Maandag 06/12/2021

Een volgende keer gewoon maar weer over borsten, Goedele?

Ik krijg het woord 'kut' nauwelijks mijn beeldscherm op. Denkt u dat ik wat mankeer?

Na Vlaanderen moet Goedele, het maandblad van en over Goedele Liekens, ook in Nederland een succes worden. Bas Vlugt, communicatie-adviseur bij onze noorderburen, bekeek de lancering van Goedele in Nederland en schreef er een scherp stuk over.

Goedele is een Belgisch tijdschrift dat door Sanoma Magazines Belgium wordt gemaakt en ook in Nederland wordt verkocht - waar we er, het is tenslotte export, 55 eurocent meer voor betalen dan op de thuismarkt. Van het tijdschriftenlandschap in België weet ik niets, ik geeft het maar meteen eerlijk toe, dus zal ik me beperken tot het duiden van de betekenis van dit tijdschrift voor de Nederlandse markt.

Deze maand bestaat LINDA. vijf jaar. Vijf jaar geleden werd de vraag gesteld of hier in Nederland wel ruimte op de markt was voor een blad dat was opgehangen aan één celebrity naar het voorbeeld van Oprah Winfrey in de Verenigde Staten. Inmiddels is die vraag na de lanceringen van Marijke, Maria, Maarten, Matthijs, Dinand, Catherine, Youp en Felderhof wel beantwoord. Wist u overigens dat het Eindhovens Dagblad in november de glossy Frits lanceert? Ik zeg er maar meteen even bij dat dat is naar de oude Frits Philips. Het is mij in dit licht overigens volstrekt onduidelijk waarom Katja Schuurman nog geen eigen glossy heeft, maar dat geheel terzijde.

Als je cultuurfilosofen en andere deskundigen mag geloven, zijn Belgen en Nederlanders absoluut niet één pot nat. Zo vertelde de bij MTV groot geworden en inmiddels voor Ilse Media werkende Belg Joris van Heukelom, behorende tot de zeldzame soort mensen die je op hun antwoordapparaat dringend verzoeken vooral niets in te spreken - dat Belgen minder verschillen van Grieken dan van Nederlanders. Ander volk, dus.

Dat brengt ons bij de cover van Goedele. Het als ondertitel neergezette thema 'Eindelijk een echt kutblad' is zonder enige twijfel hip en brutaal en strak bedoeld en ik sluit niet uit dat heel België ermee wegloopt, maar ik vind het smakeloos. Van een totaal andere orde dan bijvoorbeeld - ik noem maar wat - het eerste nummer van LINDA.WONEN, waar een artikel met de kop Klote buren was opgenomen - wat ik, voor een woonblad, juist wel volstrekt briljant vond.

Het thema krijgt gestalte in een spectaculair en misselijkmakend geïllustreerd artikel over een plastisch chirurg die in designervagina's doet. Een volgende keer gewoon maar weer over borsten?

Wat de cover van Goedele mooi aantoont is het belang van herkenbaarheid. Het eerste interview met Sandra Verbeek. Ken ik niet. Het laatste interview met Marie Bucquoy. Wie? En een artikel over op welke manieren je gehakt kunt klaarmaken. Geen idee waarom de hoofdredactie hiervoor heeft gekozen. Het vermoeden is humor.

Overigens is niet alles onbekend wat in Goedele voorbijkomt. Interview met Kamagurka, een - goede - column van Marcel Vanthilt en een column van onze eigen Hugo Borst (Nederlands meest spitse sportjournalist, tv-maker en schrijver heeft twee grote passies: voetbal en seks). Zijn eerste column gaat over de kut van Goedele. U moet mij geloven als ik zeg dat ik dat woord nauwelijks mijn beeldscherm op krijg, denkt u dat ik wat mankeer? Hoe ziet haar vulva eruit? Saloondeuren of gewoon een spleetje? Heeft ze erboven een landingsbaantje of verkiest ze de Braziliaanse look?

Met Goedele wordt op de Nederlandse markt een volledig nieuwe doelgroep aangeboord. Zelfs zo nieuw dat het me niet zou verbazen als-ie er nog niet is of er zelfs helemaal nooit zal komen.

Bas Vlugt is een Nederlandse journalist, schrijver en communicatie-adviseur. Zijn recentste roman, Transit, speelt zich af tegen de achtergrond van illegale migratie naar Europa. Vlugt is oprichter van het Nederlands MediaNetwerk, een business community website voor mensen die werken in de Nederlandse communicatiewereld. De leden van dit netwerk kunnen via een eigen weblog op het systeem artikelen, fotografie, video en evenementen publiceren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234