Donderdag 13/05/2021

EK organiseren kost meestal meer dan het opbrengt

Tot in de uithoeken van Europa slaat ons land een mal figuur, maar op economisch vlak is het wegvallen van Euro 2020 geen ramp. De horeca vloekt eens, maar in totaal kost zo'n groot toernooi meestal meer dan het opbrengt.

Wees er maar zeker van dat er in Bakoe - niet bepaald de meest sexy citytrip - enkele Azerbeidzjanen stevig op hun dijen gekletst hebben, toen ze hoorden dat de hoofdstad van Europa gewipt is als gaststad voor het EK over drie jaar. Voor het imago van Brussel en ons land is dit geen goede zaak. Al komt het nieuws niet uit de lucht vallen en werden er over de grenzen al eerder wenkbrauwen gefronst over de Eurostadion-heisa.

Nog belangrijker dan de impact op het imago is het economische vraagstuk. Zullen we hier financieel onder lijden? Onder meer Marc Coucke haastte zich gisteren om te tweeten over een verlies van 100 miljoen euro. Hij voegde er wel nog aan toe dat hij het dossier niet kent. Experts zeggen dat het onmogelijk is om nu een getal te plakken op eventuele economische schade.

"Ik betwijfel zelfs of er wel schade is. De kosten van grote sportevenementen worden vaak onderschat, terwijl de inkomsten worden overschat", zegt sportmarketeer Wim Lagae (KU Leuven). "In dit geval kon je ook maar iets verdienen aan enkele matchen, niet aan een heel toernooi. En gezien het huidige klimaat zouden de veiligheidskosten enorm hoog geweest zijn."

Jammer voor horeca

Sporteconoom Trudo Dejonghe (KU Leuven) treedt hem bij. "Iedereen toetert altijd dat zulke grote toernooien geld in het laatje brengen, maar ik moet nog de eerste tegenkomen die dat zwart op wit bewijst.

"Neem nu het WK wielrennen van enkele maanden geleden in Noorwegen: daar klokten ze af op een verlies van ruim 5 miljoen euro. Voor de belastingbetaler is wat nu gebeurt goed nieuws, want mocht het Eurostadion er nu helemaal niet komen, moeten er geen fortuinen aan bijvoorbeeld mobiliteit worden gespendeerd."

Dejonghe erkent wel dat het voor sommige sectoren, zoals marketingbureaus en hotels, een tegenvaller zal zijn. Maar ook geen gigantische. Dat bevestigt Horeca Brussel.

"Voor cafés, restaurants en hotels is het natuurlijk jammer", vertelt ondervoorzitter Marc Van Muylders. "In plaats van zeker te zijn van een bomvolle zaak, zal het er nu iets rustiger zijn in de zomer van 2020. Een drama zou ik het niet noemen, maar het is wel een gemiste kans."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234