Donderdag 26/11/2020
De Deense band Efterklang in het Bremen-theater in Kopenhagen.

Muziek

Efterklang speelt vrijdag in Brussel: ‘Alles heeft te maken met onze liefde voor muziek en avontuur’

De Deense band Efterklang in het Bremen-theater in Kopenhagen.Beeld BELGAIMAGE

Zeven jaar moest u wachten op de terugkeer van Efterklang. Maar met het album Altid Sammen, de ep Lyset en een speciaal concert in het Koninklijk Circus hernieuwt de muziekgroep haar huwelijksgeloften met de fanbase.

“Het interesseert me eigenlijk niet meer zo om mijn eigen kunstjes voor een publiek op te voeren”, zegt zanger Casper Clausen schouderophalend. “Ik verveel me nogal snel. Wat me wel boeit, is om dat kunstje op te voeren mét datzelfde publiek. Tijdens deze tour experimenteren we met muzikanten uit elke local scene. Niet alleen om een plaatselijke toets aan de show te geven of om een wit voetje te halen met zo’n sympathiek interactief moment, maar omdat we geloven dat Efterklang een soort organisme is dat zich voortdurend moet ontwikkelen om levensvatbaar te blijven.”

Na de release van hun vierde langspeler Piramida (2012) toerde Efterklang de hele wereld rond. “Niet zo spannend als je zou denken”, grinniken de groepsleden vandaag. Mads Brauer (keys) en Rasmus Stolberg (bas) schuiven aan tijdens het gesprek. “Voor je het weet, word je een machine. Een goed geoliede machine, maar niettemin: een van ziel gespeend apparaat. En dat terwijl we net voortdurend op zoek zijn naar avontuur en muzikale ontdekkingen. Daarom gingen we de voorbije jaren op andere projecten focussen.”

Toen Efterklang in 2014 The Last Concert speelde in zijn thuisstad Sonderborg op het Deense eiland Als, hadden we niet veel geld ingezet op de gedachte dat de groep zijn naam nog eer zou aandoen. De ‘nagalm’ of ‘resonantie’ leek uit te sterven in de echoput. “We waren aan het eind van ons latijn”, dacht de groep ook. “Zo’n twintig jaar zijn we nu samen. We kennen elkaar door en door. Dat maakt het makkelijker om een plaat te maken, maar tegelijk heb je voortdurend nieuwe impulsen nodig om het spannend te houden. Anders bloed je dood. Vergelijk het gerust met een huwelijk, waarbij je elkaar keer op keer probeert uit te dagen. Alleen al om de passie niet te laten uitdoven.

“De liefde voor muziek is ons vast en favoriet vehikel. Maar wanneer je elkaar perfect aanvoelt, is het net iets te makkelijk om de platgetreden paden in te slaan. Geen fan die zich er wellicht een buil aan zou vallen, maar bestaat er iets saaiers dan een band die zichzelf tot in den treure herhaalt? Een vaste waarde in het muzieklandschap worden heeft alleen betekenis als mensen blijven meegaan in je wervelende trip. Het omgekeerde van een pizza van Dr. Oetker eten (lacht). Die ziet er altijd precies hetzelfde uit, maar is smaakloos en saai. 

“Die angst zag ik ook bij The National. Zij werkten op hun laatste album samen met diverse artiesten. Wanneer ze enkel aan hun eigen sterke merk hadden gedacht, zouden ze wellicht op hetzelfde elan zijn blijven doorgaan. Maar als je het risico neemt om je fans te verrassen of zelfs te verbijsteren, blijf je relevant. Als je het lef niet hebt om je publiek uit te dagen, geef je de pijp misschien beter meteen aan Maarten.”

Casper Clausen: "Ik verveel me nogal snel."Beeld BELGAIMAGE

Toch vindt de groep zichzelf bijzonder consistent. “Alles wat we doen, heeft rechtstreeks te maken met onze liefde voor muziek en avontuur. Dat leidde bijvoorbeeld tot een eigen radiozender, een nieuwe band (Liima) en een opera in 2017 met The Happy Hopeless Orchestra. We willen een vaste, betrouwbare entiteit vormen. Tegelijk willen we er een zijn die niet in haar broek schijt wanneer die uit haar comfortzone treedt. Efterklang is een groep die ook als buitenstaander een blik werpt op zichzelf. Hopelijk klinkt dat niet al te ingewikkeld.” 

Niet zo complex, wel onmogelijk. Was het niet Kanye West die zei dat de grootste tragedie in zijn leven was dat hij nooit zichzelf in levenden lijve op een podium zou kunnen zien? “Het helpt als je niet al te narcistisch omspringt met dat idee,” grinnikt Stolberg. “Wat wij bedoelen, is dat je je eigen grofste criticus moet zijn.”

Gepatenteerde chaoten

Elke avond wil Efterklang zichzelf herontdekken, met outsiders uit het lokale muzieklandschap. “Logistiek kan deze tour een ramp worden”, bedenkt Clausen. “We zijn dan ook een zootje gepatenteerde chaoten. Maar het zit net in de esprit van Efterklang om buitenstaanders te betrekken. We willen een echo horen. Daarom gaan de muzikanten die meewerkten aan onze laatste plaat ook mee op tour. Zo hebben we een Belg mee aan boord. Bert Cools speelt gitaar. We verwachten daarnaast interactie van de fans. We willen er geen supertalentenjacht van maken, maar elke avond moet anders klinken door hun toedoen. We hadden onze buik vol van de beproefde formule album-tour-album-tour. Op den duur leek het net alsof we seizoensarbeiders waren.”

Efterklang gaat net als Agnes Obel een Belgisch-Deense alliantie aan op tour. Zo werkte Obel al samen met de multi-instrumentale zus van Mélanie de Biasio. Efterklank ging dan weer in zee met het Antwerpse barokensemble BOX. Clausen gelooft oprecht dat er spirituele connectie meespeelt. 

“Alleen al qua taal: Altid Sammen klinkt zowat hetzelfde in het West-Vlaams, heb ik me laten vertellen. We wilden niet per se als een Deense groep klinken of een specifieke chauvinistische plaat maken, maar het leek ineens veel logischer om in mijn moedertaal te zingen. De uitdaging in Europa is om in het Deens ook een anderstalig publiek te overtuigen. Ik kan me voorstellen dat de klankkleur mensen afschrikt. We zijn in grote delen van Europa voorgeprogrammeerd om Engels als muziektaal te omarmen. Maar geef toe, wat zou kunst zijn zonder schrikeffect?”

Efterklang speelt 28/2 in het Koninklijk Circus, Brussel

Altid Sammen en Lyset zijn verschenen bij 4AD

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234