Maandag 05/12/2022

Eerste vrouw in voetsporen van Monsieur Dior

De 52-jarige Italiaanse Chiuri leerde de kunst van het sierlijke gewaden maken bij Valentino. Die klassieke romantiek is welkom bij Dior na het technotijdperk van voorganger Raf Simons.

Eindelijk een vrouw: na bijna zeventig jaar van mannelijke heerschappij bij huis Dior is Maria Grazia Chiuri aangesteld als ontwerper. Bernard Arnault, topman van het overkoepelende bedrijf LVMH, roemde haar "enorm en internationaal erkend talent. Zij zal haar elegante en moderne visie van de Dior-vrouw aanbrengen, naadloos afgestemd op de erfenis en de codes zoals Monsieur Dior ze heeft gedefinieerd."

Met het T-bar vest, de midi-rok en de stiletto met kekke punt heeft Christian Dior (1905-1957) een blijvende stempel op het vrouwelijke silhouet gedrukt. Van zijn opvolgers wordt verwacht dat ze die iconen respecteren en er tegelijkertijd een herkenbare eigen draai aan geven. De Belg Raf Simons, die vorig jaar abrupt opstapte bij het huis, greep naar fluo en plexiglas en inspireerde zich op actuele kunst. Hij stuurde lieslaarzen in vinyl de catwalk op, spannende asymmetrische jurken en microshorts.

Geen eigen label

Chiuri staat bekend om een meer romantische stijl. Bij Valentino bekwaamde ze zich, bijna tien jaar lang in een duobaan met Pierpaolo Piccioli, in elegante gewaden die ingehouden sensualiteit uitstralen: liever een hooggesloten nek dan een diep decolleté. Die ontwerpen lijken vriendelijker voor het bemiddelde en dus doorgaans oudere publiek dat bij Dior shopt. Tegelijkertijd bespeelde ze zeer slim de jongere, hypegevoelige consument met (iets) meer betaalbare accessoires. De rockstud, een pump bezaaid met metalen applicaties, verscheen in 2010 voor het eerst op de catwalk. Het werd een regelrechte hit, door het huis jaar na jaar slim gerecycleerd. De stud-rage vond snel zijn weg naar de handtassenlijn (en is sindsdien doorgesijpeld tot in de allergoedkoopste ketens).

Haar aanstelling is in de vakpers op gejuich onthaald, maar dat doen aanstellingen bij de grote kleppers meestal. Chiuri is "een professional met enorm veel ervaring, een moeder, een principiële feminist", schreef Vogue, "die - niet zoals Raf Simons - wél weet hoe een groot couturehuis werkt." Simons worstelde naar verluidt met de beperkte controle die hij kon uitoefenen op een huis dat zes collecties per jaar spuit, schoenen, handtassen, brillen, parfums en make-up nog buiten beschouwing gelaten. In interviews gaf hij aan moeite te hebben met loslaten: ideeën genoeg, maar geen kans om ze tot in de perfectie uit te werken. "Je hebt alles, behalve tijd", zei hij in De Tijd over zijn voormalige job.

Vraag is hoe Chiuri daar mee zal omgaan. Ze begon in 1989 bij Fendi met Piccioli en heeft nog nooit alleen een merk geleid. Bovendien bestiert ze een huishouden met twee kinderen in Rome. Dat is zeldzaam in de hoogste regionen van de modewereld. Nog steeds zijn veel ontwerpers jonge mannen: vrijgezel, of homoseksueel en kinderloos. In haar voordeel spreekt dat ze geen eigen label heeft. Zowel John Galliano, die andere illustere voorganger, als Raf Simons hielden hun eigen merk aan. Op 30 september maakt Chiuri haar debuut in Parijs.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234