Zaterdag 31/07/2021

Een zangeres die alles heeft

klassiek

magdalena kozená in desingel in antwerpen

Antwerpen / Van onze medewerker

Stephan Moens

Eigenlijk heeft ze alles mee: de looks - groot, slank, een beetje hoekig, de stem - een heldere, egale mezzosopraan met een krachtige hoogte - en de intelligentie om een lied als een vertelling op harmonische basis te zien. Het is ook niet dom om op die leeftijd - de Tsjechische mezzo Magdalena Kozená is nog geen dertig - maar één paradestukje te zetten, de Sieben frühe Lieder van Alban Berg en voor de rest minder bekende liederen of karakterstukken te kiezen.

De vijf liederen van Mendelssohn zijn meteen een ontdekking, vooral die op teksten van Eichendorff. Het melancholische Der Mond en vooral het Nachtlied passen goed bij de donkere kleuring die haar stem aan de klinkers geeft; het Venetianische Gondellied is iets minder interessant. Met twee liederen bewijst zij daarna dat Mendelssohns zus Fanny wellicht geen betere maar misschien een componiste was met meer durf. Vooral het heftige Hexenlied, dat klinkt naar Mendelssohn in het kwadraat, lijkt haar heel goed te liggen.

Ondanks de nagenoeg perfecte zegging van Kozená kan zij aan Bergs vroege liederen niet evenveel impact geven. Is dat omdat die de laatste tijd gemeengoed van alle grote zangeressen geworden zijn? Of is het omdat pianist Malcolm Martineau hier ten onrechte hetzelfde understatement laat gelden dat in Mendelssohn zo op zijn plaats was? Wellicht beide. In elk geval jaagt Die Nachtigall geen erotische rillingen door je heen en brengt Traumgekrönt niet, zoals het kan, ademloze verwondering teweeg.

Na de pauze volgt het karakterwerk. In de cyclus Malé smutky (Kleine zorgen) van haar landgenoot Petr Eben weet Kozená heel juist de eenvoud weer te geven, met dat greintje melancholie van alledag maar ook met de verleidelijkheid van de 'gewone' vrouw (in Dym z cigarety; sigarettenrook). Heel wat anders is Debussy's zetting van drie ballades van François Villon. Hier gaat het om duidelijke karakterisering van affecten. De ingehouden woede van de Ballade de Villon a s'amye, de oneindige eerlijkheid die niets ontziet van de Notre Dame-ballade en de uitgelaten babbelziekte van de Ballade des femmes de Paris: Kozená treft zonder moeite de juiste toon. Maar nog meer op haar gemak is ze in het bijtende sarcasme en de absurde humor van vijf satires (Beelden uit het verleden) van Sjostakovitsj. Vooral het kleine toneelstukje Misverstand vertelt zij met veel ironie en tongue in cheek.

Kozená is zeker een grote zangeres voor de toekomst. Het enige wat je op deze avond nog miste, waren de grote gevoelens. Misschien moet ze daarvoor nog eens met een andere, substantiëlere keuze terugkeren.

WAT: Liederen van Felix en Fanny Mendelssohn, Alban Berg, Petr Eben, Claude Debussy en Dmitri Sjostakovitsj WIE: Magdalena Kozená, Malcolm Martineau WAAR EN WANNEER: Antwerpen, deSingel, 17 meiONS OORDEEL: Een zangeres die alles heeft om een hele grote te worden. Nu nog de grote gevoelens.

Tsjechische Magdalena Kozená kan een grote zangeres worden

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234