Woensdag 23/09/2020

Eerlijke handel in de verf

Fotograaf Lieve Blancquaert zag het niet meteen zitten: foto's nemen van bekende Belgen die plaatsnemen in een wereldberoemd schilderij. Herman Brusselmans als de Mona Lisa. Tine Embrechts als Warhols Marilyn Monroe. Of wat dacht u van Mauro Pawlowski als Frida Kahlo? Blancquaert voelde zich niet comfortabel bij het idee dat ze haar ding mocht doen met die iconische kunstwerken die je in het museum onder geen beding mag aanraken. "Het idee kwam niet van mij en ik moet toegeven dat ik er in het begin moeite mee had. De originelen zijn zulke sterke portretten."

Maar voor Oxfam-Wereldwinkels wilde Blancquaert zich wel aan deze niet evidente opdracht wagen. Dat doet ze trouwens al tien jaar en dat leverde tot nu toe een dertigtal unieke beelden op van politici, tv-figuren en artiesten: Jean-Luc Dehaene in een wijnvat, Elio Di Rupo als bruisbal in een bad rozenwater en Francesca Vanthielen die op sensuele wijze chocolademelk imiteert. Met dit soort campagnes wil Oxfam-Wereldwinkels mensen aansporen om tijdens de eindejaarsperiode meer Oxfam- en fairtradeproducten te kopen.

Door dit jaar met schilderijen te werken, wil Oxfam letterlijk eerlijke handel in de verf zetten. Blancquaert: "Net als kunst zouden producten van eerlijke handel voor iedereen toegankelijk moeten zijn. In mijn ideale wereld zou alles van eerlijke handel zijn. Zodat je niet moet twijfelen als je iets koopt. Naïef misschien? Wel, dan ben ik liever naïef."

Blancquaert was trouwens niet de enige die voor deze campagne uit haar vertrouwde omgeving kwam. Brusselmans wilde eerst een personage uitbeelden dat meer in het verlengde lag van zijn persoonlijkheid. "Napoleon of Julius Caesar, of zo. Een of andere massamoordenaar. Toen vroegen ze mij of ik de Mona Lisa wou uitbeelden. Eerst even slikken. Maar dan dacht ik: Fuck it, ik doe het toch."

Mauro Pawlowski zag het dan weer wél meteen zitten om in de huid van een vrouw te kruipen. "Mij inleven in iemand als Frida Kahlo is voor mij just another day at the office. Geen probleem. Sterke madam. Ik wou dat ik een sterke madam was." Ook bij Pawlowski stelde Blancquaert een grote wil vast om voor de promotie van fair trade net dat ietsje verder te gaan. "Om op Frida Kahlo te lijken, moest Mauro zijn baard afscheren. 'Geen probleem', zei hij en voor we het goed en wel beseften, was de baard eraf en konden we Mauro als vrouw beginnen optutten."

Iemand aan wiens gelaat helemaal niet geknutseld hoefde te worden, was actrice Clara Cleymans - die in een vorig leven waarschijnlijk ook al model stond voor Johannes Vermeer en zijn Meisje met de parel. Cleymans: "Het was monnikenwerk. Met de doeken en het kostuum: heel secuur werk. Dat vroeg wat geduld. Maar het resultaat is wel mooi. En ik vond het leuk om eens zo'n iconisch beeld te mogen zijn. Voor één dag."

Blancquaert: "Vooral de voorbereiding was intens. De achtergronden moesten een perfecte nabootsing zijn van het origineel. Elk detail in de kostuums moest kloppen, we moesten de juiste fairtrade-oorbel vinden voor Clara enzovoort. Maar de fotoshoots zelf verliepen best vlot. Bekend of niet: iemand die zich engageert om hieraan mee te werken, is per definitie een toffe mens."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234