Maandag 28/09/2020

recensie

Efterklang brengt opera in de AB: pendelen tussen speels en serieus

EfterklangBeeld Elmo Lê van

Het had de muziekeditie van Exotische liefde kunnen zijn: Efterklang huwelijkte indie uit aan opera in de Ancienne Belgique.

Casper Clausen, Mads Brauer en Rasmus Stolberg van Efterklang hebben geen zittend gat. In 2014 kondigde het Deense trio een pauze aan. Ze gingen herbronnen - ver weg van de bewoonde wereld. Maar amper een jaar later waren ze terug met een kersverse band (Liima), een eigen radiostation (The Lake) én een opera.

Efterklang doet niet aan monogamie. De indieband flirtte in het verleden openlijk met klassieke muziek, maar met Leaves - The Colour of Falling wagen ze zich voor het eerst aan opera. Ze bundelden de krachten met componist Karsten Fundal voor een songcyclus over een cult die in de ondergrond leeft, terwijl bovengronds een revolutie woedt.

Leaves ging twee jaar geleden in première in een Kopenhaagse atoombunker uit de Koude Oorlog. "Een bevreemdende, maar intense ervaring", klonk het publiek toen extatisch. In de AB was het allerlaatste concert van de opera bovengemiddeld goed, maar minder beklijvend dan verhoopt. Het zweet droop niet van de muren en we moesten na de show niet van ondergoed verwisselen. 

Billen dichtknijpen

Efterklang en The Happy Hopeless Orchestra - een bonte verzameling klassieke muzikanten en vier vocalisten - begonnen de avond nochtans uitstekend. Een hyperactieve accordeon in Imagery of Perfection rolde de rode loper uit voor sopranen Lisbeth Balslev en Katinka Fogh Vindelev. Wanneer ze zongen, kneep iedereen de billen dicht. Het geluid kwam binnen als een sloophamer, maar het was tegelijk alsof ze ons iets wilden toefluisteren: "bij ons zijt ge veilig".

Het voelde dan ook vertrouwd aan. In The Colour Not of Love verruilde de indiepoppers de lentekledij voor een maatpak, en die outfit stond hen beeldig. Ze pendelden voortdurend tussen speels en serieus, tussen uitbundig en intens, tussen opgefokt en zorgeloos, maar kitsch nam tot dan zelden de bovenhand van het experiment.

Wie tijdens Cities of Glass de ogen sloot, zag Angel Olsen en Joanna Newsom hand in hand door een weide dartelen. En in Leaves liet Morten Grove Frandsen de Antony Hegarty in hem los. Het was toch een opvallende - en gewaagde - keuze dat Efterklang & The Happy Hopeless Orchestra in de eerste helft van de set resoluut voor songs kozen die eerder naar indie dan naar opera neigen.

Aandachtspanne van een mopshond

In de tweede helft werden de rollen omgedraaid. De opeenvolging van vocale uithalen maakten Spider’s Web en No Longer Me moeilijk verteerbaar. Abyss was, ondanks de indrukwekkende basstem van Nicolai Elsberg, meer opvulsel dan een meerwaarde voor het concert. En ook Stillborn lag in hetzelfde ziekenbed. Eenmaal het Deense collectief begon te freewheelen, was het een helse opdracht om niet af te dwalen - in het bijzonder voor mensen met de aandachtspanne van een mopshond, zoals wij.

Leaves afdoen als een doelloos experiment is deze voorstelling oneer aandoen, al misten we wel een (visueel) verhaal. Het theatrale luik van de opera was nergens te bespeuren, en het videoscherm beperkte zich tot het projecteren van songteksten. En het is nu eenmaal ook een feit dat een show in de AB zelden zo intens kan zijn als een optreden in een bunker uit de Koude Oorlog.

Efterklang & The Happy Hopeless Orchestra sloten, ondanks een mindere tweede helft, af zoals ze zijn begonnen: uitstekend. In het hupse Eye of Growth was er opnieuw ruimte voor spielerei, en toen de AB met volle borst het mantra "I want leaves, because leaves can fall" zong, fonkelden de ogen van de Denen zoals nooit tevoren. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234