Maandag 18/01/2021

Verjongingskuur

Eén wil niet ouder worden

Thomas Vanderveken en Thuis-acteur Jeroen Lenaerts.Beeld Pieter-Jan Vanstockstraeten

De grootste wijziging dit najaar bij Eén is ongetwijfeld het nieuwe logo waar de zender vanaf 31 augustus mee uitpakt. Het zendschema oogt vertrouwd. De zender slaagde er de voorbije maanden in om meer en jongere kijkers te bereiken en wil dit najaar op dat elan verdergaan.

Tafelvoetbal spelen met Saartje Vandendriessche, een selfie nemen met Tom Waes of frietjes eten met Cath Luyten: het kon gisteren op de luchthaven van Zaventem allemaal. Het grote publieksevenement waarmee Eén zijn najaar aftrapte, zet meteen de toon wat de ambities van de zender betreft. Het vlaggenschip van de openbare omroep wil meer dan ooit een zender zijn voor iedereen.

"In tijden waarin je op een hele reeks platformen een gigantisch televisieaanbod vindt, willen wij het de kijker makkelijk maken", legt netmanager Olivier Goris uit. "Wie geen zin heeft om te kiezen stemt gewoon op Eén af. Los van de doelgroep waartoe je behoort, beleef je bij ons gegarandeerd een fijne, gevarieerde televisieavond."

Die strategie stippelde Goris uit nadat hij vorig jaar van productiehuis Woestijnvis naar de VRT was verkast. Met succes, want de cijfers op het rapport van Eén ogen goed. Tussen januari en mei van dit jaar wist de zender het marktaandeel op te krikken van 30,2 naar 31,9 procent. In primetime steeg dat marktaandeel zelfs van 33,7 naar 34,1 procent.

Veel bekende Eén-koppen op de publieksvoorstelling in Zaventem, zoals Phara de Aguirre en Martine Tanghe.Beeld Pieter-Jan Vanstockstraeten

Misschien nog belangrijker is de evolutie bij de jongere doelgroepen. Het grote probleem van Eén is de vergrijzing van het kijkerspubliek, maar ook op dat vlak is er goed nieuws. In de doelgroep van 18- tot 44-jarigen zag Eén zijn marktaandeel stijgen van 20 naar 21,7 procent, in primetime ging het bij die jongere kijkers van 23,7 naar 24,7 procent.

Wat niet betekent dat er geen ruimte voor verbetering is. De opeenvolging van de verschillende programma's mag best snediger, vindt Goris. "Sommige programma's op Eén eindigen drie keer: een eindshot, de aftiteling, een vooruitblik op volgende week en daarna nog een reeks boodschappen van algemeen nut." Het nieuwe, handgeschreven logo en de daaraan gekoppelde huisstijl, ontwikkeld door het Londense bureau Why Not Associates, brengt daar verandering in. "We geven nu veel sneller aan welk programma er volgt", legt Goris uit. Dat zorgt voor een dynamischer gevoel, wat, opnieuw, vooral jongere kijkers naar de zender moet lokken.

Op programma-gebied laat Goris zich niet tot experimenten verleiden. Sterkhouders als 'Blokken', 'Thuis' en 'Iedereen beroemd' staan nog steeds prominent in het zendschema. Die vertrouwde namen worden afgewisseld met twaalf nieuwe programma's (zie kader). Dat zijn soms zwaardere programma's, soms lichtere. Want hoewel in de aanloop naar een nieuwe beheersovereenkomst vanuit een bepaalde politieke hoek geroepen wordt dat programma's als 'We're Going to Ibiza' en 'Hallo televisie' geen plaats hebben op een openbare omroep, blijft Goris het genre verdedigen.

"Het gaat om de mix", vindt hij. "Alleen door lichtere met zwaardere programma's af te wisselen, slagen we erin een groot en breed publiek te bereiken. En dat is tenslotte onze opdracht."

Integer

Al is het belangrijk dat ook zo'n lichter programma de juiste toon hanteert. Als voorbeeld haalt Goris het datingprogramma 'Vind je lief' aan, dat in augustus een centrale plaats in het schema heeft. "We hadden daar met een paar ingrepen en televisietrucjes een veel spectaculairder programma van kunnen maken, met waarschijnlijk ook hogere kijkcijfers tot gevolg. Maar we hebben ervoor gekozen een integer, eerlijk programma te maken waarin we de kandidaten in hun waarde laten. Zo maak je als openbare omroep het verschil, ook wat entertainment betreft."

De opvallendste nieuwkomers

'Merci Merckx' (vanaf 1 september)
Karl Vannieuwkerke trekt naar acht landen op drie continenten op zoek naar sporen die 's werelds beste wielrenner daar achterliet. Voor één keer blikt niet Merckx zelf terug op zijn carrière, maar komen de mensen aan het woord die zijn exploten vanop de eerste rij meemaakten.

'Het huis'
Rasinterviewer Eric Goens (maker van 'Kroost') sluit zich samen met een bekend slachtoffer 24 uur van de wereld af. Om te praten over het leven en hoe zij/hij het heeft geleid. Het resultaat zijn acht portretten van acht interessante personen. Onder anderen Luc Appermont, Bart Peeters en Marieke Vervoort passeren de revue.

'Ten Oorlog II'
Arnout Hauben, Jonas Van Thielen en Mik Cops volgen deze keer de frontlijn van de Tweede Wereldoorlog in het spoor van de Amerikaanse en Russische troepen. Zo wandelen ze van Londen naar Berlijn en van Stalingrad naar de Duitse hoofdstad. En naar goede gewoonte sprokkelen ze onderweg fantastische verhalen.

'Echt niet OK!'
Hoe dicht mag je bij iemand zitten in de bioscoop? Mag je je kinderen meenemen naar het werk? En bellen op het toilet, kan dat? Tom Waes en Cath Luyten zoeken uit waar de grens ligt tussen normaal en gestoord sociaal gedrag.

'Kalmte kan u redden' (vanaf 13 september)
De grote terugkeer van Tom Lenaerts aan de Reyerslaan. Een quiz waarin niet alleen goede antwoorden maar ook koelbloedigheid beloond wordt. Hoe lager de kandidaten hun hartslag weten te houden, hoe hoger hun score oploopt.

'Het sterkste netwerk' (vanaf 31 augustus)
Joy Anna Thielemans sluit twee BV's 78 uur lang in een container op. Vanuit hun tijdelijke gevangenis moeten ze opdrachten uitvoeren, die ze alleen tot een goed einde kunnen brengen met de hulp van de virtuele vrienden die ze op Facebook, Twitter en consorten maakten. Onder anderen Adil El Arbi, Wout Bru, Katja Retsin en Niels Albert gaan de uitdaging aan.

'Voor wat hoort wat' (vanaf 10 september)
Fictiereeks over vier jonge criminelen die hun werkstraf moeten uitzweten in een luxe bejaardentehuis dat zich aan de rand van het faillissement bevindt. Met Chris Lomme, Tuur De Weert, Jaak Van Assche en Lize Feryn.

'T.' (vanaf 13 september)
Misdaadreeks met in de hoofdrollen Koen De Bouw als excentrieke professor criminologie en Ella Leyers als politierechercheur. Wanneer die laatste in de knoop raakt met een zaak die ze onderzoekt, klopt ze aan bij haar vroegere professor. Met alle gevolgen van dien.

'Van Gils & gasten' (vanaf 31 augustus)
Talkshow waarbij de nadruk meer op talk dan op show ligt. "We hebben wat show betreft alles zowat gezien", zegt netmanager Olivier Goris. "Daarom focussen we nu meer op het gesprek en de wisselwerking tussen de gasten aan tafel. Een opdracht die Lieven Van Gils op het lijf geschreven is."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234