Vrijdag 23/10/2020

Een vuurtoren voor Brussel

Van Wim Helsen tot Nabil Ben Yadir en van Raymond Goethals tot Oedipus/Bêt noir: ook het nieuwe seizoen van het Brusselse cultuurhuis KVS belooft een hartige kruisbestuiving tussen podium en stad. 'We willen een vuurtoren zijn, zichtbaar vanuit de hele stad', zegt artistiek leider Jan Goossens.

Zaterdagavond iets voor negenen, hartje Brussel. Tussen Hout- en Arduinkaai dribbelt een allochtoon jongetje nonchalant langs Radio 1-boegbeeld Friedl' Lesage. Kapotte basketbal aan de voet, sjofele trainingsbroek tot over de enkels geplooid. Het jongetje, niet Lesage. Jong en wijs verenigd, hier en ginds. Cultuurhuis KVS stelt zijn nieuw podiumseizoen voor, Brussel kleurt de details.

"Veel meer dan een bolwerk - dat klinkt te gesloten - willen we een vuurtoren zijn", zegt artistiek leider Jan Goossens. "Die is vanuit de hele stad zichtbaar. Dat bevalt me meer." De ambitie tot cultuurbaken in de multiculturele hoofdstad spat ook uit Seizoen/Saison/ Season '11-'12, het programmaboekje over het nieuwe seizoen. "Als de KVS in deze diverse stad zijn betekenis wil houden, moet je zo veel mogelijk Brusselaars - jonge en oude, Vlaming en niet-Vlaming - goeie redenen geven om hier te blijven komen", zegt Goossens. "Dan moet je diverse mensen een stem geven in wat hier gebeurt. Brussel is steeds meer een stad van minderheden en dat blijkt ook uit de programmering."

Een van die op stapel staande producties: Gij die mij niet ziet, het "vrolijk ontwrichtend" stuk van Wim Helsen en Bruno Vanden Broecke. Net als Wim Vandekeybus met zijn Oedipus/Bêt noir(Belgische première op 15 september in KVS, LDW) tekenen Helsen en Vanden Broecke zaterdagavond voor een gratis try-out. Nou ja, try-out. Veeleer een eerste lezing, een ontwapende inkijk in het creatieproces. "Al wat je nodig hebt om gelukkig te zijn is informatie", doceert Wim Helsen ergens. Premièredatum: 4 november. Premièreplek: KVS.

Een vat vol informatie is ook de KVS seizoensfilm, gemaakt door journaliste Anna Luyten en de jonge regisseur Tim De Keersmaecker. Achttien theatermakers haalden zij voor de camera. Allen te zien in Koninklijke Vlaamse Schouwburg volgend seizoen. Nederlands gesproken, Frans ondertiteld. Of vice versa. Or in broken English. Met Palestijns accent. "De voorbije jaren ontwikkelde de KVS zich tot schouwburg waar artiesten uit de hele wereld kind aan huis zijn", zegt Goossens. "Zeker de banden met Palestina en Congo liggen ons nauw aan het hart."

Identiteit

Stijlvol en toonvast schotelt de seizoensfilm een rits spraakmakende producties voor. Raymond bijvoorbeeld, een stuk van Dimitri Verhulst en Manu Riche met Josse De Pauw in de rol van volbloed Bruuseleir en voetbalicoon Raymond Goethals. Monoloog in 27 sigaretten. "En in een eenheidstaal die voor de twee gemeenschappen te begrijpen valt", zegt Riche. "Ik durf het bijna niet te zeggen: erg Belgisch."

Raymond wordt niet de enige voorstelling die aan het identiteitsvraagstuk refereert. Neem In de maïs(première 20 januari 2012, regie van Johan Dehollander, LDW) bijvoorbeeld, waarin auteur David Van Reybrouck op zoek gaat naar een antwoord op de vraag wat het betekent om anno 2011 Vlaming te zijn. "Festivals zijn de tavernes van vandaag", doet Van Reybrouck uit de doeken. "Achter de gezelligheid gaat heel wat eenzaamheid en verveling schuil. Dat wil ik, in mijn eerste ensembletekst, op een soort Tsjechoviaanse manier benaderen."

Of neem Guantanamouk van Les Barons-regisseur Nabil Ben Yadir. "Een stuk over Guantànamo is een goed voorwendsel om iets te vertellen over het identiteitsgevoel dat jonge Brusselaars van zichzelf hebben", verklaart acteur Mourade Zeguendi. Sprakeloos op de planken moet dan weer Tom Lanoyes orgelpunt van zijn adembenemend adieu aan zijn moeder worden. Taalbeest tussen de kaften, podiumdier op de planken.

Voorts verschuift Benjamin Verdonck met Disisit zijn focus van het politieke naar de poëzie, gaat het Brusselse dansgezelschap Peeping Tom in première en Maroxellois Ben Hamidou solo en presenteert muzikant Walter Hus een heus stripconcert. Veel samenwerkingen ook volgend jaar: met TgStan, Lazarus en De Roovers uit andere Vlaamse steden, met het Ro Theater uit Rotterdam (zie artikel over bezuinigingen in Nederland op pagina 29, LDW) en het Nowy Teatr en TR Warszawa uit Polen.

"KVS wil een schouwburg zijn waar alle Vlamingen, Belgen en Europeanen in onze hoofdstad, en in de rest van ons land, kunnen volgen wat onze jonge en ervaren artiesten te vertellen hebben over de wereld van vandaag", besluit Goossens. "En nog veel meer over de wereld van morgen."

Na de seizoensfilm voegt Think Of One-bezieler David Bovée alvast de daad bij het woord. Maar wanneer blues brother Roland Van Campenhout zijn Jupilerflesje voor de besnaarde plank inruilt, draaien twee politieagenten de micro dicht. Alsook de tapkraan. Ook dat is Brussel. Of zoals wijlen nachtraaf JMH Berckmans (geëerd in 'Barakstad' van Guy Dermul, LDW) de aardkloot salueerde: okidoki.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234