Zondag 24/10/2021

Eenzame caissière wordt mikpunt van agressie

Bij de vakbonden stromen de klachten binnen over agressie in de supermarkten. Vooral het minimum aan personeel dat soms aanwezig is, zou verbaal geweld en overvallen in de hand werken.

Vanessa Debruyne

Een Britse vakbond kreeg in vijf jaar tijd meer dan 200.000 klachten binnen van winkelmedewerkers die door hun klanten bedreigd waren. Daarnaast waren ruim 100.000 Britse supermarktbediendes het slachtoffer van lichamelijk geweld. De grote Britse supermarkten hebben een team van veiligheidsagenten aangesteld die in de rayons moeten patrouilleren. In België loopt het allemaal nog niet zo'n vaart, maar ook onze supermarkten scherpen hun veiligheidsmaatregelen aan. Vooral het minimum aan personeel dat soms aanwezig is, zou overvallen en agressiviteit in de hand werken. Ook de lading verbaal geweld die de caissières dagelijks over zich heen krijgen, zou volgens de vakbonden niet te onderschatten zijn.

"De meeste klachten die wij binnenkrijgen over agressie op de winkelvloer, worden veroorzaakt door hangjongeren die hier en daar wat komen stelen om het personeel uit te dagen of klanten die beginnen te schelden omdat de files aan de kassa te lang zijn of de prijs volgens hen niet klopt. Er zijn ons maar enkele gevallen bekend waarbij er echt zware klappen werden uitgedeeld", zegt Erwin De Deyn van de socialistische bediendenvakbond BBTK. Dat komt volgens de vakbondsman niet omdat wij een zoveel aardiger volkje zijn dan de Britten, maar omdat onze supermarkten nu eenmaal niet zo lang open zijn. "In stedelijke gebieden in Groot-Brittannië zijn de meeste warenhuizen 24 uur per dag open. Tijdens die nachtelijke uren kan het best gevaarlijk worden. Het niet altijd even nuchtere uitgaanspubliek komt vaak in een winkel terecht waar het personeel erg dun gezaaid is en dan loopt het wel eens mis", aldus De Deyn. "Ook in België merken we dat agressors misbruik maken van het feit dat er soms niet genoeg personeel in de winkel is om tegen hen op te treden. De meeste gevallen van agressie gebeuren tijdens de week tegen sluitingstijd, als het buiten al donker is en de meeste caissières en rekkenvullers al naar huis zijn. Op die momenten is de kassa ook het best gespekt", zegt De Deyn.

Ook bij de christelijke bediendenvakbond LBC stromen klachten binnen over winkelagressie. "Vooral in sommige Brusselse en Antwerpse wijken worden er regelmatig veiligheidsproblemen gesignaleerd", zegt Fleur Nuyens van LBC. In Nederland zijn er al dertig buurten waar supermarktketens en individuele ondernemers vanwege de onveiligheid geen winkel meer willen exploiteren. Bij ons bestaat dat soort zones niet. "Gelukkig grijpen de meeste winkels snel in als ze met agressors geplaagd zitten. Zo heeft Aldi voor bepaalde winkels tijdelijke bewakingsdiensten en camera's opgesteld om het agressieve gedrag van sommige klanten af te zwakken. Discounters à la Aldi krijgen relatief meer te maken met wangedrag omdat er meestal niet veel personeel aanwezig is en ze nu eenmaal een bepaald publiek aantrekken", aldus Nuyens. Haar collega Koen Depunder van dezelfde vakbond LBC kan dat alleen maar beamen. "Vooral de eenmalige acties van die discounters kunnen soms kleine relletjes veroorzaken. Vorig jaar was er in Leuven nog zo'n uitbarsting van geweld voor de Aldi-deuren omdat er te veel klanten waren voor een klein aanbod van goedkope digitale camera's. Maar ook Wibra en De Zeeman ondervinden soms problemen met klanten die met de folder in de hand naar de winkel komen en kwaad worden als het product in de afslag niet meer voorradig is", aldus Depunder.

Bij Delhaize en Carrefour krijgt het personeel een opleiding om met allerlei vormen van agressie om te gaan. "Wij hebben een cursus opgesteld waarbij onze caissières een praktijkcursus krijgen om met lastige klanten om te gaan", zegt woordvoerdster Ingrid Nelis van Delhaize. "Er worden acteurs ingehuurd die de verschillende probleemsituaties moeten naspelen. Zo kunnen onze medewerkers leren om op een diplomatische manier om te gaan met agressie en de klanten in kwestie te kalmeren", klinkt het bij Delhaize. Supermarktketen Carrefour laat zijn personeel begeleiden door de organisatie Bobos. "Zij leren onze mensen hoe ze moeten omgaan met agressieve klanten en vangen ze ook nadien op met psychologische hulp als ze het slachtoffer zijn geworden van diefstal of agressie", zegt riskmanager Gilbert Geudens van Carrefour. "Want op hun eentje kunnen mensen soms maar moeilijk zo'n trauma verwerken."

Vooral eenmalige acties van discounters kunnen soms kleine relletjes veroorzaken

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234