Dinsdag 18/06/2019

'Eerste echte zomerhit in 15 jaar'

Voor het eerst in vele jaren heerst er nog eens een onvervalste zomerhit in de hitlijst. 'Despacito' is zelfs het meest succesvolle Spaanstalige nummer sinds 'Macarena'. En dat allemaal dankzij Justin Bieber.

Toen rapper Daddy Yankee en popzanger Luis Fonsi, twee toppers uit de Latijns-Amerikaanse muziek, begin dit jaar hun krachten bundelden voor 'Despacito' ('Langzaam') was het meteen prijs: na drie maanden had de clip al een miljard views op Youtube. "Ook bij ons was het eigenlijk al in de lente een hit", weet Sam Jaspers van de Ultratop. "Enkel in Amerika wilde het niet lukken, omdat ze daar veel minder openstaan voor andere talen. Sinds 'Macarena' van Los Del Rio in 1996 werden er twintig jaar lang alleen maar Engelstalige hits gescoord."

In de VS ontplofte 'Despacito' pas toen Justin Bieber zich kwam moeien. Zijn 'remix' is eigenlijk dezelfde als de originele versie, maar dan met een extra strofe. Dankzij Bieber schoot het nummer naar de eerste plaats in de Verenigde Staten. Sindsdien toetert het overal ter wereld, 24/7, uit de radio. In de supermarkt, op de sportclub, op de terrasjes.

Exotische oorwurm

Wekenlang op 1 bij iTunes, het meest gestreamde nummer op Spotify ooit (meer dan 4,6 miljard keer), de meest bekeken clip ooit op Youtube (3 miljard), wereldwijd de grootste Spaanstalige hit in twintig jaar en bij ons morgen al voor de tiende week op 1 in de Ultratop: 'Despacito' is een muzikaal fenomeen zoals je die nog zelden tegenkomt. En als een song zo'n dominatie vertoont tijdens de warmste maanden van het jaar, dan is er sprake van een zomerhit. "Een échte zomerhit bovendien", zegt Jaspers. "Zijnde: een oorwurm in een exotische taal, zoals 'Lambada' of 'Macarena'. 'Can't Stop the Feeling' van Justin Timberlake stond bijvoorbeeld vorige zomer ook wekenlang op de eerste plaats, maar dat nummer past niet echt in het kraam van een zomerhit. En in 2012 stond 'Ai Se Eu te Pego' van Michel Teló ook wekenlang op één, maar dat was dan weer in januari en februari - ook niet wat het moet zijn."

Een catchy liedje met een onweerstaanbare hook, in een brabbeltaaltje: 'Despacito' beantwoordt dus wél aan alle criteria, maar daarom wordt het uiteraard nog niet automatisch een hit. "Het moet nog opgepikt worden ook", zegt Sam Jaspers. "Want er zijn veel van dit soort nummers in het Spaans die totaal geruisloos passeren. Toen 'Despacito' een paar maanden geleden uitkwam, werd het nummer meteen heel agressief gepromoot op alle streamingplatformen. Iets wat zelden gebeurt bij Spaanstalige liedjes. Iemand moet heel erg geloofd hebben in het hitpotentieel. Daardoor is het nummer ook snel op de playlists van de radio beland."

Onehitwonder

Waarom nu net bij dit nummer de vonk is overgeslagen? "Als er een formule voor was, dan hadden we elk jaar zo'n hit", zegt radiopresentator Wim Oosterlinck, die het nummer dagelijks meermaals draait aan het Q-Beach House. "Maar zeker is dat je dat tropische gevoel moet hebben. Een rockliedje zal nooit dé zomerhit worden. Het moet ook trendy klinken. Ook niet onbelangrijk: de videoclip moet er zomers uitzien. En het moet een liedje zijn met een lange adem, eentje dat je niet na een aantal luisterbeurten beu bent. Geen gimmicknummers dus, over kikkers of krokodillen, zoals 'Crazy frog' of 'Snappie'. De tekst is niet belangrijk, zolang het maar valt mee te neuriën."

De kans is overigens klein dat Luis Fonsi zichzelf in 2018 opvolgt als man van de zomerhit. "Zulke zangers blijken steevast onehitwonders", zegt Oosterlinck. "Ik vrees dat we na september nooit meer van hem gaan horen. Of toch: in februari 2018 zal hij vast nog een complete rip-off van 'Despacito' uitbrengen, in de hoop dat de bliksem nog eens inslaat. Dat gaat floppen en daarna is het écht gedaan. Niet erg: intussen is hij toch mooi binnen. (lacht)"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden