Vrijdag 23/04/2021

Eeuwig houdbaarheidsgehalte

undefined

cd rock

door dirk steenhaut

GRANDADDY HHHHI

Concrete Dunes lakeshore import

Met Under the Western Freeway en The Sophtware Slump heeft Grandaddy in de voorbije jaren platen gemaakt die inmiddels klassiek mogen worden genoemd. Met haar fraaie, melodieuze popjuweeltjes, die doorgaans liggen uitgestald op een bed van analoge synthesizerklanken, vertoont de groep uit Modesto, Californië, onmiskenbare verwantschappen met Mercury Rev en The Flaming Lips. Toch heeft Grandaddy, dank zij de broze stem en het introspectieve gemijmer van zanger-liedjesschrijver Jason Lytle, een uniek karakter. Het kwintet maakt muziek waarin natuur en technologie elkaar liefdevol omhelzen en waarin een nagenoeg perfect evenwicht wordt bereikt tussen akoestische en elektronische instrumenten. Dat de heren van Grandaddy meesters van het detail zijn, blijkt ook uit Concrete Dunes, een verzameling 'rarities' en ep-tracks uit de periode 1994-'79, die in ruime mate overlapt met de enkele jaren geleden verschenen compilatie The Broken Down Comforter Collection, maar drie tracks meer bevat. De cd kwam tot stand zonder goedkeuring van de groepsleden. Toch hoef je daar vooral niet uit te concluderen dat het om minderwaardig materiaal zou gaan. Integendeel: Concrete Dunes is een plaat van hoog niveau, waarop vooral de gevoelige en elegische kantjes van Grandaddy in de verf worden gezet. Het pakkende 'Why Would I Want to Die', uit de soundtrack van Dream With Fishes, valt naast het mooiste van Neil Young beslist niet uit de toon en ook '12-Pak-599', 'Lava Kiss', 'Wretched Songs' en 'For the Dishwasher' zijn hartverwarmende songs van een eeuwig houdbaarheidsgehalte. Prima zoethoudertje dus, in afwachting van nieuw werk.

MARSHALL CRENSHAW HHHHI

I've Suffered For My Art... Now It's Your Turnking biscuit import

Zo catchy als een stroper

Popmuziek die bruist en sprankelt, die melodieën herbergt die je zelfs in je slaap mee kunt fluiten en van teksten is voorzien die zowel van humor als inzicht getuigen, zou in principe moeten verkopen als verse croissants op zondagochtend. Om een of andere duistere reden is dat echter niet (langer) het geval en dat is behoorlijk sneu voor Marshall Crenshaw. Deze 49-jarige Amerikaan maakt immers al twintig jaar uitstekende platen die, zelfs in hartje winter, steevast de zon door de wolken doet breken. De man bedenkt ingenieuze popsongs die zo catchy zijn als een stroper maar die op een enkele uitzondering na nooit de hitlijsten halen. En ook al worden zijn langspelers al lang niet meer officieel in Europa uitgebracht,toch blijft Crenshaw, die ooit Buddy Holly speelde in de film La Bamba en te zien was in Peggy Sue Got Married, volharden in de boosheid. Terecht, want net als zijn elf andere cd's is I've Suffered For My Art... Now It's Your Turn een puike collectie. De plaat werd live opgenomen in de fameuze Stone Pony-club in New Jersey en bevat, naast covers van Jody Reynolds en The Left Banke, knappe 'unplugged'-uitvoeringen van Crenshaw-klassiekers als 'Whenever You're on My Mind', 'You're My Favorite Waste of Time', 'Cynical Girl' en 'Television Light'. De zanger laat zich begeleiden door een bassist en accordeonist en bewijst dat hij niet alleen een beslagen zanger en songsmid is, maar ook een behendige gitarist. Een artiest om te koesteren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234