Donderdag 21/11/2019

Een voorbeschouwing: de belgische platen van 2005

Tom Barman: 'Ik wil niet per se een 'crowdpleaser' zijn, maar ik wist gewoon niet meer wat onze fans nu precies van ons verwachten. Dat heeft me een tijdlang doen blokkeren'

De toekomst klinkt driekleurig

Op het Eurovisiesongfestival zullen we dit jaar wellicht - alweer - niet triomferen. Maar ook zonder een glorieuze overwinning op het concours van het nepotisme zal muzikaal België zich in 2005 met gepaste trots op de wereldkaart kunnen plaatsen. Zowel gevestigde waarden als beloftevolle nieuwe helden hebben voor dit jaar nieuw materiaal in de steigers staan. De Morgen trok op prospectie en spotte voor u de Belgische platen van 2005.

Brussel

Eigen berichtgeving

Vincent Byloo / Bart Steenhaut

De wereld kan soms wreed zijn. Terwijl Bart Peeters zijn aangekondigd sabbatical nog geen twee maanden volhield, liep dat van dEUS uit op vijf jaar. Maar van dit jaar is de groep weer overal. Omdat ook wij nagelbijtend op de opvolger van The Ideal Crash zitten te wachten en we zo ongeveer door onze voorraad keratine heen zitten, trokken we naar de studio waar dEUS de laatste hand aan de nieuwe plaat legt.

Tom Barman beseft maar al te goed dat de verwachtingen hooggespannen zijn. "Een van mijn favoriete uitspraken van Bono is: 'Als je als groep te lang wegblijft, gaat het publiek je wantrouwen en ga je als groep het publiek wantrouwen.' Die gedachte heeft de laatste maanden door mijn hoofd gespookt. Ik wil niet per se een crowdpleaser zijn, maar ik wist gewoon niet meer wat onze fans nu precies van ons verwachten. Dat heeft me een tijdlang doen blokkeren, ik raakte in paniek en dacht dat ik met een writer's block kampte. Tot ik me herinnerde dat iedere dEUS-plaat zo'n moeilijke bevalling is geweest. Die chaos is eigen aan de groep."

Ruimtepop

Er is inderdaad weer heel wat gebeurd de afgelopen maanden. De zomertour werd grotendeels geannuleerd en bassist Danny Mommens en gitarist Craig Ward verlieten de band ten faveure van Alan Gevaert en Mauro Pawlowski. De nieuwe songs evolueerden mee. "We hadden al snel door dat het voortdurend live inspelen van de nieuwe rocknummers na een tijdje strontvervelend werd. We zijn dus weer aan het experimenteren geslagen, met een hoop vreemde geluiden tot gevolg."

Een eerste beluistering van die nieuwe nummers leert dat Barman niet gelogen heeft toen hij ons enkele maanden geleden spacy pop en Velvets-achtige garagerock beloofde. De twee laatste dEUS-singles, 'Nothing Really Ends' en 'If You Don't Get What You Want' (die wellicht ook op de nieuwe cd belanden), geven die twee uitersten goed aan. Zo leunen de tegelijk fragiel en warm klinkende songs 'Seven Days, Seven Weeks' en 'The Real Sugar' duidelijk aan bij 'Nothing Really Ends'. Terwijl het punky 'Diamondised' onder de categorie Velvet Underground-achtige garagerock te klasseren valt: Mauro die 'm bepaald van jetje geeft en Barman die schreeuwt alsof iemand met een bot mes en zonder verdoving zijn amandelen aan het verwijderen is. "Ik hoop dat de cd eind april in de winkel ligt", geeft Barman nog mee. "Al is het maar om de plaat uit mijn systeem te krijgen. Maar ook om de zomerfestivals nog te halen, natuurlijk. (lacht)"

Tussen haakjes, Mauro werkt ook aan een cd met Guy Swinnen (release: maart, april). En ex-dEUS-gitarist Tim Vanhamel heeft de nieuwe Millionaire klaar. Die is geproduceerd door Josh Homme van Queens of the Stone Age, zal Paradisiac heten en verschijnt in april.

Naast al die gevestigde namen dingen ook nieuwe beloftes dit jaar naar uw gunsten. Stash had vorig jaar al een voet tussen de deur met 'Sadness', een melancholische ballad waarbij het lekker in je polsen snijden was. De groep heeft eigenlijk al twee platen uit, maar de full-cd die in maart verschijnt moet de grote doorbraak betekenen. Al lijkt het moeilijk om een tour de force als 'Sadness' te overtreffen. "De media-aandacht werkt eerder bemoedigend dan verlammend", reageert zanger Gunter Verspecht. "We beperken ons ook niet tot ballads. De plaat heet namelijk Rock 'n' Roll Show. Hoewel, in februari brengen we nog een single uit die in het verlengde ligt van 'Sadness'. We hebben 'Carving the Pain' al aan Frank Vander linden laten horen en hij was onder de indruk." Vander linden bevestigt: "Hun tweede single wordt beter dan hun eerste."

Vander linden zelf krijgt het in 2005 weer druk met De Mens. Op 1 maart lanceert de groep de opvolger van Blond, over de titel wordt nog niet gecommuniceerd. "Daar wordt op geheime plaatsen in heel Vlaanderen druk over vergaderd", aldus Vander linden, die nog meldt dat het een stevige rockplaat wordt met een paar intieme momenten. "De eerste single, 'Zonder verlangen', is een beetje onze 'Ever Present', een stevige Neil Young-achtige stamper." Op het nieuwe plaatje van De Mens zullen ook Wimmeke Punk, Danny Mommens en Joost Zweegers te horen zijn.

De nieuwe Monza verschijnt eind deze maand al. Grand (een Engelse titel, al zijn de songs opnieuw in het Nederlands) laat volgens zanger Stijn Meuris "een volwassener geluid horen" en klinkt "minder vrijblijvend dan onze vorige plaat". Meuris is overigens de enige die nog overblijft van de originele Monza-bezetting. Bij de nieuwkomers herkennen we onder anderen Jan Van Sichem Jr., voorheen de snarendrijver van K's Choice.

Zijn voormalige werkgeefster Sarah Bettens heeft ondertussen evenmin met de vingers zitten draaien. Nog deze maand wordt de single 'Not Insane' naar de radio gebracht, en op 14 maart brengt ze haar eerste solo-cd, Scream, uit, een tamelijk Amerikaans klinkende plaat die niet zo gek veel afwijkt van wat de zangeres vroeger met haar broer Gert bracht. Er staan drie songs op die eerder al op het mini-cd'tje Go verschenen, en het merendeel van de nummers heeft Bettens in haar eentje geschreven. De productie was in handen van de nobele onbekende Greg Wells.

Scala auf Deutsch

Voor het Brugse Lemon reiken toekomst en verleden elkaar de hand in Kinderen van Dewindt, een nieuwe TV 1-reeks waarvoor de songs uit het twee jaar oude debuut Magnetic gebezigd worden. Die plaat wordt, aangevuld met drie nieuwe nummers, bijgevolg heruitgebracht als soundtrack bij de fictiereeks, waarin onder anderen Vic De Wachter, Gène Bervoets en Axel Daeseleire een hoofdrol vertolken. Vanaf vandaag is de nieuwe single 'Blind' op de radio te horen. Zanger Hans Vermeersch ontvouwt alvast plannen om deze zomer aan een échte nieuwe cd te beginnen, die dan in het najaar zou uitkomen.

Rond diezelfde tijd duikt ook Scala de studio in. Het Aarschotse jeugdkoor verovert momenteel stormenderhand Duitsland. Met het oog daarop staat er een volledig Duitstalige cd in de steigers. "Momenteel ben ik druk bezig met allerlei Duitse cd's te beluisteren om daar songs uit te selecteren die we zouden kunnen coveren", vertelt pianist Steven Kolacny. "Op basis van de groepsnamen - Die Fantastischen Vier, Umpf, Die Ärtze, Die Toten Hosen... - lijkt dat geen opbeurende opdracht, maar dat is een vooroordeel, want tot mijn verbazing zitten daar echt goeie dingen tussen."

Ook wordt er aan een nieuwe, meer internationale, cd gedacht. "Intussen is wel duidelijk dat het Scala-concept in elk land werkt waar ze de moeite willen doen om een beetje promotie te voren. We denken er dus aan om een cd op te nemen waar we internationaal mee aan de slag kunnen, en die per land aan te vullen met een bonus cd'tje met bewerkingen van lokale hits."

In 2005 is Janez Detd. tien jaar jong en op 8 mei zullen de mensen in de belendende gebouwen van de AB dat geweten hebben. Tegen dan moet ook de vierde cd van Janez Detd. een feit zijn. "Killing Me zal nog harder en snediger klinken", verzekert zanger Nikolas Van der Veken.

Voor de wat zuiderser types is er dit jaar nieuw materiaal van Arsenal. Vanaf april verspreidt de groep een cd vergezeld van een dvd. Daarop zal een reportage te zien zijn over de plaatsen die Hendrik Willemyns en John Roar hebben aangedaan in hun zoektocht naar muzikale zielsverwanten, waaronder Gabriel Rios en Aaron Perrino van The Sheila Devine. Ook Gabriel Rios plant dit jaar zijn opvolger voor Ghost Boy.

2005 moet ook het jaar van enkele Rock Rally-finalisten worden. Winnaars The Van Jets gaan, onder auspiciën van producer Frank Duchêne, naar eigen zeggen "eens een scheetje laten": in februari een single ('Ricochet') en een maand later een mini-ep met vijf nummers, waarvan één Morphine-cover.

Absynthe Minded kwam vorig jaar al met een indrukwekkende debuut-cd aanzetten, maar omdat ledigheid des duivels oorkussen is, trekken ze eerstdaags weer de studio in. Achter de knoppen zit Jean-Marie Aerts, bekend van TC Matic maar vooral van zichzelf. "Ik had een lijstje van producers doorgegeven aan ons management, met daarop onder andere Jean-Marie Aerts en John Parish", vertelt zanger Bert Ostyn. "Dat leek erg hoog gegrepen, maar Jean-Marie was heel enthousiast over onze nieuwe demo's. Hij heeft zelfs wat van zijn prijs af gedaan." De plaat moet in april klaar zijn.

Giants of the Air, nog een verdienstelijke finalist van de afgelopen Rock Rally, gaat zijn spacepop binnenkort op cd stansen. De single 'Leaving with the Sun behind Us' moet de debuutplaat aankondigen (release: mei). De werktitel luidt Where People Need No Ratio, de gidsen blijven Mercury Rev, Grandaddy en Neil Young.

Bijgelovig

"Ik zit net naar een paar nieuwe demo's te luisteren", zegt Koen Buyse wanneer we hem opbellen. "Ik weet hoe sommige mensen tegen onze muziek aankijken. Daarom willen we dit jaar eens een ander gezicht van Zornik laten zien." Buyse ambieert een rustiger plaat, waar nieuwe én oude nummers naast elkaar staan. "Let wel, het wordt geen Zornik unplugged. Ik denk meer aan de aanpak van Sit Down and Listen to Hooverphonic. Laten we zeggen dat we met die nieuwe plaat ook de ouders van onze fans zullen overtuigen van onze capaciteiten."

Hooverphonic zelf presenteerde eind december al enkele handenvol nieuwe songs live tijdens twee optredens, in Brussel en Oostende. Die worden binnenkort in een iets rijker arrangement op een plaat gegoten. Een titel is er voorlopig nog niet, maar wel staat vast dat de opvolger van hun akoestische live-cd rond september klaar is om verscheept te worden."

Zolang hoeven fans van Admiral Freebee alvast niet op hun honger te blijven zitten. Tom Van Laere is momenteel even terug uit Los Angeles, waar hij de handen vol heeft met de opnamen van zijn volgende cd. Van Laere wil nog harder gaan rocken dan we dat van hem al gewoon zijn. Producer van al dat fraais is John Hanlon, die ook al achter de knoppen zat bij de opnames van Neil Youngs Ragged Glory. Bovendien kan de admiraal rekenen op enkele muzikanten die ook op het laatste Morrissey-album meespeelden: drummer Dean Butterworth en gitarist Jesse Tobias, die ook nog bij Red Hot Chili Peppers heeft gediend. Over de titel van zijn nog voor de zomer te verschijnen cd wil Van Laere nog niets kwijt. "Ben je gek? Als ik daar nu al iets over zeg, dan spreek ik een vloek uit over de plaat. Ja, ik ben nogal bijgelovig in die dingen."

Buscemi doet ook dit jaar zijn draaitafelen ding en heeft twee projecten op stapel staan. In maart, april verschijnt Late Night Reworks, een verzameling remixes van de afgelopen vier jaar. In het najaar belooft Dirk Swartenbroeckx een nieuwe plaat, die "nog meer wereldmuziek en nog meer house" zal bevatten.

Tot slot vermelden we nog dat, als alles goed gaat, ook Sioen, Vive La Fête en Mintzkov Luna met vers materiaal voor de dag zullen komen. La Belgique, 12 points!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234