Woensdag 21/08/2019

Eetbare marketing

Is het 'merkenrestaurant' een nieuwe etappe in de Franse communicatiestrategie? De opening van een restaurant in de Parijse Bastille-wijk wijst alleszins in die richting. Nadat er al restaurants werden geopend van Panzani in Lyon (vermomd als 'Via Gio') en van Fleury-Michon, de reus van de Franse kant-en-klaargerechten in Nantes (verborgen achter het uithangbord 'Graine d'appétit'), is het nu de beurt aan een onverbloemd Lustucru-restaurant. Waarmee duidelijk is dat de reuzen uit van de voedingssector een nieuwe manier hebben ontdekt om hun imago te verspreiden.

Net als de Nescafé-, Illy- en Starwood-cafés is Lustucru zo eerlijk om zijn naam op de deur te zetten. "Er is geen enkele reden om ons te verstoppen", zegt directrice Caroline Cohen-Skalli van de eerste Parijse vestiging, "integendeel, wij wilden juist een plek vinden waar we het patrimonium van het merk tot zijn recht konden laten komen."

Met oude affiches van 'le Per' Lustucru', vadertje pasta, gadgets en originele reclamespeeltjes speelt men hier ten volle het thema van de nostalgie uit. De bekende blauw-witte ruitjes die in 1911 door de tekenaar Synave voor de zeer herkenbare verpakking werd ontworpen, zijn overal terug te vinden, van de bekleding van de banken tot de koksmutsen, van de borden tot de onderleggers. Amusant zijn de lampenkappen in de vorm van gebroken eierschalen en de transparante menusteunen met vermicelli in.

resto Lustucru is een adres zonder pretentie dat vanzelfsprekend uitsluitend gewijd is aan pasta: gratin de ravioles, tagliatelle op Indische wijze met reuzengarnalen, worden à la minute klaargemaakt onder het oog van de gasten. En de kaart speelt met een vleugje humor in op onze neiging tot regressie. De ravioli met smeltende chocolade zijn een suggestie die dertigers, vaak omschreven als 'de televisiegeneratie' zonder enig schuldgevoel enthousiast bestelen. (RCa)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden