Woensdag 19/06/2019

Eerste mannelijke plus-size model straks op de catwalk

Met zijn 127 kilo is Zach Miko geen doorsnee catwalkmodel. Toch is de Amerikaan steeds vaker te zien in reclamecampagnes. Zijn eerste grote opdracht voor winkelketen Target heeft hij al binnen en nu is hij ook ingeschreven bij het modellenbureau IMG Models.

Met zijn rossige haar, perfecte tanden en staalblauwe ogen is de New Yorker geknipt als fotomodel. Maar omdat zijn maten niet standaard zijn -127 kilo zwaar en over de twee meter lang- durfden modellenbureaus het lang niet aan om Miko te boeken.

Totdat winkelketen Target op zoek ging naar een mannelijk model om in hun XXL-mannenkleding te poseren. Zijn eerste opdracht ging niet direct soepeltjes, vertelt het inmiddels populaire model aan het Amerikaanse tijdschrift 'People'. "Ze zouden eigenlijk XXL en XL T-shirts klaar leggen, maar ze hadden enkel gewone maatjes die mij absoluut niet pasten'', stelt hij. "De stylist moest elk shirt aan de achterkant openknippen als een operatiejasje en daarna alles vastpinnen zodat het op zijn plek zat."

Zelfbeeld
De Amerikaan worstelde jaren met een negatief zelfbeeld. "Ik vond mezelf nooit aantrekkelijk, maar vond het ook moeilijk om daar eerlijk over te zijn. Want om het daar over te hebben, is niet echt macho." Hij zegt dat hij zich mooier voelt dankzij zijn vrouw. "Zij geeft me het gevoel dat ik goed ben zoals ik er uitzie.''

En nu is Miko ook nog eens aangenomen bij IMG Models, een wereldberoemd modellenbureau waar ook Candice Swanepoel, Gigi Hadid en Gisele Bündchen bij ingeschreven staan. Zijn belangrijkste boodschap is om jezelf te accepteren zoals je bent. "Het is geweldig om sportiever, gezonder en actiever te zijn. Maar dat wil niet zeggen dat hoe je er nu uitziet meteen onaantrekkelijk is."


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden