Donderdag 26/05/2022

EditoriaalMarjolijn Vanslembrouck

Eindelijk zomer

Marjolijn Vanslembrouck. Beeld Eva Beeusaert
Marjolijn Vanslembrouck.Beeld Eva Beeusaert
Marjolijn Vanslembrouck

5 maart 2020, de Amerikaanse indierockband Big Thief staat in een uitverkochte Ancienne Belgique. Buiten een lichte zweet- en biergeur lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Na vijf minuten sta ik met tranen in de ogen, en ook mijn grote broer zie ik een krop wegslikken. Onze recensent bekroont het optreden met vijf sterren en besluit: “Ik heb, samen met 1.999 anderen, het concert van het jaar gezien”.

Kreeg hij even gelijk.

Een week later ging het land op slot. Scholen, winkels, cafés, concertzalen, schouwburgen, bioscopen. Alles potdicht. Van die eerste twee had ik bij gebrek aan kinderen en kooplust weinig last. Maar dat ik onder meer ‘NICK CAVE SPORTPALEIS!!’ uit mijn agenda moest schrappen, ja, dat deed zeer. Pas in de zomer van 2022 staat hij nog eens op een Belgisch podium. Niet één, maar twéé jaar na datum. Terwijl de andere sectoren deels opnieuw open, daarna nog eens dicht, en uiteindelijk helemaal weer open konden, bleef de cultuursector vijftien maanden lang in de kou. Zonder perspectief. Een drama, financieel, persoonlijk, mentaal.

Tot 9 juni, de grote bevrijding. ‘De heropening van de cultuur.’ En of ze er klaar voor waren. Cinema’s gooiden hun deuren open met de ene release na de andere - ga zeker Drunk zien, en Nomadland. Uitgestelde voorstellingen werden eindelijk ingeboekt. Zo heeft choreograaf Wim Vandekeybus met zijn gezelschap Ultima Vez deze en volgende maand maar liefst drie premières, in Londen, Amsterdam en Brussel. En ook muzikanten staan te trappelen om de grote podia te heroveren, rapsters Chibi Ichigo en Miss Angel voorop: “Eindelijk weer dansen. We kijken er zo naar uit!”

‘Eindelijk.’ De cultuursector had geen betere naam voor zijn heropstartcampagne kunnen bedenken. Eindelijk weer film op groot scherm, in een comfortabel bioscoopstoeltje in plaats van de intussen doorgezeten sofa. Eindelijk weer theater en dans in real life, in plaats van op streamingplatformen. En ein-de-lijk weer concerten! Ik kan die verschaalde zweet- en biergeur alweer ruiken.

Uiteraard zetten wij als krant onze schouders onder de #eindelijk-campagne. Uit steun voor al die mensen, voor en achter de schermen, die meer dan een jaar niet mochten. Omdat we hen zo fucking hard gemist hebben. Voor dit magazine, het laatste voor de zomerpauze, selecteerde onze cultuurredactie vijftig tips voor een zomer vol muziek, film, dans, theater en kunst. Vaste waarden en kleinschalige initiatieven. Omdat een zomer zonder cultuur als een gin-tonic zonder limoentje is. Een tikkeltje saai. En omdat we eindelijk, éindelijk weer een echte zomer hebben.

Geniet er met volle teugen van. Dat zullen wij ook doen.

Marjolijn Vanslembrouck,
chef De Morgen Magazine

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234