Zondag 11/04/2021

Eerste indruk vanop de belangrijkste interieurafspraak in Milaan

Iedereen die íets betekent in de interieurwereld zit op dit moment in Milaan voor het jaarlijkse Salone Internazionale del Mobile. Daar wordt bepaald welke designers zullen doorbreken, welke kleuren in de smaak vallen en welke trends zich duidelijk aftekenen. De Morgen Magazine kon al enkele nieuwe collecties inkijken en zag bijzonder weinig. Want ruim 10 jaar na de doorzichtige Louis Ghost Chair van Philippe Starck, lijkt de designwereld opnieuw klaar voor een verdwijntruc.

Door An Bogaerts

owat 2.500 exposanten staan ten noordwesten van de Milanese binnenstad verzameld op ruim 530.000 vierkante meter beursoppervlakte. Allemaal met hetzelfde doel: met hun meubilair de aandacht zoveel mogelijk trekken van pers en verdelers. Cosmit, de organisator van de grootste meubelbeurs ter wereld, gaat daarvoor bewust mee met zijn tijd. Een ‘I Saloni’-applicatie voor de iPhone, iPad en smartphones zorgt ervoor dat alle bezoekers van de beurs op elk moment kunnen detecteren waar ze zich precies bevinden (want het is daar echt een gigantisch doolhof) en welke lezingen en conferenties er op dat moment plaatsvinden. Toch moet Cosmit met lede ogen toezien hoe elk jaar meer en meer merken wegtrekken van de beurs en in de stad op eigen initiatief evenementen en pop-upstands organiseren. De hippe wijk ‘Zona Tortona’ in het zuidwesten van de stad barst al enkele jaren uit haar voegen en dat is deze editie niet anders.

Het is dit jaar vooral uitkijken naar de effecten die de financiële crisis al dan niet heeft gehad op de interieursector. Vorig jaar was het meubilair duidelijk minder flamboyant en opvallend, maar daarom niet minder aantrekkelijk.

Een eerste blik op de collecties voor 2010 doet vermoeden dat de interieursector nog wat langer op dat elan voortgaat. Sober, intelligent design met een industriële look lijkt een vaste waarde voor 2010. Cappellini brengt met ‘Alodia’ een kruk uit metalen buizen en staalplaat van de ontwerper Todd Bracher, en bijna hetzelfde minimalistische lijnenspel zien we bij het Franse merk Moustache, waar het trio Big-Game (met de Belg Elric Petit) de lamp Metal Work voorstelt.

Industry

Begrippen als ‘eenvoudig’, ‘metaal’ en ‘robuust’ lijken wel de codewoorden van de nieuwe designoogst 2010. En daar zal vooral de Brit Tom Dixon niet rouwig om zijn. De industriële look is zijn handelsmerk en dat speelt hij dit jaar ten volle uit met een collectie getiteld ‘Industry’. Meer nog, Tom Dixon richt in de Zona Tortona een Flash Factory in, waar hij bezoekers live laat zien hoe sommige van zijn ontwerpen gefabriceerd worden. Spektakel verzekerd.

Transparant

Traditioneel wordt er tijdens de designweek in Milaan veel gegoocheld met namen. Namen van designers, namen van merken en dan vooral de combinaties van die twee. Zo ontwerpt de godfather van het design, Philippe Starck, dezer dagen voor buitenmeubelfabrikant Dedon en maakt het Belgische Quinze & Milan rugzakmeubilair in samenwerking met Eastpak.

De Italianen blijven traditioneel een grote rol spelen tijdens de designweek in Milaan, daar kan geen twijfel over bestaan, maar qua hippe designers zijn het toch voornamelijk Japanners die het mooie weer maken. Een belangrijke speler in het Milanese circus is de Japanse ontwerper Tokujin Yoshioka. Hij werkt dit jaar met heel wat belangrijke producenten samen, waaronder grote kleppers als Swarovski, Moroso en Kartell. Swarovski richt naar goede gewoonte het ‘Swarovski Crystal Palace’ in, waar het kristallen objecten van hedendaagse designers samenbrengt. Yoshioka heeft voor Swarovski de oogverblindende kroonluchter ‘Stellar’ ontworpen. “Kristal is transparant, maar het vangt wel licht en schittering. Voor mij was het belangrijk om niet de zoveelste kristallen luchter te ontwerpen, maar een ster die schijnt tot in het hart van de bezoeker”, wou de poëtische Japanner over dit project kwijt. Transparantie is voor Yoshioka meteen ook het belangrijkste thema in zijn samenwerking met het Italiaanse Kartell. Voor Kartell is transparantie al jaren een handelsmerk, maar voor de tiende verjaardag van de succesvolle Louis Ghost Chair van Philippe Starck, vindt Kartell het doorzichtige meubel opnieuw uit, en wel in samenwerking met Tokujin Yoshioka. Hij stelt in de showroom van Kartell de collectie ‘The Invisibles’ voor, een reeks tafels, stoelen en banken in een dik doorzichtig polycarbonaat. De dikte van het materiaal geeft de collectie een heel stoere en robuuste look. Eerder bizar voor meubilair dat je bijna niet ziet staan.

Petflessen-stoel

Yoshioka is niet de enige die dit jaar het doorkijkdesign promoot. We kunnen zelfs al voorzichtig spreken van een trend. Yoshioka’s landgenoot Junya Ishigami ontwierp voor het Italiaanse merk Living Divani de volledig doorzichtige tafel ‘Lens’. Op de stand van producent Magis zorgt Marcel Wanders voor een portie transparantie met de stoel ‘Sparkling’, duidelijk geïnspireerd op petflessen. En ook bij het Italiaanse topmerk Casamania zie je de grond door de stoelen. Abarth is de naam van de nieuwe stoel, ontworpen door Fabio Novembre, in grijs polycarbonaat. De bijzonder stoere, bijna agressieve stoel is een ode aan het merk Abarth, de sportafdeling van automerk Fiat.

Het ontwerpersduo Claudio Dondoli en Marco Pocci werkte op zijn beurt dan weer met een lichte polyestervezel voor de stoel Seduta van het Italiaanse merk Desalto.

Design met gaatjes

Meubilair maken waar je doorheen kan kijken, dat kan met doorzichtige materialen, maar net zo goed met rasterstructuren of gaatjes. Jun Hashimoto - opnieuw een Japanner - stelt deze week de stoel ‘Net’ voor, gemaakt uit één stuk industrieel staalnet, samengebonden met een fijne staaldraad. Nog staaldraad is er bij Bonaldo, waar de Grieks-Londense Afroditi Krassa het bijzettafeltje ‘Icosi’ voorstelt, gemaakt uit staaldraad die twintig keer is opgewikkeld (ikosi is Grieks voor twintig) en zo het tafeltje vormt. Bij Emu en Frag worden dan weer stoelen voorgesteld doorpriemd met gaatjes. En ook nog in de categorie ‘onzichtbaar’ vallen de vele spierwitte, onopvallende designs die - voor een witte achtergrond althans - lijken te verdwijnen.

Maar de prijs voor de grootste verdwijntruc in Milaan, die gaat zonder twijfel naar Vitra. De Chileense architect Alejandro Aravena dacht de afgelopen maanden voor Vitra eens grondig na over wat een mens nog nodig heeft om comfortabel te zitten. Het resultaat: geen stoel. Aravena zag immers hoe Ayoreo-indianen in Paraguay urenlang kunnen zitten zonder daarvoor een stoel te gebruiken. Dus ontwierp de architect de ‘Chairless’, een geweven band van enkele centimeters breed die je rondom benen en rug moet gespen. Het voordeel is dat je de handen vrij houdt, zoals op een echte stoel, en wanneer de benen vermoeid raken, blijft de strip de rug rechttrekken. Vitra hoopt van Chairless hét nieuwe gadget te maken voor in het park of bij een concert. Het klapstoeltje zonder stoel. Qua doorkijk-design kan dat in elk geval tellen.

n

MESH CHAIR

Voor producent Magis ontwierp de Brit Tom Dixon deze ‘Mesh’-stoelen, met een zit en rug in een fijn netwerk (Eng. ‘mesh’) van metaaldraad.

Icosi & invisible Links het Icosi-bijzettafeltje van de Griekse ontwerper Afroditi Krassa voor producent Bonaldo, rechts een stoel uit de smaakmakende collectie ‘The Invisibles’, ontworpen door de populaire Tokujin Yoshioka voor Kartell.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234