Woensdag 07/12/2022

Een vrouw van vele gedaanten

Hila Blum, redactrice bij de gerenommeerde uitgeverij Kinneret, bond in Israël met haar debuutroman 'Het bezoek' terstond een breed publiek aan zich.

Een Israëlisch stel viert hun eerste maand samen door een paar dagen naar Parijs te gaan, waar op de laatste dag van hun verblijf de man zijn zes jaar jongere geliefde op een etentje in het poepchique en navenant dure La Soupière d'Or trakteert. Maar als de rekening wordt gebracht, kan hij zijn portefeuille niet vinden en mogen de twee van geluk spreken dat de moddervette rijkaard aan het tafeltje naast het hunne zo attent is hen te hulp te schieten. Sterker nog, doordat hij er ook nog eens voor zorgt dat de wellicht even voordien in het operagebouw vergeten portefeuille bijtijds - dus voordat hun vlucht vertrekt - aan de eigenaar wordt terugbezorgd, behoedt de weldoener het koppel voor een einde in mineur van een voorts min of meer perfecte vakantie.

Min of meer, want nu al weet de jongedame dat ze het in de loop der jaren steeds moeilijker zal krijgen met de woeste wijze waarop haar amant aan de dis mes en vork hanteert, en met de nogal enerverende kuchjes die hij steevast laat volgen op het uitdrukken van zijn sigaret.

Onverschilligheid

Negen jaar later zijn de dan 44-jarige Natty en zijn echtgenote Nilly de ouders van Asia, vijfeneenhalf, en van Dida, de dochter uit een eerder huwelijk van Natty. Op het eerste gezicht is er sinds Parijs niet zo erg veel veranderd - zo spreekt Natty Nilly nog steeds graag met 'schoonheid' aan -, maar de staat van hun huis lijkt bij nader inzien een ander verhaal te vertellen: "Er is te veel verwaarloosd. Er is te veel onverschilligheid." En dan belt de rijkaard uit het restaurant met de boodschap dat hij na al die tijd naar Israël komt en hen wil bezoeken...

Het weerzien tussen het koppel en Duclos, zoals de dikkerd heet, vindt pas aan het eind van deze bijna 450 bladzijden tellende roman plaats. In afwachting ervan wijdt Hila Blum al haar aandacht aan de ontleding van een zogeheten 'nieuw samengesteld gezin', door Nilly kortweg 'lapjesgezin' genoemd, en aan de moeilijkheden die een moeder ondervindt wanneer ze schaamtevol voor zichzelf moet vaststellen dat, in contrast met die van Dida, de lach van haar eigen - haar bloedeigen - dochter haar nooit stoort, en dat het licht 'genadeloos' valt op 'moeders van kinderen die niet hun kinderen zijn'.

Blum hanteert hierbij een taal die rijk is aan secure metaforen en weet in haar omschrijvingen van situaties en gevoelens steeds weer een genoeglijk evenwicht te vinden tussen veelzeggende ironie en ingehouden deernis met de zo goedbedoelende maar verre van heilige Nilly, die het hoofdpersonage van de roman is.

Overladen

Helaas slaagt Blum er niet in om eenzelfde evenwicht te bereiken op compositorisch gebied, en schept zij al te veel plezier in het langdurig achterhouden van antwoorden op vragen die ze zelf heeft opgeworpen, zodat je als lezer bij momenten balsturig van ongeduld dreigt te worden. Soms lijkt het boek dan ook meer op een nogal statisch en met flashbacks overladen portret van een vrouw als echtgenote (van een overspelige man), dochter (van een dementerende moeder), zuster (van een geesteszieke vrouw) en moeder (van eigen en andermans kind) dan op een roman.

Een knap geschreven, fijnzinnig en overtuigend portret, dat wel.

Hila Blum, Het bezoek, De Bezige Bij, 447 p., 23,90 euro.

Vertaling: Shulamith Bamberger.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234