Zaterdag 06/06/2020

‘Eerst smalltalk, dan pas business’

Vrouwen die zich verenigen, het is van alle tijden. Om stoom af te laten waren er altijd al de theekransjes, breiateliers en KAV-onderonsjes. Sinds de opmars van de sociaalnetwerksites vinden dames elkaar ook op Facebook en ruilen ze het klassieke gekwetter voor hip getwitter. Maar hoe zit het met hun professionele netwerk? Ook daar wordt gretig aan gewerkt, zo blijkt. De Morgen dompelde zich onder in een women empowerment-bad. ‘Staar je vooral niet blind op dat glazen plafond.’

De Senaat, vrijdagmiddag, 15 uur. Meisjesachtig gegniffel vult de Congreszaal als tijdens een korte vragenronde uitgerekend een man als eerste zijn hand opsteekt. “Typisch”, monkelt een juffrouw in de rij voor ons. De heren zijn nochtans dun gezaaid op dit seminarie over vrouwen in de technologische en wetenschappelijke sector. Een snelle telling leert ons dat een goeie 80 procent van het publiek vrouw is. Stiletto’s, pumps, laarsjes: deze ambitieuze schare hoeft geen plat schoeisel aan om met beide voeten op de grond te staan.

Toch blijkt de combinatie vrouw-technologie nog altijd te vloeken. De cijfers van de Europese Commissie liegen er niet om: vrouwen zijn goed voor 60 procent van de universitaire diploma’s. Een grote potentiële talentenvijver dus op vlak van innovatie, wetenschappen en technologie. Toch kiest in België maar een derde van hen voor zulke richtingen.

“In heel wat beroepen en sectoren is het evenwicht tussen mannen en vrouwen zoek”, stelt Isabella Lenarduzzi (46), bezielster van vrouwenforum JUMP, dat dit seminarie organiseert. “Nochtans: als we vrouwen zouden kunnen stimuleren om zich in elk domein te tonen, dan zouden ook mannen doorstromen naar sectoren waar ze nu nog ondervertegenwoordigd zijn, zoals het onderwijs en de verpleegkunde. Het kan alleen een win-winsituatie zijn.”

Eerst besnuffelen

Gepokt en gemazeld in sociaal ondernemen richtte de Brusselse met Italiaanse roots in 2006 JUMP op. “Het viel me op dat er nog steeds geen events, magazines of websites bestonden die het specifiek over het professionele leven van vrouwen hadden. Toen ik zag dat België ook nog eens slecht scoorde qua vrouwen in belangrijke managementfuncties, ben ik in actie geschoten. Ik wilde iets waarmaken in het teken van de vrouwen, wilde de bekende thema’s die met hen geassocieerd worden veranderen. Want mode, wellness en schoonheid zijn niet de essentiële zaken. Met JUMP leggen we de nadruk op de autonomie van de vrouw, zodat ze kan doen wat ze graag doet en waar ze goed in is.” Lenarduzzi predikt de passie, zoveel is duidelijk. “Nee, een goeroe ben ik niet”, wuift ze weg. “Maar ik heb wel een missie, ja.”

Een belangrijk punt in die missie is vrouwen met pit samenbrengen. Lenarduzzi: “Bij mannen draait het doorgaans puur om business, terwijl vrouwen het toch vooral amusant en gezellig willen houden. Een vrouw zal trouwens niet snel zakendoen met een onbekende. Vrouwen willen elkaar eerst besnuffelen, willen weten wie die andere is. Met wie is ze getrouwd? Hoeveel kinderen heeft ze? Voelt ze zich gelukkig? Zodra dat plaatje blijkt te kloppen, gaan vrouwen een stap verder en nemen ze elkaar op in hun professionele netwerk. Eerst de smalltalk, dan pas business.”

“Mannen en vrouwen communiceren nu eenmaal op een andere manier. Dat is iets wat we gewoon moeten aanvaarden”, beaamt gastspreekster Saskia Van Uffelen (49). Zij is behalve CEO van serverbedrijf Bull ook ICT-vrouw van het jaar, echtgenote en moeder van vijf (!). Dat een vrouwennetwerk stimulerend kan zijn, zul je haar niet horen ontkennen. Al verkoos ze zelf een gemengd gezelschap, “want ook daar kunnen vrouwen een plaats in vinden”.

Van Uffelen is de eerste om te erkennen dat de IT-sector met een bestoft imago kampt, en niet alleen bij vrouwen. “Toen ik mijn zoon van veertien onlangs vroeg wat hij later wil studeren, zei hij: economie. ‘O ja, en waarom geen informatica?’, polste ik. ‘Maar mama, informatica is voor rare mannen in een donkere kamer achter een toetsenbord’, zei hij. Tja, dat is het clichébeeld. Onterecht, want in de technologiewereld is er niet alleen nood aan diehard IT-koppen, maar ook aan talent met soft skills.”

In een bevlogen speech geeft Van Uffelen tien redenen waarom vrouwen wél zouden kiezen voor een job in de ICT. “Veel vrouwen zien meteen tien redenen waarom ze het níét zouden doen. Ze piekeren soms te veel over mogelijke struikelblokken in plaats van kansen te grijpen. Mannen zitten op dat vlak anders in elkaar, zij leggen die details sneller naast zich neer en gaan ervoor.”

Is die aarzeling dan geen logische reflex bij vrouwen, als je denkt aan het glazen plafond? “Ach, laten we ons vooral niet blindstaren op dat glazen plafond”, weerlegt de leading IT-lady. “Je mag niet te veel denken in die verticale structuur, met een top en een basis. Tegenwoordig werken bedrijven op een horizontale lijn. Bepaalde kansen dienen zich aan, en ofwel grijp je die, ofwel niet. Zo doe je als vanzelf ervaring op en bouw je een soort credibility op in die mannenwereld. Daar ben ik het levende bewijs van. Ik hoor vrouwen al te dikwijls opwerpen: ‘Ja maar, mijn baas heeft mij dat niet expliciet voorgesteld.’ Niet doen, denk ik dan. Niet wachten tot iemand komt smeken, gewoon kansen plukken.”

‘Mannen zijn sacochen’

Een goeie raad, vindt Elzbieta Wysocka, die haar aandacht probeert te verdelen tussen de gastsprekers en haar dorstige zuigeling. Wellicht had ook zij tien redenen kunnen bedenken om hier niet te zijn, maar kijk. “Momenteel ben ik met zwangerschapsverlof”, vertelt Wysocka, die vier jaar geleden voor het werk van Polen naar Brussel verkaste. Dat ze de veertig nadert en twee kinderen heeft, kan haar ambities niet drukken. “Ik werk hier nu bij een internationaal bedrijf als klinisch onderzoekster. Een leuke job, dat wel. Maar toch zou ik graag het roer omgooien en iets doen waar ik meer creativiteit in kwijt kan.” Het is niet de eerste keer dat ze inspiratie komt opdoen bij JUMP. “Ik hoor Isabella graag spreken. Maar lid van een vrouwenvereniging ben ik nog niet, al zou ik dat wel willen. Ik weet alleen niet goed wat de opties zijn. Ik heb zelfs al overwogen om met een paar vriendinnen iets op poten te zetten.”

Hadden Wysocka en haar vriendinnen een uitgesproken voorliefde voor alles wat mobiel en draadloos is, dan konden we haar de Girl Geek Dinners aanraden: een informeel netwerk voor meiden die verzot zijn op de allernieuwste IT-snufjes en apps. Girly geeks voor wie twitteren een tweede taal is geworden, en een ‘appel’ meer is dan een stuk fruit. Het concept kwam vier jaar geleden overgewaaid uit Londen. De Britse software engineer Sarah Blow was het danig beu om op IT-meetings steeds de enige vrouw in het gezelschap te zijn en besliste de rollen om te keren. Mannen zijn enkel welkom op uitnodiging en worden ook wel “de sacochen” genoemd, omdat ze mee komen aan de arm van een vrouw.

“Toch is het concept niet zozeer vanuit een feministische reflex ontstaan, het is eerder een kwestie van dat rollenpatroon te doorbreken en de weinige vrouwen die van gadgets houden zichtbaarder te maken”, zegt Clo Willaerts (40), die in ons land de Girl Geek Dinners leidt. De business unit manager van Sanoma en moeder van twee is behalve een überblogster ook een veelgelezen twitteraar met 8.131 followers. Ze heeft ook pas een boek klaar, Het Conversity Model. Winst maken met social media.

Klinkt zwaar op de hand? Geen paniek: de geeks zijn allerminst nerds en houden het bovenal graag plezant. “We hebben het niet de hele avond over Apple”, licht Willaerts toe. “Tijdens een en hetzelfde gesprek kan het gaan over de iPad 2, over een voorkeur voor rode of witte wijn, en over het al dan niet geven van borstvoeding. Dat de gespreksonderwerpen variëren en dat het luchtig blijft, is ook nodig. Vrouwen moeten zich hier vooral op hun gemak voelen.”

Zo denkt ook Isabella Lenarduzzi erover: “Ook wij laten vrouwen al eens schoonheidsproducten testen of geven een goodie bag mee. Daar is niks mis mee.”

Benieuwd of de econoom die tijdens het seminarie als eerste een vraag afvuurde even zelfverzekerd het pand heeft verlaten met zijn roze JUMP-zakje. Women empowerment, la vie en rose.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234