Vrijdag 27/11/2020

Tesla

Eerste sleutels van de 'Tesla voor de gewone man' tijdens spektakelshow overhandigd

Tesla-topman Elon Musk op het podium in Fremont Californië.Beeld Reuters

Vrijdagnacht werd door Elon Musk van Tesla de eerste sleutels van de nieuwe Model 3 overhandigd aan dertig overgelukkige werknemers van de autofabrikant, vooruitlopend op het begin van de productie van de eerste 'betaalbare' Tesla. 

In een strak geregisseerde show met duizenden werknemers als publiek heeft Tesla-oprichter Elon Musk de eerste dertig Models 3 overhandigd aan evenveel gelukkige medewerkers. Met de uitreiking van de sleutels van de auto, vrijdagnacht bij Tesla's fabriek in Fremont in Californië, is de elektrische revolutie die Musk voor ogen heeft begonnen. Zijn visioen: een 'betaalbare' elektrische auto voor de massa.

Tot vandaag was de autofabrikant vooral een maker van luxe e-auto's in bescheiden aantallen, maar met de komst van de Model 3 moet dat veranderen en wil Tesla een 'echte' autobouwer worden, vergelijkbaar met General Motors, Toyota en Volkswagen. Komende herfst begint de levering aan gewone klanten, en aan het eind van dit jaar moeten er 20 duizend Models 3 van de band zijn gerold en volgend jaar moeten het er maar liefst een half miljoen zijn; meer auto's dan Tesla in zijn veertienjarige bestaan heeft gemaakt. 

Maar zoals elke revolutie begint ook die van de Model 3 klein: met deze dertig medewerkers die nauw betrokken waren bij de ontwikkeling van de auto. En ja, zeggen Teslamedewerkers, ook zij moesten net als alle andere kopers een aanbetaling doen van duizend dollar (850 euro) en hebben ze gewoon de resterende 34 duizend dollar bijbetaald.

De eerste Tesla 3-modellen worden in de herfst aan klanten in de VS geleverd.Beeld REUTERS

Het voordeel voor Tesla: doordat deze kopers hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de auto, zullen ze sneller dan anderen kleine productiegebreken ontdekken. In feite zijn het bètatesters, een veelgebruikte methode om nieuwe producten te lanceren onder software-ontwikkelaars uit de valley. Dankzij bètatesters kunnen producten sneller op de markt gebracht worden, al is snel bij Tesla in dit geval altijd een relatief begrip: het is onduidelijk wanneer Europese klanten hun auto ontvangen.

Productiehel

Hoe snel het gaat, heeft deels te maken met wat Elon Musk vrijdag de 'productiehel' noemt die bij elk nieuw model uitbreekt. De relatieve onervarenheid van het jonge bedrijf, plus de grote afhankelijkheid van toeleveranciers, maakt het lastig de productie goed op gang te krijgen. 'Er hoeft maar iets te gebeuren bij een van de toeleveranciers, een storm, een andere tegenslag, misschien zinkt er wel een schip', zegt Musk. Het gebeurt elke keer, weet Musk, en ook dit keer zal het gebeuren. De hoop is vooral dat ze niet te lang duurt: bij de eerdere modellen S en X hield de chaos in de productiehallen negen maanden aan. Musk hoopt nu op een half jaar, zei hij op het podium dat achter de fabriek was opgebouwd.

Beeld REUTERS

Doordat bij het ontwerp van de 3 veel meer rekening is gehouden met massaproductie, moet de opstartfase sneller gaan. Daarom zijn er ontwerpgrapjes uitgehaald die de S en de X wel kennen: geen automatisch uitschuivende deurhandels, geen bewegende achterstoelen en al helemaal geen sierlijk openzwaaiende vleugeldeuren. Ook bestaat de carrosserie van de 3 voor de helft uit gewoon staal en niet volledig uit aluminium, wat de bewerking en verwerking van het plaatwerk vereenvoudigt. Er is een touchscreen minder. En krijgt de klant voorlopig de keuze uit slechts één motor die de achterwielen aandrijft.

De enige frivoliteit die Tesla zich heeft gepermitteerd is dat er straks twee accuversies zijn: een normale en een grote, die de auto respectievelijk 350 of 500 kilometer ver moeten brengen volgens de EPA-norm. Met de grotere accuduur wordt meteen het prijskaartje negenduizend dollar (7.500 euro omgerekend) duurder. Hoeveel de auto in Nederland gaat kosten is overigens nog niet bekend.

Zelfrijdende Airbnb-auto

Opmerkelijk is dat zelfs de basisversie van de Model 3 alle benodigde apparatuur krijgt om in de toekomst autonoom te kunnen rijden. Dus zitten er zeven camera's in, een radar, negen afstandssensors en de benodigde 'supercomputer' die het chauffeurwerk moet gaan uitvoeren. Om de apparatuur aan het werk te krijgen, is software nodig, die Tesla via de standaard internetverbinding toestuurt. Dan moet de bezitter te zijner tijd nog wel een keer vijfduizend dollar (voor de geavanceerde cruise control) en in een later stadium drieduizend dollar (voor volledig autonoom) bijbetalen.

Lees ook: Nieuwe auto, betere cijfers: is Tesla weer op de goede weg?

Met dat bedrag wordt de Model 3 alsnog een dure investering, maar zei Musk, het wordt een auto die zichzelf ook deels kan terugverdienen. Want zodra de 3 (en de andere Teslamodellen) zelfrijdend zijn, ontstaan mogelijkheden voor gebruikers om hun kostbare bezit te gelde te maken, beloofde Musk vrijdag. In de toekomst kunnen bezitters op Airbnb-achtige wijze hun auto delen met anderen. Als de eigenaar het toestaat, kunnen anderen zijn Tesla lenen als hij hem zelf niet nodig heeft (wat gemiddeld 95 procent van de tijd het geval is). De auto is dan te openen via een app en kan een aantal uur gebruikt worden. De financiële afhandeling en verzekeringszaken worden door Tesla of een partner geregeld. 

Beeld REUTERS

America first

De Models 3 die de komende maanden van de band rollen gaan naar Amerikaanse klanten die als eerste een aanbetaling hebben gedaan. Pas later - als de productiehel allang is uitgedoofd - komen de eerste auto's naar Europa. Ook bij Tesla geldt dus America First, al is het om begrijpelijke productieredenen. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234