderden. Dat percentage is historisch hoog.

Electrabel ziet de daling van het aantal klanten met lede ogen aan. "Wij maken ons zorgen", zegt woordvoerster Lut Vande Velde. "Het is nooit fijn om klanten te verliezen en we doen ook ons best om ze te terug te winnen. Hoe we dat gaan doen, daar zeg ik niets over. Maar we zitten nu eenmaal met een geliberaliseerde markt, waarbij het normaal is dat klanten van leverancier veranderen."

De klant profiteert niet alleen duidelijk van de toegenomen concurrentie, maar ook van groeiende keuzemogelijkheden die hij krijgt van de energieaanbieders. Boden die vroeger een of twee formules aan, dan zijn het er nu al gauw drie of vier, gaande van een vast, een variabel, een driejaren- tot een groen contract. Door meer keuzes aan te bieden wil de leverancier niet alleen de klant op zijn wenken bedienen, maar ook zoveel mogelijk klanten aan zich binden.

Energie-econoom Aviel Verbruggen van de Universiteit Antwerpen vreest dat het met de energiemarkt uiteindelijk dezelfde kant opgaat als met de banksector en de mobiele telefonie, die een amalgaam aan voordeelformules bieden, waardoor de consument door de bomen het bos niet meer ziet. "Die oligopolie van Electrabel en SPE met daarachter Essent en Nuon blijft. Maar ze kijken naar elkaar om de prijzen niet te veel te laten verschillen en ze spelen met kortingen, waardoor het tamelijk ondoorzichtig wordt. Je denkt soms dat je beter overstapt, maar dan blijkt dat het jaar nadien toch niet zoveel goedkoper te zijn."

Dirk Van Evercooren, sociaaleconomisch directeur van de VREG, is het daar niet mee eens. "Op het eerste gezicht lijkt het misschien moeilijk om offertes van verschillende leveranciers vergelijkbaar te maken, maar de klant moet eerst voor zichzelf uitmaken wat hij belangrijk vindt. Wil hij bijvoorbeeld groene stroom, dan kan hij daarop filteren. Degene die het meest kan winnen is de klant die bereid is om de oefening te doen en leveranciers tegen elkaar uitspeelt. Wie zeker verliest, is de klant die zegt dat het allemaal te ingewikkeld is en vervolgens niks doet. Die betaalt zeker te veel."

Dirk Van Evercooren (VREG):

Wie leveranciers tegen elkaar uitspeelt, kan het meest winnen

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234