Maandag 18/10/2021

Vervoer

Eindelijk: stedelingen ontdekken massaal de fiets

null Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren

Het aantal fietsers in de Belgische steden is het afgelopen jaar fink gestegen. Meest opvallend daarbij is dat groepen die vroeger onbereikbaar waren, nu op de fiets springen. "Tien jaar geleden zag je geen mannen van Marokkaanse afkomst met een fietsstoeltje en een kind. Nu wel."

Antwerpen, de omgeving van Park Spoor Noord. Dit was tot vijftien jaar geleden een doffe, verlaten plek. De wijken rond het oude spoordepot kampten met criminaliteit, huisjesmelkerij en een schrijnend gebrek aan ruimte. Een plaats waar je liever niet naartoe ging. Het contrast kan moeilijk groter zijn. Vandaag zoeven de fietsers je om de oren. Met dikke banden en hele dunne. Met karren, mandjes, bloemen en stickers. En als kers op de taart de nieuwe parkbrug die twee maanden geleden werd geopend. Dat zie je aan de fietsstatistieken van de stad, die omhoog gaan.

Een kleine 50 kilometer verderop is de transformatie nog veel straffer. Niet dat Brussel een fietsparadijs is, maar de nieuwste cijfers van Brussel Mobiliteit waren nog nooit zo spectaculair. In mei 2016 werden 50 procent meer fietsers geteld dan een jaar geleden. Aan de metrohalte Merode rijden op momenten 934 fietsers per uur voorbij, een stijging van 44 procent in één jaar. Aan de Louizalaan 471 per uur, een stijging van 70 procent.

De evolutie valt gedeeltelijk te verklaren door uitzonderlijke factoren. "Door de aanslagen in maart waren sommige mensen bang om de metro te nemen. Toen waren sommige metro's ook een tijdje gesloten", klinkt het bij Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a). Om u een idee te geven: in de week na de aanslagen werden 2.850 Villo-fietsjes verhuurd in plaats van 975. Daarnaast zou de opmars verband kunnen houden met de sluiting van enkele Brusselse tunnels, waardoor sommige automobilisten op de fiets zijn geprongen.

Flinke toename

Maar de opmars van de fiets is een feit. In Brussel, Antwerpen en Gent en vele andere steden werd het afgelopen jaar een flinke toename opgetekend. Uit de jaarlijkse telling van het Gentse milieufront en de Fietsersbond blijkt een groei van 13 procent, terwijl die de afgelopen jaren altijd tussen de 5 à 7 procent lag.

"Vandaag wordt 30 procent van alle verplaatsingen met de fiets gemaakt. Dubbel zoveel als 15 jaar geleden", zegt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit. "We hoeven ons niet meer te schamen wanneer we in Nederland komen."

Een gelijkaardige trend zien we in Antwerpen. De laatste telling dateert van 2014, toen 28,9 procent van de verplaatsingen met de fiets werd afgelegd. De nieuwe telling volgt binnenkort, maar Koen Kennis (N-VA), schepen van Mobiliteit, heeft die niet nodig om de kentering te zien. Volle fietsstallingen, een populaire fietsostrade vanuit Mechelen en de verkoop van Velo-abonnementen wijzen op een nieuwe boost van het aantal tweewielers. Als de fietsbrug over de Singel begin 2017 klaar is, komt daar nog een hoop bij.

Dat yuppies in maatpakken de fiets nemen, zien we al enkele jaren. Oudjes op elektrische fietsen, dat ook. Maar vandaag tekent zich een nieuwe, interessante groeimarkt af: groepen die tot nu toe onbereikbaar waren, maar stilaan overstag gaan. Zoals daar zijn: burgers met migratieachtergrond. "Een tip: kijk eens rond in Antwerpen. Tegenwoordig zie je mannen van Marokkaanse afkomst met een fietsstoeltje en een kind. Tien jaar geleden was dat ondenkbaar", zegt Stef Leroy, een specialist van de Fietsersbond.

Kennis beaamt dat. "Ik zie mensen fietsen van wie je het niet meteen verwacht. Veel mannen van gemiddelde leeftijd, waartoe ik mezelf mag rekenen. (lacht) Maar ook: naaldhakken vooraan in het mandje, aktetassen, mensen op weg naar een vergadering."

In Brussel onderscheidt Smet twee grote categorieën: enerzijds de zeer overtuigde fietsers, anderzijds de mensen die nog een laatste duwtje in de rug nodig hebben. "Met 'The Bike Experience' zorgen we nu dat zij nu een persoonlijke coach kunnen aanvragen om hen te begeleiden op die eerste fietstocht."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234