Donderdag 02/02/2023

Een western die geen western is

Oregon, anno 1845. Een kleine groep pioniers met huifkarren op weg naar het westen. Een lange, trage tocht doorheen onbekend territorium. Dus kunnen de toekomstige settlers de hulp van een bedreven gids goed gebruiken. Dat is de Stephen Meek (rol van Bruce Greenwood) uit de titel. Maar is die gids wel zo ervaren als hij zelf beweert? En is hij betrouwbaar? De trektocht duurt sowieso al veel langer dan gepland. En het einde lijkt niet meteen in zicht. De onrust en de onzekerheid nemen toe, zeker wanneer na verloop van tijd de watervoorraad dreigt op te raken.

In Meek's Cutoff, de onder meer in Venetië bekroonde film van de Amerikaanse independentcineaste Kelly Reichardt, is er weliswaar sprake van weidse landschappen, paarden, geweren en indianen, of toch minstens één indiaan, toch zou het misleidend zijn om daarom zomaar van een western te spreken. Van de conventionele actiescènes die doorgaans met het westerngenre geassocieerd worden, is hoegenaamd geen sprake. Wel van spanning, maar die situeert zich enerzijds op een bijna abstract niveau - de algemene sfeer van dreiging en van angst, maar ook van hoop en verwachting bij mensen die zich op onbekend terrein bewegen - en anderzijds op een interpersoonlijk niveau. Tussen de pioniers en hun gids, maar ook tussen de mannen en de vrouwen.

Het zijn de mannen die onder elkaar overleggen of en hoe lang ze het vertrouwen in Meek nog kunnen bewaren. Bij die beraadslaging worden de vrouwen op afstand gehouden. Zij dragen van die traditionele kapjes op hun hoofd, waardoor hun gezicht soms gedeeltelijk onzichtbaar is en waardoor hen als het ware slechts een beperkte blik op de omgeving gegund wordt. Het zijn precies dergelijke details die aan deze bijzondere film een hoog realiteitsgehalte geven. Het moeizame oversteken van een kreek of het bereiden van het ontbijt: het wordt allemaal op een bijna stoïcijnse, bedachtzame manier in beeld gebracht. Zoals het er toen in werkelijkheid aan toe moet zijn gegaan.

Als kijker krijg je daardoor ook de kans om je een idee te vormen van wat die personages in dergelijke precaire omstandigheden moeten hebben gedacht en gevoeld. En kan men zich ook een beeld vormen van hun al dan niet door de Bijbel geïnspireerde toekomstvisie en hun dromen van een beter leven, van hun vastberadenheid en doorzettingsvermogen, maar ook van hun ontgoocheling en wanhoop.

Als Meek's Cutoff dan toch een western moet genoemd worden, dan is het er wel een van een buitengewone soort.

Meek's Cutoff Regie: Kelly Reichardt Met: Michelle Williams, Bruce Greenwood, Mill Patton

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234