Woensdag 20/10/2021

Een wereld van kitsch en suikerstroop

Geparfumeerde jazz met een strikje om

Jazz l george benson in antwerpen H

Jempi Samyn

Vocalist-gitarist George Benson (61) speelde als kind ukelele, maar stapte snel over op gitaar, waarop hij vooral de technieken van Charlie Christian en Wes Montgomery instudeerde. Als Little Georgie Benson bracht hij op zijn tiende de song 'She Makes Me Mad' uit en een jaar later al verschenen zijn eerste platen bij een r&b-label. Van 1961 tot 1965 maakte hij deel uit van de groep van organist Jack McDuff, waarna hij samen met baritonsaxofonist Ronnie Cuber en Lonnie Smith, eveneens een groot organist, zijn eigen kwartet oprichtte. Vanaf halverwege de jaren zestig bracht hij het ene na de andere succesalbum uit, waaronder New Boss Guitar of George Benson (1964), It's Uptown (1966) en The Other Side of Abbey Road (1969), dat drie weken na het originele Beatles-album verscheen.

Toen Wes Montgomery in 1968 vroegtijdig overleed, werd George Benson door diens producer binnengehaald om als een soort opvolger het repertoire te vervolledigen, dat alsmaar meer gedomineerd werd door melige strijkerspartijen, die achteraf aan de opnamen werden toegevoegd. Benson zelf bleek er toen alles behalve gelukkig mee te zijn, net zoals zijn fans, die hem vooral als gitaarvirtuoos en jazzmuzikant waardeerden. Het duurde echter niet lang of een nieuw, veel groter en veel devoter publiek zou zich aandienen en de grote George Benson gleed langzaam maar zeker af naar een tot ieder compromis bereid, commercieel muzikant. Instrumentale jazzfusion-albums als het platina succes Breezin' (1976) effenden het pad naar de vocale pop-jazz. Zijn op Stevie Wonder en Donny Hathaway afgestemde zangstijl werd zijn handelsmerk, in die mate zelfs dat alsmaar meer mensen erdoor vergaten dat hij ook voortreffelijk gitaar kon spelen. Na de disco van Give Me The Night (1980) koos Benson definitief voor de zeemzoeterige soft r&b en zedenverzachtende soul-muzak, waarmee hij op elk concert gegarandeerd alle dames op zijn hand krijgt.

Zo verging het ook vorige dinsdag in de Elisabethzaal, waar hij de ene na de andere meezinger over de hoofden van zijn massaal opgekomen fans liet neerdwarrelen: 'The Greatest Love of All' (destijds een wereldhit voor Whitney Houston), 'Love Ballad' en andere herkenbare liefdesverklaringen als 'That's the Time I Feel Like Making Love to You', 'You Make Me Shiver' en 'Never Give Up'. 'Somewhere over the Rainbow' maakte even de Frank Sinatra in hem wakker, al joeg de afwezigheid van een echte big band de song volledig de mist in. Misschien wel de verrassendste verschijning was die van Kenya Hathaway, Donny's dochter, met wie hij een paar duetten zong, waaronder het bekende 'This Masquerade'. Waarom ze voor het kind een percussiearsenaal van conga's, bongo's, timbalen en andere toeters en bellen hadden moeten huren, is echter tot op het einde een raadsel gebleven. 'Give Me The Night' en een helaas in kermisnummer ontaarde versie van 'On Broadway' behoorden tot de obligate afsluiters voor deze geslaagde suikerstroopavond.

WIE George Benson WAAR EN WANNEER Elisabethzaal, Antwerpen, 8 juni

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234