Vrijdag 09/12/2022

Eerste brokstukken Airbus gevonden

De eersten die gewag maakten van restanten waren de piloten van een vlucht van de Braziliaanse maatschappij TAM Linhas Aéreas. Zij vlogen zondagnacht in de tegenovergestelde richting van vlucht 447 en zagen veertig minuten na het laatste signaal van het Franse toestel ‘oranje’ vlekken in de oceaan. Vermoedelijk brandende brokstukken.

Ook een Frans vrachtschip zag de wrakstukken en rond het middaguur bevestigde een Braziliaans vliegtuig dat uitgestuurd was om te zoeken eveneens de aanwezigheid van onder meer vliegtuigzetels in het midden van de oceaan. “We willen ons nu vooral richten op het bergen van de brokstukken”, aldus Jorge Amaral, kolonel bij de Braziliaanse luchtmacht. “We kunnen pas met zekerheid zeggen of dit resten zijn van het Air Francetoestel op het moment dat we stukken puin met een serienummer op vinden.”De wrakstukken die door het Braziliaanse toestel gespot werden, bevinden zich op 650 kilometer ten noordoosten van de Fernando de Noronha-archipel. Het was ergens in de buurt van die archipel dat de laatste signalen van de vermiste Airbus ontvangen zijn. Drie handelsschepen waren gisterenmiddag op weg naar de wrakstukken. Twee Nederlandse schepen bevinden zich het dichtst en zouden inmiddels aangekomen moeten zijn. Gisterenavond laat verzekerde de Braziliaanse minister van Defensie Nelson Jobim evenwel dat er “geen enkele twijfel” is dat de wrakstukken die de luchtmacht aantrof afkomstig zijn van de vermister Airbus.Over de oorzaak van de ramp kan voorlopig niet meer gedaan worden dan gespeculeerd. Meer en meer experts gaan ervan uit dat vlucht 447 af te rekenen kreeg met een fatale samenloop van omstandigheden en niet louter één enkele blikseminslag. “Een blikseminslag zou een vliegtuig niet mogen schaden”, zegt ook Pierre Ghyoot, secretaris-generaal van de pilotenvereniging BeCa daarover. “Toestellen worden gebouwd om dat aan te kunnen.” Vreemd is vooral dat er op geen enkel moment een maydaysignaal werd uitgezonden. “Afhankelijk van het tijdstip van de vlucht en de weersomstandigheden kan het zijn dat een vliegtuig niet alleen van de radar verdwijnt maar dat er ook een tijd geen radioverbinding mogelijk is”, legt Ghyoot uit. “De oversteek van de Atlantische Oceaan is een route waarop dat kan gebeuren.” Mogelijk ook gebeurde de crash zo snel dat er geen tijd was om alarm te slaan.Behalve een manuele maydayboodschap zou het toestel echter na de crash ook een automatisch noodsignaal moeten uitzenden. “Maar de zwarte doos ligt waarschijnlijk honderden of duizenden meters onder het wateroppervlak.” Toch zou die doos nog dertig dagen lang een signaal moeten blijven sturen. “Dit is een race tegen de klok”, zo zei de Franse minister van Transport Jean-Louis Borloo gisteren. Om een idee te krijgen van wat er zich in de nacht van zondag op maandag op tien kilometer hoogte boven de Atlantisch oceaan heeft afgespeeld, is de zwarte doos onontbeerlijk. De zoektocht wordt echter bemoeilijkt doordat het weer op de plek nog steeds erg slecht is. Gegevens opgeslagen op twee Lufthansatoestellen die zich op het moment van de ramp in de nabijheid bevonden, zouden mogelijk meer informatie kunnen geven over de weersomstandigheden ten tijde van de crash.

Sms van passagiers

Zowel in Rio als op de Parijse luchthaven Charles de Gaulle blijven de crisiscentra actief. In Parijs zijn alle toegestroomde familieleden en vrienden ondergebracht in een hotel in de buurt van de luchthaven. Air France heeft de nabestaanden beloofd om ze ‘van minuut tot minuut op de hoogte te houden’. Braziliaanse media stuurden gisteren het verhaal de wereld in dat verschillende passagiers nog een sms hadden kunnen sturen op het moment dat ze beseften dat het toestel in de problemen kwam. Meer dan ‘Ik hou van je’ of ‘Ik ben bang’ zou er echter niet in gestaan hebben. Het bericht bleef overigens onbevestigd. Wel duiken de eerste getuigenissen op van passagiers die op het nippertje aan het noodlot ontsnapt zijn. Zo arriveerde in Rio Bernardo Ciriaco in paniek op de luchthaven omdat zijn broer Gustavo met een Air France vlucht op weg was naar Parijs. Twee uur later kreeg hij zijn broer aan de lijn: de man had zijn ticket op het laatste nippertje kunnen omwisselen voor een eerdere vlucht. Een Bulgaarse vrouw die samen met haar baby reisde, ruilde haar zitje een dag op voorhand in voor een latere, goedkopere vlucht. 228 mensen van 32 nationaliteiten hadden minder geluk. Onder hen ook twee Belgen en drie mensen die in ons land wonen maar niet de Belgische nationaliteit hebben.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234