Zondag 27/11/2022

Een vulkaan bedekt met een laagje sneeuw

Expo in het Londense Victoria & Albertmuseum bejubelt de klasse van Grace Kelly

Een nieuwe tentoonstelling in het Victoria & Albertmuseum in Londen fêteert Grace Kelly, prinses van de elegantie en modemuze voor velen. Niet toevallig, want tegenwoordig dwingt de mode meer klasse af dan gewoon stijl. door Els De Pauw

Grace Kelly was de meest mysterieuze van haar even beroemde Amerikaanse tijdgenoten. In niets was ze te vergelijken met de berekende, uitdagende Marilyn Monroe, de brave tomboy Audrey Hepburn of de seksbom Jean Harlow. Grace Kelly was ondoorgrondelijk, en tegelijk qua uiterlijk de elegantste all American girl.

Wat gaf Grace Kelly dan de waarde van een übericoon? Uiteraard bezorgde haar huwelijk met prins Rainier van Monaco haar een mythische status in haar thuisland, dat koninklijk bloed en sprookjesachtige verhalen ontbeerde. Maar veel vroeger al, tijdens haar acteercarrière, groeide haar reputatie van koele femme fatale en stijlvoorbeeld. Bovendien had ze van thuis uit de juiste genen mee. Geen adellijke stamboom nochtans.

Grace Kelly’s moeder, Margaret Majer Kelly, was een zwemkampioene en fotomodel van Duitse komaf. Ook haar vader Jack was sportief, hij won zelfs drie keer Olympisch goud in het roeien. Daarna begon hij te werken als bouwvakker en verdiende later miljoenen als aannemer. De jonge Grace was dol op ballet, maar moest haar ambities opgeven omdat ze te groot was. Ze trok dan maar naar de acteerschool en bekostigde haar studies met modellenwerk.

Toen Alfred Hitchcock begin jaren ’50 zonder steractrice zat (Ingrid Bergman had andere oorden gekozen), deed hij een test met Grace Kelly. Ze bleek zo hypnotiserend op beeld dat hij daarna niet alleen met haar werkte in Dial M for Murder, maar ook in Rear Window en To Catch a Thief. Het publiek viel aan haar voeten om haar natuurlijke elegantie en zwoele stemgeluid. Dat had ze nochtans niet van nature. Het had haar jaren van stemtraining gekost om haar aangeboren schriele stem onder controle te krijgen. Onder haar serene, lieve glimlach zat immers een lading verbetenheid. Volharding en training waren haar wapens.

Ze leek op het witte doek dan misschien een ijskoningin, Hitchcock noemde haar toch “een vulkaan bedekt met een laagje sneeuw”. Kelly had binnen het acteursmilieu en daarbuiten een reeks verhoudingen waarvan het publiek danig in de ban raakte. Grace Kelly werd aanbeden en bewonderd, omdat ze bleef intrigeren. Ze deed mannen smachten, want ze gaf zich nooit volledig prijs. Was het door haar aangeboren pudeur of was het berekend gedrag? Een mix van de twee. Subtiliteit en terughoudendheid maakten van haar welhaast de meest gegeerde ongehuwde vrouw van de planeet.

Grace Kelly was erg slim. Elke keuze die ze maakte, maakte ze met intelligentie en klasse. Toen prins Rainier van Monaco naar haar hand dong, had ze voor velen eindelijk de hoofdvogel afgeschoten. Ze belichaamde aldus de Amerikaanse droom: een gewoon meisje werd door natuurlijke elegantie, volharding en terughoudendheid een echte prinses. Uiteraard in een tijd dat de roddelpers nog fatsoen kende en de paparazzi nog niet bij bosjes in de bosjes zaten.

Een groot deel van die verzameling kleren van Grace Kelly wordt nu tentoongesteld in het Victoria & Albertmuseum in Londen, samen met foto’s uit haar acteerperiode en prinsessentijd. Tastbare geschiedenis, tastbare klasse. “Grace Kelly zou er op haar tachtigste nog altijd adembenemend uitzien”, aldus Karl Lagerfeld. Helaas werd ze maar tweeënvijftig. Ze is nooit met gratie oud kunnen worden.

Dat het Victoria & Albert museum deze lente een tentoonstelling wijdt aan de kleren en stijl van Grace Kelly is misschien geen toeval. De mode voor volgende winter is bijzonder fiftiesachtig, discreet koket en klassiek elegant. Zoals Grace dus. Meer nog: wanneer een grote stijlmijnheer als Derek Blasberg van uitgeverij Condé Nast (hij schrijft onder andere voor Style.com, Vogue en W) daarenboven een amusant boek uitgeeft met als titel Classy: Exceptional Advice for the Extremely Modern Lady is er een en ander aan de hand in de mode en aanverwante sectoren. De drang naar klasse is blijkbaar acuut. Blasberg geeft tips voor een ladylike imago en gedrag. Met zijn pen bekampt hij op huppelende wijze de sletterigheid, die de laatste tien à vijftien jaar niet zozeer de mode heeft doordrongen, maar wel de draagsters ervan - mede dankzij een paar illustere blonde Hollywoodvedettes, voor wie geen limiet op decolletédiepte en roklengte staat.

Blasberg berispt en geeft ook tips voor een fatsoenlijke, stylish levenswijze van de moderne lady. Ouderwetse fiftiestroeven als discretie, terughoudendheid, goede manieren en een zekere eerbare gewiekstheid voert hij opnieuw op om situaties in het hedendaagse leven aan te pakken. Overdreven? Buiten proportie? Misschien kan een klein beetje opvoeding in klasse geen kwaad. Bovendien: als Geena Lisa hier te Vlaanderen anno 2010 nog steeds de programma’s aankondigt met een te kort topje en een jeans tot 5 centimeter boven de venusheuvel, dan is er wellicht toch nog werk aan de winkel. En Grace Kelly, die zou zijn boek in stilte bejubeld hebben.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234