Dinsdag 25/01/2022

Eenzame ongebruikte spijkers

Fotografie

WAT: Lieven Nollet, Atelier d' artistes WAAR EN WANNEER: Nog tot 26 augustus in het MUHKA, Leuvenstraat 32, Antwerpen. Geopend van dinsdag tot zondag van 10 tot 17 uur. Maandag gesloten. Inlichtingen: 03/238.59.60. Bij de tentoonstelling hoort een fraaie catalogus, uitgegeven door Ludion.ONS OORDEEL: Het opmerkelijkste kenmerk van de serie is de stilte.

Lieven Nollet fotografeerde kunstenaarsateliers

Antwerpen / Eigen berichtgeving

Bernard Dewulf

Hoe fotografeer je het atelier van een kunstenaar? Laat je de ruimte zien? Of veeleer de kunst? Of liever de kunstenaar, bij voorkeur aan het werk? Wat wil je laten zien: waar het werk tot stand komt, of veeleer hoe het gemaakt wordt? Kun je met zo'n foto iets zeggen over waarom het werk gemaakt wordt?

Fotograaf Lieven Nollet heeft voor zijn reeks foto's Atelier d' artistes, die nu in het MUHKA tentoongesteld wordt, de ateliers van 24 kunstenaars bezocht. Daar zijn schilders en tekenaars bij: Luc Tuymans, Jan Van Imschoot, Bert De Beul, Karel Dierickx, Ronny Delrue, Maryam Najd, Phillipe Vandenberg, Karin Hanssen, Dan van Severen, Eddy De Vos, Marc Vanderleenen, Guy Van Bossche, Marc Verstockt, Herman Van Ingelgem. Maar er zijn ook een fotograaf, Dirk Braeckman, en kunstenaars bij die meer sculpturaal of met installaties bezig zijn: Berlinde De Bruyckere, Jan Fabre, Peter Rogiers, Johan Tahon, Annemie Van Kerckhoven, Guillaume Bijl, Peter Buggenhout, Denmark, Ludwig Vandevelde.

Nollet heeft in zijn serie de bovenstaande vragen uitgeprobeerd, consequent in zwart-wit en bijgevolg met veel grijs. Elke plek wordt met vier beelden gepresenteerd. Soms laat hij de kunstenaars zien (of laten ze zichzelf zien, dat is natuurlijk nooit uit te maken). Schilder Luc Tuymans is als een schim tegelijk aan- en afwezig in zijn rommelige ruimte - misschien verwijst die schimmigheid wel naar het ambigue flou van zijn werk. Fotograaf Dirk Braeckman staat één keer echt en één keer als een bijna-schaduw in een immense ruimte gebogen over een tafel. Daarop ligt een grote foto die hij zo te zien aan het retoucheren is. De activiteit is precies en intiem, de omgeving is groot en kaal.

Het vaakst toont Nollet de werkruimten zonder menselijke aanwezigheid. Van het cleane atelier van schilder Bert De Beul laat hij enkele hoeken zien, waarin zich respectievelijk bevinden: een ezel, anderhalf schilderij en enkele omgedraaide canvassen. De vierde foto is een close-up van een doek. Ook bij schilder Jan Van Imschoot kijkt hij eerst naar enkele doeken, vervolgens komt hij dichterbij, maar daarna krijgen we toch een idee van de burgerkamer waarin zich een onordelijke troep heeft opgehoopt. Op deze manier ontstaat een onderling nogal diverse reeks, die ons veel hoeken en kanten laat zien en waarbinnen het ruimtegevoel voortdurend wisselt. De werkplekken variëren van zacht verlichte, buitengewoon ordelijke kamers (de bijna abstracte rust bij Dan van Severen) tot rommelkoten. Nollet concentreert zich ook graag op zinnelijke details: de ruwheid van een muur, de grillige contouren van een sculptuur of het schaduwspel van een losjes aan de muur bevestigd vel papier.

Toch schuilt er een constante in de verscheidenheid die deze reeks vertoont. Al de plekken worden op eenzelfde toon in beeld gebracht - een toon van gedempt grijs. Dat zorgt dan weer voor misschien wel het opmerkelijkste kenmerk van de serie: de stilte. Of er nu iemand is of niet, of de ruimte zou moeten galmen dan wel door haar volheid zou moeten dempen, in al deze oorden voor scheppingsverhalen is het onwerelds stil. 'Voorwerelds' had ook gekund, maar daar is het te laat voor.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234