Zondag 20/10/2019

Eilandfestival

Het Eilandfestival is aan zijn derde editie toe. Als de weergoden meezitten, kunt u op zondag 20 september geen betere biotoop bedenken dan de buurt van het Antwerpse Willemdok. Nederlandstalige literatuur voert de boventoon, het aantal internationale auteurs is teruggeschroefd tot drie. Gesprekken vinden vaak gelijktijdig plaats, en dus is kiezen de boodschap.

Onze keuze 13:00

Onze keuze 13:00

Christophe Vekeman lokt ons binnen in Hotel Rozenstok, zijn nieuwe roman, waarin hij zichzelf opvoert als hoofpersonage en zijn pen - tijdelijk - aan de wilgen hangt. Soelaas zoekt de schrijver in het stadje L., om zich terug te trekken in een aftands hotel, waar een zeventiendaags verblijf hem tot zinnen moet brengen én de gebeurtenissen hem bijna beheksen. Tot de literatuur hem weer tot de orde roept.
Vekemans tiende roman staat bol van de tragikomische verwikkelingen, maar is toch vooral een doorlichting van het schrijverschap, waarin ook een aantal collega's het moeten ontgelden.
LaRiva, interview Ruth Joos

Willem van Zadelhoff schreef met De nachten van Hofman een roman over een bekende acteur die naar Antwerpen reist om er de hoofdrol te spelen in De meeuw van Tsjechov, maar er steeds minder in slaagt de rol te spelen die hijzelf en zijn omgeving van hem verwachten.
Letterenboot 1, interview Erwin Jans

Knack-onderzoeksjournalist Chris De Stoop vertelt in Dit is mijn hof de geschiedenis van de Hedwigepolder, die onder water zal worden gezet. Vijftig jaar woonde De Stoop in Doel, dat plaats moest ruimen voor haven en industrie, nu schrijft hij over het oude boerenland dat moet wijken voor nieuwe natuurgebieden. (zie bespreking p. 6-7)
Letterenboot 2, interview Jos Geysels

Christophe Vekeman lokt ons binnen in Hotel Rozenstok, zijn nieuwe roman, waarin hij zichzelf opvoert als hoofpersonage en zijn pen - tijdelijk - aan de wilgen hangt. Soelaas zoekt de schrijver in het stadje L., om zich terug te trekken in een aftands hotel, waar een zeventiendaags verblijf hem tot zinnen moet brengen én de gebeurtenissen hem bijna beheksen. Tot de literatuur hem weer tot de orde roept.
Vekemans tiende roman staat bol van de tragikomische verwikkelingen, maar is toch vooral een doorlichting van het schrijverschap, waarin ook een aantal collega's het moeten ontgelden.
LaRiva, interview Ruth Joos

Willem van Zadelhoff schreef met De nachten van Hofman een roman over een bekende acteur die naar Antwerpen reist om er de hoofdrol te spelen in De meeuw van Tsjechov, maar er steeds minder in slaagt de rol te spelen die hijzelf en zijn omgeving van hem verwachten.
Letterenboot 1, interview Erwin Jans

Knack-onderzoeksjournalist Chris De Stoop vertelt in Dit is mijn hof de geschiedenis van de Hedwigepolder, die onder water zal worden gezet. Vijftig jaar woonde De Stoop in Doel, dat plaats moest ruimen voor haven en industrie, nu schrijft hij over het oude boerenland dat moet wijken voor nieuwe natuurgebieden. (zie bespreking p. 6-7)
Letterenboot 2, interview Jos Geysels

Onze keuze 14:00

Onze keuze 14:00

P.F. Thomése schreef met De onderwaterzwemmer een van de meest geprezen romans van het voorjaar. Het boek laat ons meekijken door de ogen van Tin, die op jonge leeftijd zijn vader verliest en daar zijn hele leven lang een schuldgevoel aan overhoudt. 'De in Vlaanderen nog veel te onbeminde Nederlandse schrijver P.F. Thomése was 21 toen zijn vader ten grave werd gedragen. De dood zou hem blijven achtervolgen, in leven, maar ook in werk', schreef Jeroen de Preter in deze krant. 'Ik schrijf over onze angst voor de dood. En tegelijk over de aantrekkingskracht ervan. Het zijn die driften die mij als schrijver bewegen', aldus Thomése.
Thomése is het soort schrijver die zich bij elk nieuw boek weer poogt uit te vinden. En dat lukt hem ook hier weer. Bovendien mag hij tot een van de meest aimabele auteurs van Nederland gerekend worden en is hij een bijzondere praatgast.
Letterenboot 1, interview Ruth Joos

Twee opmerkelijke poëziebundels krijgen ruim verdiend aandacht. Jeroen Theunissen schreef met Hier woon je gedichten over zijn relatie met zijn zoontje. Maarten Inghelspubliceerde Nieuwe rituelen, over het verlangen om gezien te worden en de kunst van het verdwijnen. (zie besprekingen p. 8-9)
LaRiva, interview Michaël Vandebril

Gids voor de wereldliteratuur Jet Steinz neemt ons in Steinz - Gids voor de wereldliteratuur, een naslagwerk dat ze samen met haar vader Pieter Steinz schreef, op sleeptouw door de wereld van de letteren. Dat doet ze in kort bestek over.
Letterenboot 2

Nir Baram wordt weleens uitgeroepen tot het grootste talent van Israël en verwierf wereldwijd faam met zijn roman Goede mensen. Zopas verscheen zijn vijfde roman Wereldschaduw, over de immense kracht van het kapitalisme en de prijs die het individu daarvoor betaalt. (zie bespreking p. 2-4)
Salon Felixpakhuis, interview Mark Schaevers

P.F. Thomése schreef met De onderwaterzwemmer een van de meest geprezen romans van het voorjaar. Het boek laat ons meekijken door de ogen van Tin, die op jonge leeftijd zijn vader verliest en daar zijn hele leven lang een schuldgevoel aan overhoudt. 'De in Vlaanderen nog veel te onbeminde Nederlandse schrijver P.F. Thomése was 21 toen zijn vader ten grave werd gedragen. De dood zou hem blijven achtervolgen, in leven, maar ook in werk', schreef Jeroen de Preter in deze krant. 'Ik schrijf over onze angst voor de dood. En tegelijk over de aantrekkingskracht ervan. Het zijn die driften die mij als schrijver bewegen', aldus Thomése.
Thomése is het soort schrijver die zich bij elk nieuw boek weer poogt uit te vinden. En dat lukt hem ook hier weer. Bovendien mag hij tot een van de meest aimabele auteurs van Nederland gerekend worden en is hij een bijzondere praatgast.
Letterenboot 1, interview Ruth Joos

Twee opmerkelijke poëziebundels krijgen ruim verdiend aandacht. Jeroen Theunissen schreef met Hier woon je gedichten over zijn relatie met zijn zoontje. Maarten Inghelspubliceerde Nieuwe rituelen, over het verlangen om gezien te worden en de kunst van het verdwijnen. (zie besprekingen p. 8-9)
LaRiva, interview Michaël Vandebril

Gids voor de wereldliteratuur Jet Steinz neemt ons in Steinz - Gids voor de wereldliteratuur, een naslagwerk dat ze samen met haar vader Pieter Steinz schreef, op sleeptouw door de wereld van de letteren. Dat doet ze in kort bestek over.
Letterenboot 2

Nir Baram wordt weleens uitgeroepen tot het grootste talent van Israël en verwierf wereldwijd faam met zijn roman Goede mensen. Zopas verscheen zijn vijfde roman Wereldschaduw, over de immense kracht van het kapitalisme en de prijs die het individu daarvoor betaalt. (zie bespreking p. 2-4)
Salon Felixpakhuis, interview Mark Schaevers

Onze keuze 15:00

Onze keuze 15:00

Jamal Ouariachi was eerder te gast op het Eilandfestival, maar intussen staat hij alweer een trap hoger op de literaire ladder. In Een honger krijgt pyschologiestudente Aurélie Lindeboom de schrik van haar leven als haar ex-geliefde, de ontwikkelingshulpgoeroe Alexander Laszlo, volkomen onverwacht gearresteerd wordt op verdenking van kindermisbruik.
Jamal Ouariachi kluistert je in Een honger aan de pagina's en trekt ten strijde tegen de angstkramp die de Nederlandse samenleving beheerst. Hij stoeit graag met tegendraadse meningen. 'Een honger is een roman geworden die een stevige thematiek koppelt aan een soepele leesbaarheid, die maatschappijkritisch is maar ook de mooiste pagina's over de liefde bevat die we in jaren lazen', aldus Marnix Verplancke in deze krant.
Letterenboot 1, interview Roderik Six

De Nederlandse journalist Joris Luyendijk dompelde zich voor Dit kan niet waar zijn twee jaar lang onder in het hart van de financiële wereld. Samen met Rutger Bregman, auteur van Gratis geld voor iedereen en pleitbezorger voor de invoering van een basisinkomen, praat hij over de werking van de financiële wereld, het failliet van de economie en de levensvatbaarheid van een basisinkomen voor iedereen.
Letterenboot 2, interview Yves Desmet

Drie debutanten mogen op het Eilandfestival hun zegje doen. Frederik Willem Daem beleefde vorige week een ware overrompeling bij de presentatie van zijn verhalenbundel Zelfs de vogels vallen. Rebekka De Wit maakte al indruk als theaterauteur en gaat op dat elan door met de roman We komen nog één wonder tekort (zie bespreking p. 13). Write Now! 2013-winnares Lize Spit heeft nog geen boek uit, maar popelt om te publiceren bij de nieuwe uitgeverij Das Magazin.
Het Bos/Theaterzaal, interview Maud Vanhauwaert

Met het ophefmakende Wij, over een groepje door seks bezeten tieners, zorgde Elvis Peeters voor een schokgolf. In zijn nieuwe roman Jacht toont Peeters de biotoop van de mens, als dier tussen de dieren. (zie bespreking p. 5)
LaRiva, interview Koen Fillet

Zia Haider Rahmans In het licht van wat wij weten wordt vergeleken met de grote klassiekers uit de wereldliteratuur. De debuutroman van de Bengaals-Britse schrijver handelt over zowat alles wat onze tijd definieert: wiskunde, filosofie, ballingschap, oorlog, islamitisch terrorisme, westers paternalisme...
Salon Felixpakhuis, interview Tommy Wieringa

Jamal Ouariachi was eerder te gast op het Eilandfestival, maar intussen staat hij alweer een trap hoger op de literaire ladder. In Een honger krijgt pyschologiestudente Aurélie Lindeboom de schrik van haar leven als haar ex-geliefde, de ontwikkelingshulpgoeroe Alexander Laszlo, volkomen onverwacht gearresteerd wordt op verdenking van kindermisbruik.
Jamal Ouariachi kluistert je in Een honger aan de pagina's en trekt ten strijde tegen de angstkramp die de Nederlandse samenleving beheerst. Hij stoeit graag met tegendraadse meningen. 'Een honger is een roman geworden die een stevige thematiek koppelt aan een soepele leesbaarheid, die maatschappijkritisch is maar ook de mooiste pagina's over de liefde bevat die we in jaren lazen', aldus Marnix Verplancke in deze krant.
Letterenboot 1, interview Roderik Six

De Nederlandse journalist Joris Luyendijk dompelde zich voor Dit kan niet waar zijn twee jaar lang onder in het hart van de financiële wereld. Samen met Rutger Bregman, auteur van Gratis geld voor iedereen en pleitbezorger voor de invoering van een basisinkomen, praat hij over de werking van de financiële wereld, het failliet van de economie en de levensvatbaarheid van een basisinkomen voor iedereen.
Letterenboot 2, interview Yves Desmet

Drie debutanten mogen op het Eilandfestival hun zegje doen. Frederik Willem Daem beleefde vorige week een ware overrompeling bij de presentatie van zijn verhalenbundel Zelfs de vogels vallen. Rebekka De Wit maakte al indruk als theaterauteur en gaat op dat elan door met de roman We komen nog één wonder tekort (zie bespreking p. 13). Write Now! 2013-winnares Lize Spit heeft nog geen boek uit, maar popelt om te publiceren bij de nieuwe uitgeverij Das Magazin.
Het Bos/Theaterzaal, interview Maud Vanhauwaert

Met het ophefmakende Wij, over een groepje door seks bezeten tieners, zorgde Elvis Peeters voor een schokgolf. In zijn nieuwe roman Jacht toont Peeters de biotoop van de mens, als dier tussen de dieren. (zie bespreking p. 5)
LaRiva, interview Koen Fillet

Zia Haider Rahmans In het licht van wat wij weten wordt vergeleken met de grote klassiekers uit de wereldliteratuur. De debuutroman van de Bengaals-Britse schrijver handelt over zowat alles wat onze tijd definieert: wiskunde, filosofie, ballingschap, oorlog, islamitisch terrorisme, westers paternalisme...
Salon Felixpakhuis, interview Tommy Wieringa

Onze keuze 16:00

Onze keuze 16:00

Zo vaak zien we in onze contreien nu ook niet een Booker Prize-winnaar aan het werk. Maar voor Howard Jacobson moet u beslist uw zondagse luie stoel verlaten. De Brit past naadloos in een rijkgevulde traditie van schrandere Joodse humor en werd al vergeleken met de vroege Philip Roth van Portnoy's Complaint. Hij blies de komische roman nieuw leven in met zijn bekroonde De Finkler Kwestie, waarin hij zich vrolijk maakte over het antisemitisme. Zijn nieuwe roman J prijkte alweer op de shortlist van de Booker Prize 2014.
'In zijn schitterende dystopie J schetst de Britse schrijver Howard Jacobson een onrustwekkend beeld van een maatschappij die bewust de ogen sluit voor een gruwelijke episode uit het verleden', aldus Joseph Pearce in deze krant.
Salon Felixpakhuis, interview Anna Luyten

Zwierige historische romans, het is het handelsmerk van Arthur Japin. Voor De gevleugelde verdiepte hij zich in leven en werk van de vermetele Braziliaanse luchtvaartpionier Alberto Santos-Dumont. (zie bespreking p. 13)
LaRiva, interview Dirk Leyman

Gouden Boekenuil-laureaat Mark Schaevers is van de partij om te praten over Orgelman, zijn biografisch portret van de door Hitler vernietigde kunstenaar Felix Nüssbaum, die na de Tweede Wereldoorlog toch een artistieke herrijzenis beleefde. Hij gaat in gesprek met Adriaan van Dis, die met zijn moederroman Ik kom terug de Libris Literatuurprijs won.
Letterenboot 1

De Pink Poets omschreven zich in de jaren zeventig niet als een literaire stroming, maar als een attitude. Twee overlevenden, Patrick Conrad en François Beukelaers, vertellen waar ze voor stonden en lezen gedichten voor.
Letterenboot 2

Zo vaak zien we in onze contreien nu ook niet een Booker Prize-winnaar aan het werk. Maar voor Howard Jacobson moet u beslist uw zondagse luie stoel verlaten. De Brit past naadloos in een rijkgevulde traditie van schrandere Joodse humor en werd al vergeleken met de vroege Philip Roth van Portnoy's Complaint. Hij blies de komische roman nieuw leven in met zijn bekroonde De Finkler Kwestie, waarin hij zich vrolijk maakte over het antisemitisme. Zijn nieuwe roman J prijkte alweer op de shortlist van de Booker Prize 2014.
'In zijn schitterende dystopie J schetst de Britse schrijver Howard Jacobson een onrustwekkend beeld van een maatschappij die bewust de ogen sluit voor een gruwelijke episode uit het verleden', aldus Joseph Pearce in deze krant.
Salon Felixpakhuis, interview Anna Luyten

Zwierige historische romans, het is het handelsmerk van Arthur Japin. Voor De gevleugelde verdiepte hij zich in leven en werk van de vermetele Braziliaanse luchtvaartpionier Alberto Santos-Dumont. (zie bespreking p. 13)
LaRiva, interview Dirk Leyman

Gouden Boekenuil-laureaat Mark Schaevers is van de partij om te praten over Orgelman, zijn biografisch portret van de door Hitler vernietigde kunstenaar Felix Nüssbaum, die na de Tweede Wereldoorlog toch een artistieke herrijzenis beleefde. Hij gaat in gesprek met Adriaan van Dis, die met zijn moederroman Ik kom terug de Libris Literatuurprijs won.
Letterenboot 1

De Pink Poets omschreven zich in de jaren zeventig niet als een literaire stroming, maar als een attitude. Twee overlevenden, Patrick Conrad en François Beukelaers, vertellen waar ze voor stonden en lezen gedichten voor.
Letterenboot 2

Onze keuze 17:00

Onze keuze 17:00

In de hooggeprezen roman De maagd Marino uit 2010 greep Yves Petry de zaak van kannibaal Armin Meiwes aan voor een roman met filosofische terzijdes à volonté. 'Het neerleggen van tegenstrijdige meningen en dierbare gedachten', daar is de roman tenslotte het ideale vehikel voor, zo vindt de schrijver.
Ook in zijn nieuwe roman Liefde bij wijze van spreken is dat uitdrukkelijk het geval. 'Niets is aanvankelijk wat het lijkt in dit boek, waarin de liaisons dangereuses zich aan elkaar rijgen en het schrijverschap op deskundige wijze wordt gefileerd. Net als de liefde, die al in de titel een accolade meekrijgt', stond in deze krant te lezen. In de roman belanden we in het wespennest van een dramatische driehoeksrelatie. De rondedans van zijn drie hoofdpersonages intrigeert vanaf de eerste pagina. Petry propt zijn roman vol als een pakhuis met een gamma aan spitse én tegendraadse ideeën.
Letterenboot 1, interview Friedl' Lesage

Joke van Leeuwen schreef met De onervarenen een historische maar niettemin razend actuele roman over migratie.
LaRiva, interview Piet Piryns

Twee aandachtige kijkers naar kunst: Bernard Dewulf bundelde met Toewijdingen drie van zijn essayboeken met verzamelende beschouwingen over (het kijken naar) kunst. Eric Rinckhout bracht in Ontrafeld zijn gelijknamige rubriek voor De Morgen Magazine samen, waarin hij een kunstwerk als het ware met het dissectiemes ontleedt én duidt.
Letterenboot 2, interview Marc Ruyters

In de hooggeprezen roman De maagd Marino uit 2010 greep Yves Petry de zaak van kannibaal Armin Meiwes aan voor een roman met filosofische terzijdes à volonté. 'Het neerleggen van tegenstrijdige meningen en dierbare gedachten', daar is de roman tenslotte het ideale vehikel voor, zo vindt de schrijver.
Ook in zijn nieuwe roman Liefde bij wijze van spreken is dat uitdrukkelijk het geval. 'Niets is aanvankelijk wat het lijkt in dit boek, waarin de liaisons dangereuses zich aan elkaar rijgen en het schrijverschap op deskundige wijze wordt gefileerd. Net als de liefde, die al in de titel een accolade meekrijgt', stond in deze krant te lezen. In de roman belanden we in het wespennest van een dramatische driehoeksrelatie. De rondedans van zijn drie hoofdpersonages intrigeert vanaf de eerste pagina. Petry propt zijn roman vol als een pakhuis met een gamma aan spitse én tegendraadse ideeën.
Letterenboot 1, interview Friedl' Lesage

Joke van Leeuwen schreef met De onervarenen een historische maar niettemin razend actuele roman over migratie.
LaRiva, interview Piet Piryns

Twee aandachtige kijkers naar kunst: Bernard Dewulf bundelde met Toewijdingen drie van zijn essayboeken met verzamelende beschouwingen over (het kijken naar) kunst. Eric Rinckhout bracht in Ontrafeld zijn gelijknamige rubriek voor De Morgen Magazine samen, waarin hij een kunstwerk als het ware met het dissectiemes ontleedt én duidt.
Letterenboot 2, interview Marc Ruyters

Onze keuze 19:00

Onze keuze 19:00

De laatste tournee die de onlangs op 62-jarige overleden muzikant Thé Lau maakte was er een voor Behoud de Begeerte. Hij verkeerde toen in het gezelschap van Gustaaf Peek, Ilja Leonard Pfeijffer, Dimitri Verhulst en Tommy Wieringa. Dat illustere viertal mag nu op het Eilandfestival Thé Lau's postume boek De grote vakantie de wereld in sturen. Thé Lau kon de verhalenbundel voor zijn dood nog net grotendeels afwerken.
In De grote vakantie draait het niet toevallig om afscheid nemen. Het publiek krijgt aan het slot een receptie aangeboden.
19 tot 21u, Letterenboot 1

De laatste tournee die de onlangs op 62-jarige overleden muzikant Thé Lau maakte was er een voor Behoud de Begeerte. Hij verkeerde toen in het gezelschap van Gustaaf Peek, Ilja Leonard Pfeijffer, Dimitri Verhulst en Tommy Wieringa. Dat illustere viertal mag nu op het Eilandfestival Thé Lau's postume boek De grote vakantie de wereld in sturen. Thé Lau kon de verhalenbundel voor zijn dood nog net grotendeels afwerken.
In De grote vakantie draait het niet toevallig om afscheid nemen. Het publiek krijgt aan het slot een receptie aangeboden.
19 tot 21u, Letterenboot 1

PRAKTISCH

PRAKTISCH

Het Eilandfestival, op en rond het Eilandje, op zondag 20 september. Met naast literatuur ook toneel voor kinderen, foodtrucks, schrijvers als dj's, de Langste Zetel ter Wereld, boekenmarkt, fototentoonstelling en de uitreiking van de Vlaamse Cultuurprijs Letteren 2014-2015.

Het Eilandfestival, op en rond het Eilandje, op zondag 20 september. Met naast literatuur ook toneel voor kinderen, foodtrucks, schrijvers als dj's, de Langste Zetel ter Wereld, boekenmarkt, fototentoonstelling en de uitreiking van de Vlaamse Cultuurprijs Letteren 2014-2015.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234