Zondag 25/09/2022

Een vrouw als een echoput

Wat doe je met een stuk waarvan het titelpersonage nooit zelf te zien is en in zeventien scènes zelfs telkens iemand anders lijkt? Dat mysterie mooi uitspelen en de rest aan het publiek laten, kiest Tristero.

Valt de theatergeschiedenis te beschrijven als een steeds verder afkalvend logisch verhaal met steeds minder duidelijke rollen, dan is Attempts on Her Life van de Engelse auteur Martin Crimp net geen eindpunt. Steeds nieuwe vertellers hebben het over een 'An' als over een merk, maar het product is telkens anders. Nu eens blijkt ze een knappe stoot met verende goudlokken, dan weer een oorlogsslachtoffer of een kille terroriste. Ze is alles en niks, op het religieuze af.

Volgens haar ouders, door Tristero opgevoerd als een uitgestreken stukje In de gloria, zou hun (dode?) dochter zelf ooit beweerd hebben dat ze "een scherm" was. Dat lijkt nog het dichtste bij de waarheid: An is geen vrouw, maar het beeld van wat anderen van haar maken. Hun xenofobie, hun geilheid, hun schuldgevoel: alles projecteren ze op haar. Het enige decorstuk is hier dan ook een dik, tv-vormig projectievlak, waarop de open verbeelding van de tekst af en toe concreet ingevuld wordt, zoals met een rottend pakje vlees.

In de boeiendste scènes van AN / Attempts on Her Life ligt de focus echter niet op de ongrijpbare An, maar op de jagers zelf: de zoekende vertellers, de vijf acteurs. Zo ontpopt Tristero zich aan het slot tot een zoemende sekte, in ere voor god An. Meteen daarop toont die healing haar ware gezicht, zoals alles onder Crimps tekst uiteindelijk neerkomt op geweld en eigentijdse vervreemding. Verbouwereerd blijven de vertellers achter, een onbeholpen, unheimliche absurditeit waar deze Brusselse groep nog steeds het best in is.

Zo vinden de makers dan toch een standpunt tegenover deze tekst, die zo bijzonder en tegelijk zo moeilijk ensceneerbaar is omdat hij zelf al zoveel perspectieven biedt. AN / Attempts on Her Life toont An helder als een echoput: een zwart gat waarin je vooral je eigen ontreddering terug hoort. (WH)

www.tristero.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234