Woensdag 26/01/2022

Eerste autowrakken Tricolor aangekomen in Menen

Bij het recyclagebedrijf NV Galloo in Menen zijn autowrakken van het gezonken autoschip Tricolor aangekomen. Het is de eerste lading van de meer dan 2.800 luxewagens die sinds december vorig jaar op de bodem van de Noordzee liggen. De BMW's, Volvo's en Saabs worden vermalen. Het schroot wordt daarna terug aan de staalindustrie geleverd.

NV Galloo kocht de gezonken Tricolor met de hele lading dure wagens op, goed voor zo'n 20.000 ton schroot. De eerste vijftig wagens arriveerden gisteren per schip aan de kade van het bedrijf in Menen. Daar worden ze eerst van hun vloeistof ontdaan en worden de batterijen en banden er afgehaald. Daarna worden de metalen, het ijzer en het plastic gescheiden. Daarna gaat het een gigantische maalmachine in.

De circa 3.000 ton schroot van de wagens zal in Menen worden gerecycleerd. De overige 17.000 ton van het schip en van andere zware materialen zullen in de vestigingen van Galloo in Brugge en Gent worden verwerkt. Zaakvoerder Pierre Vandeputte verwacht dat het karwei in totaal zo'n vier maanden in beslag zal nemen, afhankelijk van het tempo van de berging van de Tricolor. NV Galloo verwerkt jaarlijks zo'n 1 miljoen ton ijzer. "Qua hoeveelheid is het contract voor het schroot van de Tricolor niet zo uitzonderlijk", aldus nog de zaakvoerder. "Het is wel uitzonderlijk op het vlak van belangstelling en uitstraling. Ook het volume wagens dat we verwerken, stijgt met het contract van de Tricolor meteen met zo'n 10 procent." Galloo betaalde per wagen een symbolische euro. De installatie in Menen kan tot tweehonderd autowrakken per dag vermalen. Jaarlijks verwerkt het bedrijf zo'n 30.000 afgedankte wagens. Bij Galloo werken er ongeveer vierhonderd mensen, verspreid over achttien werven in België, Frankrijk en Nederland. Het bedrijf verwerkt ook non-ferrometalen en kunststoffen. Van de luxewagens in de Tricolor zal geen enkel onderdeel meer worden gebruikt. De autoconstructeurs willen voorkomen dat de stukken, die maandenlang in zee gelegen hebben, verkocht worden. Ze zouden na zo'n lange tijd in het water niet meer voldoen aan de kwaliteitseisen. Rederij Wallenius, de autoconstructeurs en de verzekeringsmaatschappijen hebben daarom afgesproken dat alles de schroothoop op moet.

Het tweede stuk van de Tricolor, die op zee in stukken gezaagd wordt, moet deze week worden gelicht. Maandagochtend om iets na 1 uur heeft het bergingsteam van het gelegenheidsconsortium Combinatie Berging Tricolor (CBT) het afzagen van het tweede wrakstuk van de Tricolor voltooid. De operatie duurde zoals voorzien ongeveer 52 uur. Het afzagen van dit tweede deel was waarschijnlijk het moeilijkste, omdat de machinekamer doorgezaagd moest worden. De twee platforms 'Buzzard' en 'Vagant' zijn naar een locatie vlak bij het wrak verhuisd en het ophijsen van het tweede deel van de Tricolor wordt voorbereid.

Op de werven van Galloo in Gent en Brugge worden ze versneden tot stukken van zowat 1 meter lang. Die worden achteraf verder verwerkt.

De berging van het schip is tot nu toe zonder al te veel incidenten verlopen. Vorige week brak er wel even brand uit in het eerste wrakstuk, dat nu in Zeebrugge ligt te wachten op verwerking. Bergers waren enkele kettingen aan het losbranden die ze zelf voordien in het wrak hadden aangebracht om het uit het water te hijsen. Het vuur werd snel geblust en niemand raakte gewond.

(FSm / Belga)

Tweede stuk van gezonken autoschip wordt deze week gelicht

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234