Donderdag 13/08/2020

Een wereld waarin je wilt wonen

“We zien een man die op de vloer ligt. Hij is aan het dagdromen. Natuurbeelden worden op de muur en het plafond geprojecteerd zodat het lijkt alsof de ideale wereld in de kamer komt. De natuur en de kamer vloeien in elkaar over. De commentaarstem zegt: ‘Discover a world you’d love to live in.’”

Opdrachtgever van de tv-spot is Quick-Step, die met de campagne een nieuwe richting wil inslaan. Het bedrijf wordt sinds jaar en dag geassocieerd met laminaat, terwijl het ook parketvloeren verkoopt. Het schakelde daarom reclamebureau Darwin BBDO in. “Met een internationale print- en tv-campagne wil Quick-Step zich profileren als het premium vloermerk van laminaat- en parketvloeren”, zegt Guy Geerts, strateeg bij Darwin BBDO. “Die communicatie zal ook online, in de catalogus en het winkelpunt te zien zijn.” Ook de inhoud van de campagne evolueert. Vroeger benadrukte Quick-Step het technische aspect en de innovatie, terwijl nu de emotie meer centraal komt te staan. “We willen mensen meer inspireren en laten voelen dat Quick-Step een platform is om hun dromen te realiseren. Daarom ook de baseline: discover a world you would love to live in.”

Volgens Guy Geerts is het tonen van emotie niet eenvoudig. “Vaak kom je in vrijblijvende verhalen terecht waar je gewoon het merk achter plakt en waar je niet het minste verband of link hebt. In deze campagne geven we de vloer een centrale rol als aanleiding voor dromen en inspiratie.”

De shooting gebeurde verspreid over enkele weken. Voor de televisiespot werkte Darwin BBDO in verschillende fases. Het reclamebureau trok naar Zuid-Afrika om de natuurbeelden op verschillende locaties te filmen. “In België was het winter, dus we moesten op verplaatsing shooten. In Zuid-Afrika hebben we enkele dagen slecht weer gehad zodat het uiteindelijk nog hectisch geworden is.” Daarna werd een maquette van de kamer gebouwd zodat het reclamebureau kon testen welke natuurbeelden het best geprojecteerd konden worden op de muren en het plafond. De opnames voor de woonkamer met de acteur gebeurden in een studio in Sofia. “In hetzelfde studiocomplex was net de remake van Conan the Barbarian aan de gang”, vertelt Geerts. De postproductie werd in Brussel gedaan. De tv- spot loopt in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Rusland en natuurlijk België. De advertenties verschijnen in magazines in heel Europa, Australië en Azië. (MDV)

Reclamebureau: Darwin BBDO

Adverteerder: Unilin Flooring/Quick-Step

Creatie: Gaston Kooymans, Bart Welkenhuysen, Johan Lippens, Gavin Watt

Strategie: Guy Geerts

Regisseur: Harry Patramanis

Fotografie: Koen De Muynck

Retouches: The Living Room, Jelle Vandenbruaene

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234