Dinsdag 22/06/2021

NieuwsEver Given

Egypte eist bijna miljard dollar van schip dat Suez-kanaal blokkeerde

De Ever Given wordt uit het Suez-kanaal gesleept. Beeld EPA
De Ever Given wordt uit het Suez-kanaal gesleept.Beeld EPA

De Ever Given, het schip dat vorige maand vast kwam te zitten in het Suez-kanaal, is aan de ketting gelegd door Egypte. De autoriteiten willen bijna een miljard dollar zien van de Japanse eigenaar. Ook de bemanning zit vast.

Toen het meer dan 400 meter lange containerschip tijdens een zandstorm aan wal raakte in het Suez-kanaal kwamen honderden transportschepen stil te liggen. Na zes dagen lukte het, met dank aan sleepboten en een hoop baggerwerk, om het schip los te krijgen.

De schade loopt in de miljarden: ongeveer 12 procent van het handelsverkeer in de wereld gaat door dit kanaal. Inmiddels is de strijd om de schadevergoedingen in volle hevigheid losgebarsten.

De beheerder van het kanaal, de Suez Canal Authority (SCA), wil 916 miljoen dollar (765 miljoen euro) van Shoei Kisen Kaisha. Dit Japanse bedrijf is eigenaar van de Ever Given. Het gaat onder meer om gemaakte kosten voor het bergen van het schip en een vergoeding voor geleden reputatieschade. Ook vraagt de SCA compensatie voor het feit dat er bijna een week geen schepen door het kanaal konden, waardoor een aantal schepen besloot om Afrika heen te varen.

Maandag stuurde de verzekeraar van het schip, UK P&I Club, een naar eigen zeggen genereus schikkingsbod, maar daarmee gingen de Egyptenaren niet akkoord. Een Egyptische rechter heeft bevolen dat het schip moet worden vastgehouden. De onderhandelingen gaan verder.

Impasse

Maarten Claringbould, emeritus hoogleraar zeerecht aan de Universiteit van Leiden, is verbaasd over het bedrag. “Ik heb nog nooit gehoord dat een vergoeding voor reputatieschade werd gevraagd.”

Dat een schip in beslag wordt genomen nadat er schade is geleden, gebeurt volgens hem vaker. Meestal geven de verzekeraars dan een garantie af dat er betaald zal worden en mag het schip doorvaren. “Maar dit bedrag is zo exorbitant hoog. Dit is een unieke situatie. Die verzekeraars gaan, lijkt mij, geen garantie van bijna een miljard dollar neerleggen.”

Hoe het dan verder moet? Claringbould heeft geen idee. “Ze zitten compleet in de tang.” Mochten de partijen er zelf niet uitkomen, dan kan hij zich voorstellen dat het geschil uiteindelijk op politiek niveau moet worden uitgepraat.

De Ever Given, die op weg is naar de haven van Rotterdam, ligt op dit moment voor anker in het Grote Bittermeer, halverwege het Suez-kanaal. De bedrijven waarvan goederen op het schip liggen, wachten dus nog steeds tot hun containers aankomen.

Het zal voor de eigenaar van de Ever Given overigens niet bij de Egyptische claim blijven. Ook de rederijen wier schepen vertraging opliepen zullen een schadevergoeding claimen. Hetzelfde geldt voor bedrijven die containers aan boord van de vertraagde schepen hadden liggen en die bijvoorbeeld hun groenten en fruit zagen bederven.

Advocaten zullen nog jarenlang druk zijn met zaken als aansprakelijkheid – of de bemanning van de Ever Given fouten hebben gemaakt – en welk scheepvaartverdrag precies geldt voor welke container, zegt Claringbould.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234