Vrijdag 16/04/2021

Eigen wijn eerst op Megavino

De veertiende editie van Megavino op de Brusselse Heizel wordt iets speciaals. Al was het maar omdat er voor het eerst een Belgisch paviljoen staat, met veertien wijndomeinen uit Vlaanderen en Wallonië. Ann De Boeck

Paleis 3 op de Heizel, vrijdagmiddag 13 uur. Aan de ingang observeert organisator Alain Bloeykens zijn troepen. "Dit geraakt nooit op tijd klaar", zegt hij. "Ik maak me geen zorgen, zo gaat het ieder jaar." Binnen vijf uur gaan de deuren open voor de veertiende editie van Megavino. 380 standhouders uit 32 landen zullen er hun beste wijnen voorstellen. Het publiek? Zo'n 25.000 liefhebbers, zowel vaklui als amateurs.

"Megavino is begonnen als een zot idee. Het is mijn baby. Helaas is die nu uitgegroeid tot een moeilijke puber", lacht Bloeykens, die de wijnmicrobe van jongsaf meekreeg van zijn vader. Zijn telefoon staat geen minuut stil. Als we tussen de kraampjes naar de achterkant van het paleis wandelen, valt op hoeveel werk nog moet worden opgeknapt. Tafels en stoelen worden aangesleept. Schilders brengen een laatste likje verf aan. Ondertussen worden duizenden flessen van divers allooi uitgestald. Een mens zou voor minder naar de fles grijpen, maar niet Alain. "Dit weekend drink ik amper een glas. Te veel stress."

Grote blikvanger tussen het internationale gezelschap is het Belgisch paviljoen. Voor het eerst stellen veertien wijndomeinen uit Vlaanderen en Wallonië hun wijn voor aan het publiek. Verkopen kan hij ze niet meer, de 100.000 flessen zijn de deur uit, maar Raymond Leroy laat zijn Cuvée Seigneur Ruffus graag proeven. Oorsprong is de Vignoble des Agaises in Haulchin, bij Binche. Een schuimwijn van 100 procent Chardonney en daarom een Blanc de Blancs. Leroy haalt een speciale editie boven ter ere van theaterman Franco Dragone. In de kurk zit een mini Swarovskikristal. Prijskaartje: 38 euro.

"In deze fles zit drie generaties aan ervaring", vertelt Leroy. "De wijn ondergaat een tweede gisting in de fles, zoals bij champagne. Pure topkwaliteit." Michel Daerden, Charles Michel, Elio Di Rupo of Kris Peeters: ze zijn volgens Leroy allemaal verzot op Ruffus. De rest van de flessen slijt hij bij particulieren en restaurants. "Aan massaproductie doe ik niet mee. Willen jullie een bestelling plaatsen voor juli 2013? Maximum zes flessen per persoon."

De Belgische delegatie op Megavino komt niet uit de lucht gevallen. Alleen al in Vlaanderen is de wijnproductie in zeven jaar tijd met de helft gestegen, tot 245.000 liter. Bloeykens onderscheidt vier Belgische wijnregio's: Hageland, Haspengouw, Heuvelland en Côtes de Meuse. "Dat zijn de erkende regio's. Daarnaast is er de landwijn: honderden hobbyisten die ook goed spul afleveren."

Om te vermijden dat de Belgische productie verloren gaat in het gigantische wereldaanbod, spelen de Belgen de troef van de kwaliteit uit. "Door ons klimaat zal België nooit een topland zijn, maar onze schuimwijn en witte wijn mogen er zeker wezen", zegt Bloeykens. Vooral onze schuimwijnen kunnen de champagnes het vuur aan de schenen leggen. Volgens Leroy staat Belgische wijn al lang niet meer synoniem voor Chateau Migraine. "De Belgen maken een topproduct. Alleen is de prijs-kwaliteitverhouding nog niet optimaal. Voor 10 euro krijg je een betere wijn in Frankrijk dan in België", zegt hij.

Geheim van het Belgische succes? De groeiende afzetmarkt. "De Belg is een grote wijndrinker. En bleven we vroeger trouw aan één favoriet, dan staan we nu open voor nieuwe ervaringen. Bovendien willen we er voor betalen. We betalen gemiddeld drie euro voor een fles. Dat lijkt weinig, maar bij de Nederlanders is dat anderhalve euro."

Maar de belangrijkste verklaring is misschien wel de democratisering van de godendrank. Wijn is hip. "Was er vroeger veel snobisme met wijn gemoeid, dan drinkt vandaag bijna iedereen wijn. En gelukkig maar", zegt Bloeykens.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234