Zaterdag 18/09/2021

Eindelijk onderweg

In de fiftiesklassieker The Wild One speelde Marlon Brando de hoofdrol van Johnny, leider van de motorbende The Black Rebels. Het was aan die Brando dat schrijver Jack Kerouac indertijd een brief schreef met de vraag de filmrechten van zijn controversiële succesroman On the Road - geschreven in 1951, maar pas in 1957 gepubliceerd - te kopen en een hoofdrol te spelen.

Er kwam geen antwoord. Niet zo verwonderlijk, want een verfilming van deze (semi-)autobiografische, van seks, drugs en jazz doordrongen jeugdkroniek zou in het Hollywood van de fifties onmogelijk geweest zijn. Los van fatsoensnormen en morele bezwaren vond men in Hollywood die avant-gardistische roman, die zou uitgroeien tot de bijbel van de Beatgeneratie, sowieso onverfilmbaar.

Meer dan een halve eeuw later is het de Braziliaanse regisseur Walter Salles dan toch gelukt om het boek te verfilmen, maar het heeft hem toch nog altijd veel en jarenlang werk gekost. Een van de slimmere ingrepen, die hij samen met zijn coscenarist Jose Rivera heeft doorgevoerd, was de beslissing om van On the Road een mengeling van biopic en boekadaptatie te maken. We krijgen met andere woorden zowel (een deel van) zijn leven als werk te zien. Dat is niet eens zo'n geforceerde ingreep, vermits de jonge Kerouac zijn eigen omzwervingen met metgezel Neal Cassady en zijn contacten met andere literaire Beaticonen als inspiratiebronnen gebruikte om een extatisch verhaal over jonge vrijheidsdromen, artistieke ambitie en radicaal verzet tegen de bange moraal van het naoorlogse Amerika uit zijn tikmachine te rammelen. Het leverde hem instantroem op, maar ook veel kritiek. "That isn't writing. It's typing", reageerde Truman Capote, die duidelijk niet onder de indruk was. De jeugd van toen was dat wél.

On the Road was dus een experimentele roman over jonge mensen die met het leven en de literatuur experimenteerden. Wars van tradities, van conventies, boordevol vitaliteit. Maar een experimentele film is deze On the Road daarom zelf niet geworden. Een bewuste keuze van Salles, die geopteerd heeft voor een mooi gefotografeerde, helder vertelde en sterk vertolkte kroniek van vervlogen tijden.

ON THE ROAD

Regie: Walter Salles

Met: Garrett Hedlund, Sam Riley, Kristen Stewart, Viggo Mortensen, Kirsten Dunst

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234