Zaterdag 03/12/2022

Eindelijk erkenning voor 'the Alain Platel Company'

Choreograaf, regisseur en oprichter van Les Ballets C de la B Alain Platel heeft de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Algemene Culturele Verdienste gewonnen. De internationaal gerenommeerde grootmeester van het geëngageerde danstheater wordt daarmee voor het eerst in eigen land bekroond.

Verbazing, dankbaarheid, maar ook opluchting overrompelden Les Ballets C de la B nadat bekend werd dat bezieler Alain Platel de prijs voor Algemene Culturele Verdienste in de wacht had gesleept, goed voor 20.000 euro. "In het buitenland moeten wij ons allang niet meer bewijzen, maar nu wordt ons werk eindelijk ook in Vlaanderen erkend", zegt Lieven Thyrion, algemeen directeur van Les Ballets C de la B.

Het dansgezelschap Les Ballets C de la B werd in 1984 opgericht door Alain Platel en wordt vaak in één adem genoemd met Wim Vandekeybus, Anne Teresa De Keersmaeker, Jan Fabre en Jan Lauwers; de generatie die in de jaren tachtig Vlaanderen op de wereldkaart van de hedendaagse dans zette. Onder het huismotto 'deze dans is van de wereld en de wereld is van iedereen' maakte het ballet wereldwijd furore met zijn eclectische combinatie van hedendaagse dans, theater en muziek. Aanvankelijk was het gezelschap een platform voor verschillende choreografen, maar de laatste jaren is Les Ballets "the Alain Platel Company", zoals Thyrion het noemt.

Het werk van Platel kenmerkt zich door zijn aandacht voor de zelfkant van onze samenleving: zijn humanistische interesse in de verschoppelingen en hun verhalen. Zo vormden een Duits dovenkoor en een schizofrene vrouw die op een Braziliaanse vuilnisbelt leeft het uitgangspunt voor Tauberbach, Platels laatste voorstelling. Als voorvechter van de culturele boycot van Israël werkte hij al meermaals samen met artiesten uit Palestina.

Actualiteit en noodzaak

Die maatschappelijke betrokkenheid vormde een belangrijk argument voor de jury. "Er spreekt een grote actualiteit en noodzaak uit zijn werk. Alain Platel is een kunstenaar met impact", zo leest het juryrapport. Juryvoorzitter en laureaat Guy Mortier licht toe: "Dat sociale was belangrijk, maar de hoofdreden blijft natuurlijk wel de bekroning van Platels oeuvre in zijn geheel. Het zou overigens geen slecht idee zijn een aparte prijs voor sociaal geëngageerde kunstenaars uit te reiken; zo geef je ook een kans aan mensen die een minder breed publiek bereiken."

Terwijl Platel in het begin van zijn carrière vooral inzette op grootse thema's en een diverse cast, zowel qua afkomst als qua achtergrond - veel van zijn dansers waren niet geschoold - werden zijn latere producties weliswaar groter in omvang, maar kleiner in verhalen.

De Cultuurprijs komt daarom op een mooi moment, gelooft Hildegard De Vuyst, al twintig jaar Platels vaste dramaturge. "Alain heeft nu een mooie synthese gevonden van zijn eigen parcours." Zo beschouwt De Vuyst Platels voorstelling Wolf uit 2003 als 'het barokke eindpunt' van zijn eerste periode. "Sindsdien heeft zijn werk zich meer naar binnen gekeerd. Het gaat niet meer over de grote processen in de buitenwereld, maar over die binnenin de mens. Over schoonheid vinden in het lelijke; die lichaamstaal van tics en spasmen die ondertussen zo typerend is voor Platel."

Die danstaal drukte zijn stempel op het Vlaamse danslandschap; invloeden ervan zijn terug te vinden bij onder meer Koen Augustijnen en Sidi Larbi Cherkaoui, beide ex-Les Ballets C de la B.

Vlaamse overheid versus Platel

Dat Platel nu officieel gehuldigd wordt voor zijn artistieke parcours geldt als een mooie wiedergutmachung, want het boterde lang niet altijd tussen de Vlaamse overheid en Platel. Zo kwam Platel in 2012 niet al te zacht in aanvaring met de Danscommissie bij de bekendmaking van de besparingscijfers voor de periode 2013-2016. De Danscommissie liet zich in haar adviezen nogal negatief uit over het artistieke en zakelijke verhaal van Les Ballets, waarop Platel reageerde met een verbolgen brief aan het persoonlijke adres van elk van haar leden. Thyrion haalt liever geen oude koeien uit de gracht maar stelt wel dat Les Ballets lange tijd verkeerd begrepen werd. "Maar deze prijs is een fantastische motivatie om verder te gaan op ingeslagen wegen. Het gaat uitstekend met ons."

Met zijn 56 jaar is Platel dan ook nog niet meteen aan het eind van zijn carrière toe. In vergelijking met de hogere leeftijden van vorige Cultuurprijs-laureaten zoals Guy Mortier, Jan Decleir en Hugo Claus, geldt de prijs voor Platel eerder als een bekroning van zijn voorlopige carrière, in plaats van volledige.

Wat de toekomst nog brengt? Inzetten op de jeugd, vertelt De Vuyst. "Onder meer via een residentieprogramma voor jonge dansers willen we al onze vergaarde rijkdom en kennis doorgeven aan de volgende generatie."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234