Zondag 28/11/2021

Een voorliefde voor volledigheid

De zomervakantie zit erop en met haar de zomerfestivals. Geen krampachtig rond het een of andere concept draaiende concertreeksen meer, geen al dan niet vergezochte rode draden. Wel een schare uitgeruste artiesten, nerveus trappelend aan de start van de laatste najaarsprogrammatie voor het toch veelbetekenende jaar 2000.

Dan wordt immers de tweehonderdvijftigste sterfdag van grootmeester J.S. Bach, het genie der genieën, binnen of buiten de muziek herdacht. Daarom is het vooral de Thomascantors geest die het meest prominent in de tweede helft van het komende concertseizoen aanwezig zal zijn; een omstandigheid die slechts onverdeelde vreugde mag wekken.

In afwachting daarvan is er echter al heel wat fraais te beleven, niet in het minst op de verscheidene Brusselse locaties waarover verspreid de Filharmonische Vereniging van Brussel tenminste tot de maand april musici en publiek moet onderbrengen. De grote concertzaal Henry LeBoeuf in het Paleis voor Schone Kunsten, tot nader order het paradepaardje onder de concertzalen van dit aan goede concertzalen niet bepaald rijke land, wordt immers gerestaureerd. Voor de meer bescheiden producties levert dat geen problemen op: het Brusselse conservatorium en de Miniemenkerk zijn hiervoor vertrouwde adressen. Voor de hoofdprogrammatie werd het Sint-Michielstheater aan de Devroyestraat gekozen.

Het is de Hongaarse pianist András Schiff die de zaal volgende woensdag mag dopen. Hij verkeert daarvoor in het ijzersterke gezelschap van het Chamber Orchestra of Europe, waarmee hij een al even ijzersterk repertoire zal vertolken: de nummers 449 tot en met 453 in Köchels rangschikking van Mozarts werken. Voor het waarschijnlijke geval dat die informatie geen stevige frons aan uw wenkbrauwen ontlokt: dit wil zeggen dat er, behalve een kwintet voor piano en blazers, maar liefst vier pianoconcerti van de Weense grootmeester op het programma staan, allemaal in een grote tertstoonaard, allemaal driedelig (snel-traag-snel) en allemaal met aardig wat noten. Een beetje minder had ook gemogen, maar vergist u zich niet: uitgerekend Schiff is er de man naar, een dergelijke onderneming op geen enkel moment saai te laten worden. Hij lijkt er een soort van voorliefde voor volledigheid op na te houden. Hij speelde het bijvoorbeeld ooit klaar de zes partita's van Bach na elkaar te spelen en dan nog van het bissen niet genoeg te krijgen. Bereidt overigens een integrale van Mozarts concerti voor, waarvan dit concert alvast een voorsmaakje is.

Om kort te gaan: er wacht u deze week meteen het beste van het beste. En daarmee heb ik voor deze keer niet eens - of eens niet - overdreven.

András Schiff en het Chamber Orchestra of Europe brengen het pianokwintet en concerti KV 449-453 van W.A. Mozart. Op woensdag 8 september om 20 uur in het Sint-Michielstheater in Brussel. Tickets: 600 tot 2.500 frank (14,87 tot 61,97 euro). Tel. 02/511.34.33.

het beste van het beste.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234