Zaterdag 26/11/2022

Eigen kweek

Cosmeticafabrikanten krijgen het almaar moeilijker om voldoende én kwalitatieve ingrediënten te vinden. Yves Rocher teelt al jaren de meeste bloemen en planten zelf, biologisch in Bretagne.

In het Bretoense dorpje La Gacilly ligt Yves Rocher City. Met 55 hectaren velden, een fabriek, een botanische tuin en een ecohotel drukt het merk zijn stempel op de geboorteregio van zijn stichter. Want Yves Rocher heeft goed geboerd: waar in 1969 zijn eerste boetiek met plantaardige crèmes in Parijs nog voorzichtig de deuren opende, heeft het merk vandaag 6.000 verkooppunten met 650 eigen winkels, waarvan 90 in België.

De meeste Yves Rocher-producten worden in Bretagne geproduceerd. (In)direct geeft dat zo'n tienduizend mensen werk, en het merk beweegt hemel en aarde om dat zo duurzaam mogelijk te doen. Zo volgen de drie fabrieken (La Gacilly, Rieux, Ploërmel) een no waste-beleid en zijn ze zo ontworpen dat vogels er hun nesten maken. De Fondation Yves Rocher verbindt zich ertoe om honderd miljoen bomen aan te planten tegen 2020.

Zelf doen

Door alle fasen van het productieproces (onderzoek, productontwikkeling en productie) te beheersen, willen ze de impact op het milieu minimaliseren. Ideeën en kennis haalt het merk vooral uit zijn botanische tuin, die met 1.600 plantensoorten een van de grootste privétuinen is. "De tuin heeft vooral een educatieve functie. Hier bestuderen we de ontwikkeling van planten om ze beter te begrijpen", vertelt Cécile L'Haridon, verantwoordelijke voor de agronomische dienst van Yves Rocher. En dat levert uiteraard interessante ideeën op voor schoonheidsproducten. Die onderzoekpistes worden doorgegeven aan de labo's waar ze de planten uitgebreid testen en bekijken hoe ze optimaal verwerkt kunnen worden in formules.

Het grootste engagement van het merk zit hem in het telen van sommige ingrediënten. In een straal van vijf kilometer rond de plantentuin en de fabriek in La Gacilly liggen 55 hectaren waar arnica, korenbloem, kaasjeskruid, twee soorten kamille, calendula en ijskruid (in serre) biologisch worden geteeld. Dat hoeft op zich niet om natuurzuivere plantaardige cosmetica te maken, weet L'Haridon. "Maar het is de enige vorm van cultuur die de plant volledig respecteert en de natuur beschermt." Ingrediënten die het merk niet zelf produceert worden aangekocht van partners volgens strikte regels: ze moeten traceerbaar zijn, bij voorkeur biologisch geteeld en niet genetisch gemanipuleerd.

Geen echte herfst

Een van de grootste uitdagingen bij het telen van ingrediënten zijn de klimaatsveranderingen. Dat ondervinden ze bij Yves Rocher aan den lijve. "We hebben de laatste jaren geen echte herfst meer in Bretagne," vertelt L'Haridon, "waardoor er steeds meer ongedierte is dat de gewassen beschadigt."

De universiteit van Rennes helpt hen om hun systeem te verbeteren en aan te passen aan de veranderingen. "Sinds vijf jaar is het moeilijk te voorspellen hoe een seizoen zal evolueren. Doordat we biologisch werken zijn we flexibeler. Met een goed gevoede bodem loop je immers minder risico op een mislukte oogst wanneer er bijvoorbeeld te weinig regen valt. Een andere manier om daarop te anticiperen, is door te experimenteren met de oogstperiodes. "Vorig jaar hebben we de korenbloemen deels in het najaar en deels in de winter gezaaid, zodat we in het voorjaar en in de zomer kunnen oogsten."

Ook een voorraad aanleggen helpt om het risico te spreiden. "Momenteel hebben we een stock van drie jaar, zodat de productie niet in het gedrang komt wanneer een oogst mislukt."

Bioboer

Aanpassen en verzekeren zijn de belangrijkste uitdagingen, volgens L'Haridon. En biodiversiteit speelt daar een cruciale rol in. "We proberen te begrijpen hoe ecosystemen de kwaliteit en kwantiteit van onze gewassen kunnen verbeteren." Bepaalde planten en insecten helpen om parasieten en onkruid op een natuurlijke manier weg te houden. Om de bodem vruchtbaarder te maken worden de gewassen afgewisseld. Daarvoor wordt samengewerkt met lokale partners, zoals imkers en veeboeren.

Braakliggende stukken grond worden uitgeleend aan een bioboer die er voer voor zijn varkens op teelt. "Dat verbetert onze bodemkwaliteit, want tarwe, erwtjes en boonplanten zijn heel andere gewassen", weet L'Haridon. "Het past in onze filosofie van cultuurrotatie, waarbij we zoveel mogelijk afwisselen om de grond te voeden in plaats van uit te putten."

In de velden van Yves Rocher staan bijenkorven van een imker. De bijen vinden er voldoende voeding en bestuiven op hun beurt de bloemen en planten. Een win-winsituatie, dus. Zulke lokale samenwerkingen verankeren het bedrijf in de streek, maar zijn ook belangrijk voor de toekomst. Yves Rocher is intussen immers een internationaal merk geworden dat nog steeds groeit. "Momenteel leveren de velden van La Gacilly een derde van de ingrediënten die we nodig hebben. Indien de vraag stijgt, zullen we dat oplossen door nog meer te gaan samenwerken met lokale partners", stelt L'Haridon. "Zo wordt de economische activiteit in de regio gestimuleerd." Of hoe de een zijn brood niet de ander zijn dood hoeft te zijn.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234