Woensdag 20/10/2021

Eerst Amsterdam inpakken, dan de rest van de wereld

Jonge Belgische fotografen gooien hoge ogen op de internationale fotografiebeurs Unseen Photo Fair in Amsterdam. 'In hun werk schuilt gevoel voor het absurde. Het sluit zo naadloos aan bij dat van onze grote surrealistische schilders.'

Vanaf vandaag tot zondag vindt in de Amsterdamse Westergas-fabriek de vierde editie van de Unseen Photo Fair plaats. De internationale fotografiebeurs is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot the place to be voor het spotten van jong artistiek fotografietalent. Meer dan vijftig galerieën van overal ter wereld tonen én verkopen er het werk van 155 fotografen.

"We richten ons op recente fotografie, zowel van jonge als van gevestigde kunstenaars", zegt woordvoerster Maxi Meissner. "We vragen aan de deelnemende galerieën om fotoseries te exposeren die niet ouder zijn dan drie jaar. We zijn vooral geïnteresseerd in hoe er vandaag geëxperimenteerd wordt in de fotografie. Er zullen diverse trends te zien zijn, waarvan vele conceptueel en abstract."

Naast de commerciële beurs is er ook een stevig festivalprogramma. Maxi Meissner: "Tot 27 september vinden er verspreid over de stad tentoonstellingen en lezingen plaats. We reiken ook een aantal fotoprijzen uit."

Een daarvan is de ING Unseen Talent Award. Een internationale jury riep gisteren de Luxemburgse Sophie Jung tot winnaar uit. Zij krijgt een werkbeurs van 10.000 euro. Op de shortlist van vijf genomineerden prijkten ook twee Belgische namen: de 38-jarige Brusselaar Sébastien Bonin en zijn 26-jarige stadsgenote Lara Gasparotto, die de publieksprijs in de wacht sleepte.

"Dat is geen toeval", zegt Emilia van Lynden, 'head of artistic affairs' van Unseen. "Belgische artistieke fotografie wint aan belang. De laatste jaren worden steeds meer foto's van vooral jonge Belgen geëxposeerd op beurzen. Dat heeft te maken met de uitstekende kwaliteit van jullie opleidingen, maar ook met de overvloed aan Belgische fotocollectieven die stevig aan de weg timmeren."

'Onze' Lara Gasparotto is in korte tijd uitgegroeid tot een vaste waarde op Unseen. "We tonen haar werk voor het derde jaar op rij. Ook al is ze nog heel jong, toch schittert ze internationaal. Eerder dit jaar kon je haar beelden zien op Photo Basel en op andere belangrijke fotografiebeurzen. Lara staat model voor die nieuwe lichting talentvolle jonge Belgische fotografen."

Waarin onderscheidt ze zich van de rest? Door haar techniek? Van Lynden: "Niet meteen. Ze weet vooral goed vast te leggen hoe vrouwen zich gedragen in verschillende omgevingen. Aan de hand van het werk dat ze de voorbije jaren op Unseen toonde, kun je de evolutie volgen in de manier waarop ze composities opbouwt. Ze wordt alleen maar beter."

Stevige bedragen

De Unseen Photo Fair is eerst en vooral een commerciële beurs en het is geen toeval dat er veel abstract fotowerk hangt, want volgens Erik Derycke, hoofdredacteur van het fotomagazine Shoot, zit artistieke fotografie in de lift. "De fotografie is de kunstwereld binnengedrongen en de prijzen die nu voor foto's betaald worden, zijn enorm aan het stijgen", zegt Derycke. "Zo verkoopt de Antwerpse fotograaf Marc Lagrange zijn grote beelden van schaars gekleed artistiek vrouwelijk schoon voor stevige bedragen."

Rein Deslé, curator van het Antwerpse FotoMuseum (FoMu) en redacteur van het jaarlijkse fotomagazine .tiff bevestigt die trend. "Kunstgalerieën hebben de fotografie ontdekt, waardoor de prijzen door het dak gaan. Steeds meer mensen zijn bereid om enorm veel geld voor fotoafdrukken neer te tellen. Dat is vervelend voor een museum zoals het FoMu, want het is voor ons bijna onmogelijk geworden om foto's op de kunstmarkt aan te kopen."

Het commerciële succes van artistieke fotografie beïnvloedt het werk van de nieuwe generatie Belgische fotografen, die de 'waarheidsgetrouwe' documentaire fotografie van een Carl De Keyzer inruilen voor een kunstzinniger variant. Deslé: "Jonge fotografen zoals Max Pinckers en Jan Rosseel tasten de grenzen van de documentaire fotografie af, verkennen het gebied tussen feit en fictie en scoren daar internationaal mee. Ze vinden dat je 'de waarheid' niet in een foto kunt vatten en gaan op zoek naar wat een beeld dan wel zou kunnen vertellen."

Veel succesvolle jonge 'nieuwlichters' hebben de stiel bij oude rotten geleerd. "Vooral de fotografieafdeling van het KASK in Gent is een kweekschool van talent", zegt Derycke. "De nadruk ligt er op artistieke fotografie. Onder anderen Stephan Vanfleteren draagt er zijn kennis over op een nieuwe generatie fotografen. Zij mogen hun mentors niet imiteren, maar moeten er hun eigen ding mee doen. Doordat het artistieke er primeert, komen vooral zij op foto- en kunstbeurzen terecht."

Ook van Vanfleteren hangt werk op Unseen. Volgens Derycke loopt er doorheen het werk van de oudere en de nieuwe generatie Belgische fotografen een rode draad: die van het surrealisme. "Er zit een vorm van humor in hun beelden die fotografen uit andere landen niet hebben. De Belgische fotografie sluit zo naadloos aan bij het surrealisme in onze schilderkunst."

Het nieuwste nummer van .tiff staat in het teken van tien piepjonge Belgische fotografen en zal op Unseen worden voorgesteld. Deslé: "Zaterdag lanceren we het in de Brakke Grond, waar al die fotografen ook aanwezig zijn. Tot 1 maart kunnen mensen er gaan kijken naar een selectie van hun werk."

Welke fotograaf van die allernieuwste lichting maakt binnen een paar jaar kans op de ING Unseen Talent Award? "Ik vind het werk van de pas afgestudeerde 22-jarige Laura Van Severen heel sterk én speels. Waarom? Dat is puur buikgevoel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234