Woensdag 27/01/2021

Eigenares van betwist schilderij nu toch bereid tot compromis

Student Beningson haalde er advocaat Randol Schoenberg bij, d� specialist in restitutie van kunstwerken die door de nazi's zijn geroofd

Student krijgt 6,5 miljoen dollar voor Picasso uit nazi-roof

De Amerikaanse rechtenstudent die in 2002 ineens eigenaar van een Picasso bleek te zijn, heeft zijn slag geslagen. Femme en blanc had ooit aan zijn grootmoeder toebehoord maar was door de nazi's gestolen. Na een lang aanslepende gerechtelijke procedure heeft de Amerikaanse verzamelaar die het doek niet terug wilde geven zich gewonnen gegeven.

Brussel

Van onze medewerker

Rudy Pieters

Femme en blanc (1922), een vrouwenportret dat Pablo Picasso in zijn klassieke periode schilderde en dat vandaag meer dan 10 miljoen dollar waard is, was eigendom van de Duits-joodse Carlota Landsberg. Toen ze in 1938 Duitsland ontvluchtte, gaf ze de Picasso aan een joodse kunsthandelaar. De nazi's namen diens collectie tijdens de oorlog in beslag.

Dertig jaar na de oorlog dook het werk weer op. In 1975 kochten de Amerikaanse verzamelaars James en Marilyn Alsdorf het van de New Yorkse kunsthandelaar Stephen Hahn voor 375.000 dollar. Toen Marilyn Alsdorf, ondertussen weduwe geworden, het werk in 2001 opnieuw op de markt bracht, stak een Franse kandidaat-koper zijn licht op bij het Art Loss Register, een enorme databank van gestolen of vermiste kunstwerken. Daar vond men het werk terug op een lijst uit 1947 van door nazi's geconfisqueerde werken. Bovendien bleek dat de Duitse regering in 1969 Carlota Landsberg al een schadevergoeding had betaald voor het werk.

Landsbergs enige erfgenaam, de Amerikaanse rechtenstudent Tom Beningson, wist op dat moment helemaal niet dat zijn grootmoeder een Picasso had gehad. Pas na een telefoontje van het Art Loss Register besefte hij dat hij aanspraak maakte op het topwerk.

Aanvankelijk was hij bereid tot een compromis: Alsdorf kon het werk verkopen en hij kreeg de helft van de opbrengst. Tot hij de indruk kreeg dat het Alsdorf alleen om het geld te doen was. Het gevolg was een zware rechtszaak, een van de zwaarste van die aard de voorbije jaren. Beningson eiste 10 miljoen dollar. Alsdorf plooide niet. Beningson haalde er advocaat Randol Schoenberg bij, dé specialist in restitutie van kunstwerken die door de nazi's zijn geroofd.

De ondertussen 80-jarige Marilyn Alsdorf heeft nu ineens toch ingebonden. Een minnelijke schikking tussen beide partijen bepaalt dat ze aan Tom Beningson 6,5 miljoen dollar moet betalen. Ze zegt nog steeds dat ze het schilderij te goeder trouw heeft gekocht maar ze stemde in met het akkoord "vanwege haar gevorderde leeftijd en de behoefte om financiële claims op te lossen zodat ze haar verplichtingen aan familie en liefdadige organisaties kan nakomen", aldus het communiqué dat haar advocatenkantoor verspreidde.

Een ander schilderij dat door de handen van kunsthandelaar Hahn is gegaan is vandaag eveneens het voorwerp van een fel juridisch gevecht. Het gaat om Rue de Saint Honoré. Aprés-midi. Effet de Pluie van Camille Pissaro. Volgens de Amerikaanse fotograaf Claude Cassirer behoorde het toe aan zijn Duits-joodse grootmoeder in Berlijn. Vijf jaar geleden ontdekte Cassirer dat het werk in Museo Thyssen-Bornemisza in Madrid hangt. Het museum weigerde het terug te geven. Claude Cassirer huurde advocaat Randol Schoenberg in en spande een zaak aan tegen het museum en de Spaanse staat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234