Maandag 24/01/2022

eerlijk, gezond en razend populair Natuurcosmetica (deel 2)

Ethisch verantwoorde schoonheid

Natuurlijke schoonheidsproducten zitten in de lift. De consument is er gek op en verschillende merken spelen daar maar al te gretig op in. Maar welke merken mag je natuurlijk noemen en hoe ver reikt hun ambitie om iets te betekenen voor de samenleving?Door Cathérine Ongenae

Er is, naast het gebruik van pure, plantaardige grondstoffen en het vermijden van synthetische stoffen en bewaarmiddelen, wel meer dat merken als Dr. Hauschka, Weleda, Aveda en Lavera bindt. Zo zijn ze alle vier begaan met dierenrechten, verzetten ze zich tegen genetische manipulatie, streven ze naar een milieuvriendelijk productieproces en kiezen ze voor milieubewuste en recycleerbare verpakkingen. Verder nemen alle bedrijven stelling in op het gebied van ethisch verantwoorde bedrijfscultuur en samenwerking met producenten uit derdewereldlanden.

Wala, het moederbedrijf van Dr. Hauschka, werkt bijvoorbeeld met een antikapitalistisch bedrijfsmodel, waarbij het bedrijfskapitaal in een fonds zit dat niet opkoopbaar is en de medewerkers participeren in de winst. De internationale teeltprojecten in Roemenië, Iran, Hongarije, Georgië en Turkije, waar men vooral de rozenolie produceert, zijn van die aard dat alle partners er voordeel van ondervinden. Zo worden de lokale boeren bijvoorbeeld opgeleid in de kunst van de biodynamische teelt en steunt het bedrijf de armere gebieden door scholen op te richten, of door in levensmiddelen, opleidingen, kleren en zelfs bustickets te voorzien.

Dominique Conseil van Aveda maakt er een punt van de grote namen uit de zakenwereld te laten zien dat milieuzorg en het nastreven van winst hand in hand kunnen gaan. Ook Aveda neemt veel ingrediënten af van verre gebieden, maar nooit zonder er voor te zorgen dat de lokale gemeenschappen er ook iets aan hebben. Het mag misschien vreemd overkomen dat een dochteronderneming van een conventioneel bedrijf als Estée Lauder exact het tegengestelde doet van het moederbedrijf, maar volgens Conseil krijgt Aveda de volle steun van Estée Lauder. In die mate zelfs dat het merk zich mag uitspreken tegen hoogtechnologische beautybehandelingen als microdermabrasie, terwijl het moederbedrijf wel producten fabriceert voor deze vrij agressieve huidbehandeling. "Uiteindelijk is dat slim gezien", legt hij uit. "Als Aveda tegen is, dan is er binnen het bedrijf een alternatief voor de mensen die meer van natuurproducten houden. Als het goed gaat met ons, gaat het ook goed met het moederbedrijf." Dat trouwens ook wel eens iets wil leren van haar dochter. Conseil: "Als Aveda met leveranciers onderhandelt over het kwaliteitsniveau van een ingrediënt kan Estée Lauder die leveranciers mee onder druk zetten. Dat is goed voor de kwaliteit van producten in het algemeen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234