Zondag 13/06/2021

AchtergrondCoronamaatregelen

‘Eerst waren we bijna helden, nu vinden ze ons vervelend’: agressie in winkels neemt toe

null Beeld sven franzen
Beeld sven franzen

Winkelbedienden botsen steeds meer op agressie van klanten die de coronaregels moe zijn. Dat blijkt uit een enquête van ACV bij 21.000 winkelbedienden. ‘We raken het al gewoon om uitgemaakt te worden voor het vuil van de straat.’

Een personeelslid in de Colruyt van Sint-Truiden kreeg maandagavond een winkelkar tegen de schenen geduwd, toen hij een klant op de coronamaatregelen wees. Daar bleef het niet bij. Eenmaal buiten smeet de klant met stenen naar de wagen van de winkelbediende en gaf hij hem een vuistslag in het gezicht.

Het voltallige personeel van Colruyt Sint-Truiden legt vandaag twee minuten het werk neer uit solidariteit met alle winkelbedienden over het hele land. “Eigenlijk komen we bijna dagelijks agressie tegen”, zegt Michiel Gysemberg, eveneens winkelbediende in Colruyt Sint-Truiden. “Aan het begin van de coronacrisis waren we bijna nationale helden. Nu zijn we de vervelende mensen die elke tien minuten wel iemand moeten wijzen op de coronaregels, en sommigen pikken dat niet. Vaak blijft het bij verbale agressie: ‘Zou jij niet zwijgen’, of ‘Jij hebt mij niks te zeggen’. En in sommige gevallen nemen ze je bij de arm of geven ze een duw. Natuurlijk blijft dat hangen.”

Mondmasker weigeren na vaccin

Uit een recente bevraging van ACV Puls bij 21.000 winkelbedienden blijkt dat meer dan de helft een toename van agressie merkt bij klanten sinds de coronacrisis. ACV merkt dat het aantal meldingen over agressie nog gestegen is. “Iedereen is de situatie moe”, zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerster bij Lidl België. “We horen van winkeliers dat dat tot meer spanningen leidt. Vooral over het alleen winkelen is vaak discussie.”

“Er zijn ook steeds meer mensen die weigeren een mondmasker te dragen omdat ze al gevaccineerd zijn”, zegt woordvoerder Hans Cardyn van handelsfederatie Comeos. “Vandaar dat er via affiches in de winkels wordt gewezen op de verplichting om een mondmasker te dragen, gevaccineerd of niet.”

Steeds meer winkelbedienden schuwen inmiddels de confrontatie. “Velen zeggen me dat ze mensen niet meer op de coronaregels durven aan te spreken, omdat ze bang zijn om klop te krijgen”, zegt Frederik Vermeulen, woordvoerder van ACV Puls. “Van anderen die het wel wagen, vernemen we dat ze het niet melden aan de werkgever, omdat ze weten dat er toch niks mee gebeurt.”

Betere training

Colruyt benadrukt dat bedienden steeds terecht kunnen bij de winkelverantwoordelijke bij moeilijke situaties. “Bij extreme gevallen als dit gaat ook de regiomanager en een team van hr-medewerkers langs voor ondersteuning”, zegt woordvoerster Silja Decock. Volgens winkelbediende Michiel Gysemberg wordt daar in de praktijk echter niet altijd gebruik van gemaakt. “Als je per keer je uitgescholden wordt een dossier zou moeten indienen, dan blijf je bezig. We raken het al gewoon om uitgemaakt te worden voor het vuil van de straat. ”

Wel vindt hij dat winkelpersoneel beter getraind zou moeten worden in omgaan met agressie. “Al tien jaar horen we dat we altijd vriendelijk moeten blijven, maar dat volstaat natuurlijk niet altijd.” Karin Meeuws organiseert voor vakbond BBTK Limburg cursussen voor winkelbedienden in omgang met agressie. “Wij hebben onze verantwoordelijkheid genomen, want vanuit de winkelbedienden kwam daar veel vraag naar. Maar dat moeten wij als vakbond dus zelf bekostigen. Het zou werkgevers sieren mochten ze hun personeel daarin meer ondersteunen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234