Zondag 25/08/2019

'Eindelijk op de juiste plek op het juiste moment'

Vlaamse stripauteur neemt Franse tv-serie onder handen

In Frankrijk stemmen wekelijks zo'n vier à vijf miljoen kijkers af op de humoristische, middeleeuwse zombie-tv-serie Kaamelott. De Vlaamse stripauteur Steven Dupré werd aangezocht om er een kwalitatieve stripreeks van te maken en ziet na jaren ploeteren de deur naar een internationale doorbraak wagenwijd openstaan.

Door Geert De Weyer

BRUSSEL l Steven Dupré (39) is een van de weinige Vlaamse tekenaars die het talent heeft om internationaal door te breken.

Zijn vroegere jeugdreeks Sarah en Robin (Standaard Uitgeverij) was van een uitzonderlijk hoog niveau. De intelligente volwassenenreeks Coma (Glénat) hield het echter maar drie delen vol, maar met het Gulzigheid-deel uit de ambitieuze Pandora Box-cyclus (Dupuis) liet hij zich meteen ook in Frankrijk gelden.

Zijn leven als stripacteur betekende tot nog toe vooral knokken, want inboeten aan kwaliteit was nooit een optie. De laatste decennia viel zijn naam onafgebroken bij de jury van de Bronzen Adhemar, maar telkens weer greep hij ernaast. Met Kaamelott, dat een oplage van 170.000 exemplaren telt, en de bijbehorende overweldigende promotiecampagne lijkt nu ook een groot buitenlands publiek met hem kennis te maken.

Dupré is de eerste om aan te kaarten dat hij geluk heeft gehad. Toen de Franse regisseur-acteur-schrijver Alexandre Astier instemde om een stripreeks van zijn tv-serie te laten maken, stonden verschillende uitgeverijen in rij aan te schuiven om de buit binnen te halen. Casterman was er één van. Alleen al in dat striphuis leverden minstens acht auteurs proefpagina's in.

Dupré tekende de eerste proefpagina met behulp van scenario's en foto's die hij op de Kaamelott-website vond. "Meteen daarop volgde het verzoek om er nog eentje te maken, op een origineel scenariootje van Alexandre. Ik kreeg toen een cd-rom mee met enkele afleveringen als documentatie. Later kon ik met beide uitgevers ('Kaamelott' is een coproductie tussen Casterman en Jungle Éditions, GDW) naar de opnamestudio dicht bij Parijs. Ik had een proefplaat bij me van een ander project dat ik aan Castermanuitgever Arnaud Delacroix wilde tonen met in het achterhoofd het idee dat Kaamelott evenzeer voor mij op een sisser zou kunnen aflopen. Alexandre was er nog altijd niet volledig van overtuigd dat ik de juiste man was, tot Arnaud die andere proefplaat tevoorschijn haalde. Dát was het waar Alexandre naar op zoek was. Daarom ziet Kaamelott er nu ook meer uit zoals dat andere project. Ik was - wellicht voor het eerst - op de juiste plek op het juiste tijdstip. Pas later vernam ik dat ook andere uitgeverijen en tekenaars op het project aasden en begon het me te dagen hoe populair de tv-serie wel was in Frankrijk."

Steven Dupré, volgens wie de taalbarrière geen probleem opleverde - "als het niet ging spraken we Engels", zegt dat Astier een eerder voorstel over een stripadaptatie naast zich heeft neerlegd, tot hij besloot zelf het scenario te schrijven en zelf de tekenaar te kiezen. "Hij realiseerde zich dat in het stripmedium veel meer dingen mogelijk zijn dan op televisie, al is het maar om budgettaire redenen. Als hij in zijn stripscenario schrijft dat een leger van tweeduizend zombies de achtervolging van Arthur en zijn ridders inzet, kost de realisatie daarvan niets meer dan eender welke andere stripscène."

Angst dat Kaamelott een zoveelste waspoederstrip zou worden, had hij niet. "Mocht ik er drie per jaar afleveren en bijgevolg onder mijn niveau presteren, dan had ik niet meegedaan. Precies Astiers wil om een kwaliteitsvolle strip te brengen die meer wil zijn dan een afgeleid product en dus ook meer productietijd vraagt, was een reden om met hem in zee te gaan. Hij had het zich ook makkelijker kunnen maken door enkel de tv-serie te laten bewerken, maar ik denk niet dat hij zijn publiek beschouwt als een stel melkkoeien.

"Commercieel gezien zal het wel loslopen, maar ik besef tegelijkertijd ook dat het tekenen van dit soort strip balanceren is op het slappe koord. Ik kan er een heel nieuw en breed publiek mee bereiken, maar kan bij de rechtgeaarde stripliefhebber mijn geloofwaardigheid verspelen. 'Hij heeft zijn ziel verkocht aan de commercie', weet je wel? Terwijl dat naar mijn aanvoelen absoluut niet zo is. Ik heb het met minstens evenveel passie getekend als mijn andere projecten en heb me er uitstekend mee geamuseerd."

Steven Dupré:

Ik bereik er een nieuw publiek mee, maar kan er ook mijn 'credibility' mee verspelen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden