Maandag 14/06/2021

NieuwsCultuur

‘Eindelijk’: cultuursector lanceert campagne rond heropstart na pandemie

Lege zitjes in culturele centra, zoals de Koninklijke Vlaamse Schouwburg, zijn vanaf nu verleden tijd. 'Het afgelopen jaar zal een unicum blijken. We gaan vanaf nu niet meer dicht', zegt Frederik Sioen, woordvoerder van de Crisiscel Cultuur.  Beeld BELGA
Lege zitjes in culturele centra, zoals de Koninklijke Vlaamse Schouwburg, zijn vanaf nu verleden tijd. 'Het afgelopen jaar zal een unicum blijken. We gaan vanaf nu niet meer dicht', zegt Frederik Sioen, woordvoerder van de Crisiscel Cultuur.Beeld BELGA

‘Eindelijk mag er weer aan cultuur worden gedaan.’ Met die woorden lanceren Cult!, de koepel van cultuurcentra, de Federatie van Boekingskantoren en de Crisiscel Cultuur de campagne ‘Eindelijk’, waarmee de heropening van de sector wordt gevierd. Ook De Morgen zet zijn schouders onder de campagne. ‘We gaan vanaf nu niet meer dicht.’

De komende dagen en weken zult u in deze krant regelmatig een logo met de woorden ‘Eindelijk – Een zomer vol cultuur’ zien opduiken. Vijftien maanden nadat de coronapandemie in ons land arriveerde en cultuurcentra, schouwburgen en concertzalen noodgedwongen de deuren moesten sluiten, kan de sector opnieuw opstarten, en komt er – eindelijk – weer een echte culturele zomer aan.

Cult!, de koepel van cultuurcentra, lanceerde samen met de Federatie van Boekingskantoren en de afgelopen zomer opgerichte Crisiscel Cultuur de campagne ‘Eindelijk’ om die heropening kracht bij te zetten. De campagne wordt gesteund door publiq, de organisatie achter UiTinVlaanderen, Radio 1 en De Morgen. “Vanuit de sector voelden we dat er nood was aan een eenduidige stem vanuit de cultuursector om onze vreugde uit te drukken en mensen te activeren om opnieuw van cultuur te genieten”, zegt Leen Vanderschueren van Cult!. “Eindelijk mogen we onze job, onze hobby, onze passie weer uitoefenen en het publiek laten meegenieten.”

200 organisaties

De campagne zal zowel online als in het straatbeeld en bij de cultuurhuizen zelf gevoerd worden, klinkt het. Het Brusselse stadstheater KVS en muzikant Frederik Sioen tweetten gisteren al het campagnebeeld, vergezeld van de hashtags #eindelijk en #eindelijkcultuur. Er komen ook radio- en tv-spots, affiches die elk cultuurhuis zelf kan vormgeven en een website, eindelijkcultuur.be, waarop het culturele aanbod van de betrokken spelers in de verf wordt gezet.

In totaal zetten ruim 200 cultuurorganisaties uit Vlaanderen en Brussel hun schouders onder de campagne, van gezelschappen als Compagnie De KOE en Zonzo Compagnie over lokale cultuurcentra in alle uithoeken van Vlaanderen tot grote huizen als deSingel in Antwerpen, de AB in Brussel en de Voo?uit in Gent. Waar de zomer doorgaans eerder kalm is op cultuurvlak, zijn er veel huizen en organisaties die dit jaar toch door programmeren.

“Die huizen hoeven dat niet te doen, maar iedereen weet dat de nood er voor artiesten is om hun werk opnieuw voor een publiek te presenteren. Ook het publiek zelf heeft daar nood aan”, zegt Sioen, woordvoerder van de Crisiscel Cultuur. “We zijn er volledig klaar voor om er met volle goesting opnieuw in te vliegen en de mensen eindelijk cultuur te kunnen voorschotelen.” Als het van Sioen afhangt, markeert ‘Eindelijk’ ook het definitieve einde van de culturele sluiting. “Het afgelopen jaar zal een unicum blijken. We gaan vanaf nu niet meer dicht.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234