Donderdag 02/04/2020

Bedrijfswagens

Eindelijk harde cijfers op komst over bedrijfswagens

Beeld THINKSTOCK

Zijn het er 560.000 of toch al 650.000? Alle ronkende verklaringen ten spijt: niemand weet écht hoeveel bedrijfswagens ons land telt. Daarom gaan de automobielfederaties, in samenwerking met alle mogelijke betrokkenen, een academische leerstoel oprichten. Doel: tegen de verkiezingen van 2019 de naakte cijfers op tafel te hebben.

"Er is een schrijnend gebrek aan objectieve gegevens in het debat over de bedrijfswagens", stelt Frank Van Gool, algemeen directeur van huurwagensfederatie Renta, die de geestelijke vader van het initiatief kan genoemd worden. "Het is een discussie van opinies geworden. Mensen gooien op tafel wat hen uitkomt. Intussen drijven we weg van de naakte feiten."

Het klopt wat hij zegt. Geen enkele overheidsdienst in ons land heeft bijvoorbeeld een volledig overzicht van het aantal 'salariswagens', auto's die een werkgever aanbiedt als voordeel bovenop het loon. Ja, de FOD Mobiliteit heeft degelijke cijfers over het aantal wagens dat ingeschreven is op naam van een bedrijf, maar dat zijn uiteraard niet allemaal salariswagens. Febiac zelf schatte ooit het cijfer op 560.000. Recentelijk was er nog een onderzoek van Hay Group dat 650.000 bedrijfsauto's telde.

"Er zijn ook geen eensluidende definities van bedrijfswagens en salariswagens", vult Van Gool aan. "En we weten niet hoeveel wagens in de file effectief salariswagens zijn. Er worden bovendien heel wat kwakkels de wereld in gestuurd over de 'subsidiëring' van salariswagens en over die auto's als vervanging van een deel van het loon."

Illustratief is de (vrij kritische) studie over bedrijfswagens die onderzoeksbureau Copenhagen Economics een vijftal jaar geleden voor de Europese Commissie maakte. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat die ons land jaarlijks 4,1 miljard euro kosten. Heel wat organisaties (bijvoorbeeld de OESO) baseren zich daarop, maar volgens de Belgische automobielfederaties hebben de onderzoekers te weinig zicht op de concrete fiscale situatie in ons land. Maar toen de automobielsector zelf een onderzoek bestelde bij KPMG, kregen ze de boemerang terug in hun gezicht. Die resultaten weken volgens sommige academici namelijk te fel af van die van de Copenhagenstudie. Zo blijft het woord tegen woord, onderzoek tegen onderzoek.

"Geen feestje van de autolobby"

Maar er gloort licht aan het einde van tunnel. Automobielfederaties Renta, Febiac en Traxio (het vroegere Federauto) gaan een leerstoel 'Bedrijfsmobiliteit en Fiscaliteit' aan het Brussels Studies Institute (BSI) financieren. Het BSI is een samenwerking tussen de drie Brusselse universiteiten ULB, VUB en Université Saint-Louis. Bij het onderzoek zouden alle mogelijke belanghebbenden betrokken worden: niet alleen de autolobby dus, maar ook mensen uit de milieubeweging en mobiliteitsverenigingen, uit de wereld van het openbaar vervoer, de sociale secretariaten, de overheid. Die zouden via een adviesraad onderzoeksvoorstellen kunnen aanreiken en de resultaten kunnen valideren. "Het is niet de bedoeling dat dit een feestje van de automobielsector wordt", aldus Van Gool. De professoren Michaël Dooms (VUB) en Joost Vaesen (BSI) zullen het geheel in goede banen leiden.

Intussen is de financiering rond. In september starten dan de inhoudelijke gesprekken. Tegen eind 2018 zou het onderzoek moeten zijn afgerond. Geen toevallige timing: het doel is om voor de verkiezingen van 2019 de harde cijfers op tafel te kunnen leggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234