Dinsdag 07/02/2023

Eenzijdige verzoekschriften, toen en nu

Telefacts is met het uitzendverbod niet aan zijn proefstuk toe. Het VTM-magazine kreeg al twee keer eerder te maken met een eenzijdig verzoekschrift dat een uitzendverbod oplegde. In 2000 mocht het bepaalde scènes uit een reportage over lobbyist en ondernemer Raoul Stuyck niet uitzenden na een klacht van een ex-onderzoeksrechter en vastgoedmakelaar. In 2009 was het opnieuw prijs toen Telefacts beelden uit een zes jaar eerder uitgezonden reportage opnieuw wou tonen. Die reportage toonde stiekeme opnames van een vrouw die haar extreme geloof aan haar kinderen oplegde.

Herman Brusselmans moest zijn boek Uitgeverij Guggenheimer een tijdlang uit de winkels halen na een eenzijdig verzoekschrift van modeontwerpster Ann Demeulemeester, die niet kon lachen met enkele beledigende passages.

Een van de bekendste voorbeelden van het gebruik van het eenzijdig verzoekschrift blijft de poging in 1990 om een reportage van de legendarische journalist Maurice De Wilde tegen te houden. De uitzending was al bezig toen de gerechtelijke politie bij de VRT binnenstapte om de uitzending te laten stoppen. VRT-baas Cas Goossens stak daar in eigen persoon een stokje voor.

De Morgen maakte het in 1995 mee nadat het geweigerd had om een recht van antwoord van Sabena te publiceren. Na eenzijdig verzoekschrift mocht deze krant geen letter meer over de vliegmaatschappij schrijven en moest ze het recht van antwoord publiceren. Omdat er daar een dwangsom van één miljoen frank (250.000 euro) op rustte, besliste de krant dat maar te doen.

Humo moest in 2008 uit de krantenkiosk omdat de toenmalige politiebaas Fernand Koekelberg en zijn secretaresse Sylvie Ricour problemen hadden met een fotomontage in de rubriek 'Het gat van de wereld'. Een jaar later verkregen de Pfaffs dat TV Familie een artikel over hun financiën niet mocht publiceren. Ook in 2009 moest Dag Allemaal de verkoop van een nummer staken na klacht van een vrouw die met foto was verschenen bij een artikel over amputatiefetisjen.

Dit jaar ondervonden Clint en P-magazine al wat een eenzijdig verzoekschrift vermag. Baggeraar Jan De Nul verkreeg in januari dat P-magazine een artikel over zandroof in de Filipijnen niet langer mocht verspreiden. Na derdenverzet kreeg het tijdschrift twee weken later gelijk. Clint.be moest vorige maand een artikel over Griet Cnudde verwijderen nadat de advocate van de buurtbewoners van de Zuiderfoor en Tomorrowland zo'n verzoekschrift ingediend had.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234