Donderdag 24/06/2021

Eigenzinnig CuldeSac ontwerpt voor het Belgische Indera

'Wij zijn risky business'

'Met een paar creatieve geesten af en toe gitaar spelen en filosoferen over meubelen.' Dat was het opzet van het designcollectief CuldeSac toen Pepe García en Alberto Martínez het zeven jaar geleden oprichtten in Valencia. Plan behoorlijk mislukt. Want na het winnen van de Compasso d'Oro, de belangrijkste Italiaanse vormgevingsprijs, voor hun horloge Neos en het succes van de lamp Sofa die ze tekenden voor Moooi, is het werken geblazen voor het CuldeSac-duo. 'Vooral nu we met die perfectionistische Belgen in zee zijn gegaan.'

Door An Bogaerts

Tijdens de afgelopen designweek in Milaan was CuldeSac op alle belangrijke plaatsen vertegenwoordigd. Op het event van het toonaangevende magazine Interni in de Milanese universiteit bijvoorbeeld, waar het Spaanse designcollectief een aantal pendules had geïnstalleerd. In de hippe Zona Tortona waar ze een nieuwe sofa voorstelden bij het Amerikaanse Bernhardt Design. Op Euroluce ook, de tweejaarlijkse verlichtingsbeurs, waar CuldeSac een moderne Swarovski-lamp presenteerde. Maar waar we uiteindelijk samen aan tafel belanden, is de stand van het Belgische Indera. Net op tijd om pers en verdelers te verleiden, staan hier de Bowler-poefs en -tafeltjes te blinken. "Let alsjeblieft niet op de kleuren", zegt Alberto Martínez snel. "I hate those colours." Zwart, geel, rood. Een chauvinistische zet van het Limburgse Indera die blijkbaar niet iedereen snapt. "Zwart is zo fout. We moeten nog op zoek gaan naar de perfecte grijstint. Want niemand bestelt vandaag de dag nog de kleur 'black', kopers willen betoverd worden door namen als 'pearl grey' of 'misty' ", legt Martínez uit.

Doodlopend

Martínez is de oudste van de twee oprichters van CuldeSac. Hij is de rationele denker, terwijl Pepe García met zijn blinkende ogen voortdurend wegdroomt wanneer hij vertelt over design en over dé liefde van hun beider leven: Valencia. "Hoewel we maar een paar kilometer van elkaar woonden in Valencia, hebben we elkaar voor het eerst ontmoet in Londen", legt Martínez uit. "We studeerden er allebei aan dezelfde school en via een gemeenschappelijke vriend hebben we elkaar leren kennen. We liepen allebei met het idee rond om een soort creatief platform op te richten, een plaats om te brainstormen, waar je nog echt rustig kan nadenken." Terug in Valencia gaan de twee ondernemende jongemannen onmiddellijk op zoek naar een geschikte locatie voor hun ontmoetingsplek. Het eerste pand dat de twee bezoeken, ligt in een doodlopend straatje. "In het Frans noemt men zo'n straat een cul-de-sac en dat woord wordt in het Engels ook vaak gebruikt. We hadden het in Londen al opgepikt en zelfs in het Catalaans ligt cul-de-sac goed in de mond." "Uiteindelijk hebben we dat huis in de doodlopende straat niet gekocht", pikt García in, "maar het idee voor de naam is wel gebleven. Bovendien blijkt de tweede betekenis van cul-de-sac de bodem van een tas te zijn, die plaats waar je altijd alles vindt waar je al uren naar zoekt. En dat past perfect bij ons. Net wanneer je denkt dat je het nergens zal vinden, kom je bij CuldeSac terecht."

Designoscars

Die eerste jaren werd er bij CuldeSac vooral 'rondgehangen'. Iedereen die een goed idee had, mocht daarover komen vertellen en iedereen die op zoek was naar goede ideeën, was welkom om te komen luisteren. "Het is nooit onze bedoeling geweest om een designbureau op te richten", vertelt Martínez. "We wilden een free-space creëren, een gezellige boel waar gitaar wordt gespeeld en over design wordt gefilosofeerd. Intussen hebben we toch wat structuur moeten aanbrengen. We hebben het werk in drie categorieën verdeeld: product- en interieurontwerp, evenementen en branding. Ons succes is boven onze hoofden beginnen groeien. Maar we willen wel dat vrije, creatieve gevoel blijven behouden. Op geen enkel naamkaartje staat een functie, elk project hangt aan de muur waar iedereen het kan zien en af en toe wordt de gitaar nog eens bovengehaald (lacht)." Die 'free spirit' is blijkbaar de sleutel tot succes. Intussen organiseerde CuldeSac al openingsfeesten voor H&M en Tiffany & Co., werkten ze samen met het populaire Nederlandse merk Moooi voor de Sofa-lamp en wisten ze met hun horloge Neos - waarvan het bandje naar vanille ruikt - zowel een red dot award als de Compasso d'Oro binnen te slepen, de Oscars van het design.

Verliefd

"Sofie, een van de meisjes die bij ons werken, is niet echt thuis in de wereld van interieur en dus begon ze wat rond te surfen. Zij was diegene die ons de producten van Indera voor het eerst liet zien. Ze nam contact op met hen en vorig jaar in Milaan hebben we Carl (Meers, zaakvoerder van Indera, AB) ontmoet. Van de Indera-stand ging het naar een kleine bar en dan zijn we over alles behalve design beginnen babbelen", aldus García. "Het zat onmiddellijk goed, het gevoel. Wij hebben toen echt begrepen wat Indera... (denkt na)... niet wat Indera is, maar wat het wil zijn in de toekomst. Wij willen hen helpen om hen daar te brengen." Een eerste stap in die richting is de Bowlercollectie, een serie holle tafeltjes en poefs uit vilt, geïnspireerd op bolhoeden. "In het begin wilden we de oude, traditionele manier gebruiken om vilt te maken, maar wegens te duur en te tijdrovend, moesten we een ander materiaal zoeken. Het vilt werd verstevigd door middel van gesmolten petflessen, een techniek die ook in de auto-industrie wordt toegepast", legt Martínez uit en hij begint op één van de tafeltjes te slaan. "We hebben er al eens iemand een hele dag op laten springen, het kan tegen een stootje." Telkens wanneer een beursbezoeker de Bowler-tafeltjes van dichtbij bekijkt of oppakt, begint vooral Alberto zenuwachtig op zijn stoel te wiebelen. "Het zijn maar prototypes hè, we moeten ze nog perfectioneren. Carl is not happy en wij zijn blij dat hij niet blij is. Dat perfectionisme bevalt ons wel. Net voor Kerstmis hebben we de eerste schetsen doorgestuurd, het kán dus nog niet perfect zijn. Maar de Bowler is simpel, herkenbaar en het is zo'n ontwerp waar je verliefd op kan worden."

Viva Valencia

Het CuldeSac-duo schuimt deze dagen Milaan af op zoek naar interessante merken om mee samen te werken. Toch houden ze ervan om zelf 'ontdekt' te worden door de producenten. Mits een kleine waarschuwing. "Wie naar CuldeSac komt, moet er rekening mee houden dat we out of the ordinary zijn. Wij zeggen dat ook altijd eerlijk tegen onze klanten: wij zijn risky business. Je moet zeker zijn dat je met ons in zee wil gaan. Want als wij vinden dat we onze tijd verdoen, verliezen zij geld. En dan zijn we nog verder van huis", zegt García. "Ik geef het toe, het is moeilijk te voorspellen wat wij gaan maken, want een herkenbare stijl, die hebben we niet. We zijn geen Jaime Hayón (de Spaanse excentrieke designer die vorig jaar eregast was op Interieur Kortrijk, AB)."

Die Jaime Hayón trok trouwens uit Spanje weg om meer creativiteit op te zoeken in Londen. Hetzelfde geldt ook voor die andere Spaanse designster Patricia Urquiola. Zij verhuisde naar Milaan om haar ontwerpen aan de man te brengen. Wat zit CuldeSac nog in Spanje te doen? "Het allerbelangrijkste voor ons is onze familie", antwoordt Martínez op de vraag die hij duidelijk overbodig vindt. "En onze familie is in Valencia, dus alleen daar kunnen wij helemaal gelukkig zijn. Het weer en de manier van leven in Valencia is fantastisch, de stad is net groot én net klein genoeg tegelijkertijd. Kleine steegjes gecombineerd met moderne architectuur, het strand,... geen enkele plaats ter wereld is inspirerender. Maar vertel dat niet aan uw lezers (lacht), dan komen ze allemaal in Valencia wonen."

Gelukkig maken

"Waar we op dit moment druk mee bezig zijn, is de meubelbeurs van Valencia. Zij gaan voor een grote make-over, gesteund door de marketingmannen van de Olympische Spelen in Barcelona en van schoenenmerk Camper. Wij werden uitgekozen om het imago en al het grafische werk om te gooien. Het is een project voor vijf jaar, en tegen volgend jaar moet het echt spectaculair worden. Het is onze grootste opdracht tot nu en ook de moeilijkste, want je moet zoveel mensen met zoveel verschillende doelen gelukkig maken. Daar moet je echt voorzichtig mee omspringen."

Maar net nu het collectief grote naam begint te maken in de internationale designscene, breekt er toch wel een financiële crisis uit zeker. "Dit is het beste moment om creatief bezig te zijn", zegt García met een brede smile op zijn gezicht. "Wij hebben nog nooit zoveel opdrachten gehad als nu. Een bedrijf reageert in twee fases op zo'n tegenslag. Eerst zijn ze verstomd en bang. Ze weten niet wat te doen. Dat was zo in het najaar van 2008. Maar intussen beseffen de producenten dat ze alleen zichzelf uit de shit kunnen redden, niemand gaat dat voor hen doen. En om indruk te maken op klanten, is lef en creativiteit nodig. En laat dat nu net onze specialiteiten zijn." n

INFO De Bowler zal leverbaar zijn vanaf dit najaar, de richtprijs bedraagt 480 euro per stuk inclusief btw, Indera, 089/79.82.98, www.indera.be, www.culdesac.es

Bolhoeden

Prototypes van de Bowlercollectie, holle poefs en tafeltjes gemaakt uit verstevigd vilt. CuldeSac liet zich hiervoor inspireren door bolhoeden.

Pepe en Alberto De vrolijke bende van CuldeSac in hun atelier in Valencia. Vooraan links, zwevend met de handen op tafel prijkt Pepe García. Rechts met de handen achter het hoofd zit Alberto Martínez. García en Martínez zijn de oprichters van het designcollectief.

Atlantic

In Milaan stelde CuldeSac de sofa Atlantic voor bij Bernhardt Design. 'Het houten binnenwerk ervan is zo mooi dat het echt zonde is dat ze hem hebben overtrokken', aldus Martínez.

Sofa

CuldeSac is bij het designminnend publiek vooral bekend voor hun Sofa-lamp bij Moooi.

Neos

Vorig jaar wonnen de Valencianen de prestigieuze Compasso d'Oro designprijs voor het horloge Neos.

We willen dat vrije, creatieve

gevoel behouden. Op geen enkel naamkaartje staat een functie, elk project hangt aan de muur en af en toe wordt de gitaar bovengehaald

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234