Woensdag 13/11/2019

Egypte lokt toeristen met museum

Het peperdure museum, op zo'n 15 kilometer van het centrum van Caïro, wordt grotendeels gefinancierd met leningen uit Japan. Beeld AFP

Toeristen hoeven straks niet meer door de verkeersgekte van Caïro om het dodenmasker van Toetanchamon te zien. Een nieuw museum dicht bij de piramides moet het toerisme in Egypte doen herleven.

Op de snelweg, rijdend in zuidwestelijke richting vanuit Caïro, zijn de piramides van Gizeh al van grote afstand te zien. Ooit lagen ze ver van de stad, nu worden ze voorafgegaan door eindeloze rijen half afgemaakte flatgebouwen. Rode bakstenen liggen bloot, een trap gaat naar een verdieping die er nooit kwam, muren zijn langzaam afgebrokkeld. Een aantal balkons heeft een laagje verf en wasgoed aan de lijn, maar de meeste zijn nooit gebruikt.

In dat landschap van spookflats, palmbomen, piramides en de woestijn in de verte staat een gigantisch glinsterend nieuw bouwwerk: het Grand Egyptian Museum. In het complex, met ruimtes tot wel veertig meter hoog, moeten meer dan honderdduizend oud- Egyptische objecten worden tentoongesteld.

Het idee om het museum te bouwen ontstond twintig jaar geleden toen het Egyptisch Museum in het centrum van Caïro door de constante archeologische ontdekkingen uit zijn voegen barstte. Maar sinds oud-president Hosni Moebarak in 2002 de eerste steen legde, is er heel wat veranderd in het land en heeft het project een andere betekenis gekregen.

Imagocampagne

De revolutie waarbij Moebarak in 2011 het veld moest ruimen, de coup die niet lang daarna volgde en een reeks terroristische aanslagen hebben een grote impact op het toerisme in het land gehad. De sector die vóór de revolutie nog goed was voor 10 procent van de economie en 12 procent van de banen in het land, stortte compleet in toen jihadisten in 2015 in de Sinaï een Russisch vliegtuig met 224 passagiers neerhaalden. De opening van het museum volgend jaar moet dan ook het symbool worden van een glorieuze nieuwe start voor het toerisme in het land.

Het is de ambitie van de nieuwe minister voor Toerisme, Rania al-Mashat, dat in de toekomst elk Egyptisch gezin een direct of indirect inkomen heeft uit toerisme. Al-Mashat lanceerde deze winter meerdere campagnes om het toerisme nieuw leven in te blazen. Trekpleisters worden opgeknapt, zoals het terrein van de piramides. De kamelenhouders die daar goedschiks of kwaadschiks toeristen voor een ritje strikken, worden getraind en krijgen een werkhesje. De rijkste familie van Egypte mag er fastfoodkramen neerzetten en vertier organiseren.

Het pas geopende Sphinxvliegveld, dat net als de piramides aan de westkant van Caïro ligt, moet het makkelijker maken voor toeristen om een weekendje piramides te doen, met een bezoek aan het Grand Egyptian Museum. Die hoeven dan niet meer door het verkeer in Caïro, dat eindeloos vaststaat.

Ook op andere manieren wil minister Al-Mashat een beter imago voor Egypte creëren. In oktober lanceerde ze de people to people-campagne, waarbij niet meer alleen archeologische plekken centraal staan, maar ook de Egyptische cultuur. Tegen de website Egyptian Streets zei Al-Mashat dat ze wil laten zien dat Egyptenaren "trots, vredelievend, passievol, progressief en positief" zijn.

Ook het nieuwe Grand Egyptian Museum moet een betere branding krijgen. De tentoonstelling zal met meer dan vijfduizend prominente voorwerpen van Toetanchamon voor een groot deel om de farao draaien. "Het is de eerste keer dat zo veel objecten van hem worden getoond", zegt directeur Tarek Tawfik in zijn kantoor. "Zo zien we de jonge koning op een heel andere manier." De tentoonstelling in het nieuwe museum moet volgens Tawfik makkelijker te begrijpen zijn dan die in het oude museum. "Dat veranderde langzaam in een soort opslagruimte."

Een bezoek aan het oude Egyptisch museum naast het Tahrirplein was als een Indiana Jones-ontdekkingstocht. Het stond zo propvol objecten, dat bezoekers struikelden over lukraak geplaatste standbeelden. Het stof verzamelde zich op stapels sarcofagen. Ook waren er grote zorgen over het onderhoud van de voorwerpen. Het wereldberoemde gouden dodenmasker van Toetanchamon raakte in 2014 beschadigd toen de sik afbrak en medewerkers hem er stiekem weer op lijmden.

Puzzelstukjes

Het transporteren en opknappen van de collectie is een eindeloos karwei. Conservatoren, op dit moment zo'n vierhonderd, werken al een decennium om alle objecten klaar te krijgen voor de tentoonstelling. Dat verhaal heeft een prijskaartje. Egypte heeft een klein miljard euro uitgegeven aan het Grand Egyptian Museum, grotendeels gefinancierd met leningen van Japan. Toch zijn veel Egyptenaren blij met het vooruitzicht dat meer toerisme ook meer banen zal opleveren.

De teams van veelal jonge conservatoren zijn nog een jaar bezig om alles op tijd klaar te maken. "Soms is het saai", lacht conservator Menna Taher Ahmed, terwijl ze wijst naar een bak met stukjes hout. "Deze moeten we als puzzelstukjes op een kastje bevestigen." Maar het is niet altijd zo moeilijk, vertelt ze, terwijl ze een groot gouden bed laat zien. "Zie je de markeringen hier? Zo wisten de oude Egyptenaren hoe ze het in elkaar moesten zetten. Het is net IKEA."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234