Woensdag 20/11/2019

Een zwoele zomeravond op het strand

hush hush hush geeft tayeb benamara dansplatform

DansHHIII

Antwerpen

Van onze medewerkster

Clara van den Broek

Dansgezelschappen treden steeds meer op als een soort kunstencentra waarbinnen jonge mensen de kans krijgen hun eerste creaties te maken. Zo ook bij Hush Hush Hush, het dansgezelschap van choreograaf Abdelaziz Sarrokh, die dit jaar zelf niet met een productie naar buiten komt.

Daarentegen presenteert Hush Hush Hush wel producties van vier andere choreograaf-dansers binnen het opzet Dansplatform. Daaronder ook de productie Argiles van Tayeb Benamara.

In Argiles, Frans voor klei, boetseert Benamara zijn autobiografie in dansbeelden. Letterlijk. Terwijl Benamara achteraan met klei bezig is, ontvouwt zich een kluwen van vier dansers. Er volgt een aaneengelaste reeks gedanste herinneringen, associaties, sferen. De lectuur is duidelijk: de samenhang moet gezocht worden in de maker.

De sfeer is melancholisch en aangenaam. Het is alsof je op een zwoele zomeravond op een zuiders strand zit, en er dansen wat mensen op een geïmproviseerd, rustig feestje. Het zijn jonge mensen met veel uitstraling, een plezier om naar te kijken. En ze dansen technisch goed en met overgave. Nu eens vloeiend, dan weer met 'breaks', zoals herinneringen of herinneringsbeelden zijn. De scenografische composities zijn meestal geslaagd. Nochtans heeft Benamara het zich niet makkelijk gemaakt door, voor zijn eerste choreografie, met zoveel dansers te werken. Ten slotte fungeert de muziek als een perfect glijmiddel. Nee, slecht kun je dat allemaal niet noemen.

Maar op twee vlakken schiet de voorstelling toch ernstig te kort: de dramaturgie en het dansmateriaal. Dat het hoofd of het leven van de choreograaf de ingrediënten van de voorstelling hun bestaansreden en samenhang geeft, is niet voldoende om er een goed geconstrueerde voorstelling van te maken. Wat hebben de cartoon- en videospelpassages te maken met de meer abstracte, andere passages? Dat het allemaal herinneringsbeelden zijn? Dat is een beetje mager. Door het gebrek aan een sterke dramaturgie verslapt de spanningsboog enorm.

Bovendien laat Benamara een hoop potentieel onaangeroerd. Volgens de persmap zijn de dansers onderlegd in klassiek, modern, jazz, Afrikaanse dans, capoeira, Indische ritmes, breakdance en hiphop. Die mix van stijlen had explosief kunnen zijn. Nochtans is alles een beetje genivelleerd richting hedendaagse dans. Dat is jammer. Hush Hush Hush is nu net de plek om daar uit te breken.

WAT Argiles WIE Hush Hush Hush en Tayeb Benamara WANNEER EN WAAR 21/1 in CC Genk (089/30.93.11), 29/1 in GC De Zandloper, Wemmel (02/460.73.24). Info: www.hushhushhush.be.

Een gebrek aan sterke dramaturgie en Benamara laat een hoop potentieel onaangeroerd

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234